Dnešní doba je často nazývána dobou digitální. Informační technologie do našich životů pronikají tolik, že si často nevšimneme, že se tento průnik nedotkl každého. Tato bakalářská práce je zaměřena na často přehlíženou a marginalizovanou skupinu uživatel informačně komunikačních technologií- seniorů. Mnoho seniorů cítí nátlak k používání zařízení, protože jinak by byli vnímáni jako nejdoucí s dobou nebo ještě hůře, vyloučeni ze společenského kontaktu a potřeba dočasného přechodu na vzdálenou komunikaci kvůli pandemii Covid 19 tento již tak znělý tlak ještě zesílila. Cílem mé práce je revize reputace seniorských uživatelů jako v digitálním prostředí vystrašených a bezradných prostřednictvím výzkumu zaměřeného na jejich interakce s vnoučaty v rámci vzdálené komunikace a vykreslení jejich přesnějšího obrazu jako jedinců s bohatými životními zkušenostmi a vůlí je stále rozšiřovat, kteří jsou limitováni více faktory, které z prozkoumávání digitálního světa v mnoha případech činí činnost zmatečnou, složitou a nepřátelskou pro seniorského uživatele, který se snaží do tohoto světa zapojit.
Anotace v angličtině
Our ages are often reffered to as information era. Information technology is blending into our everyday lives without us even noticing it does not apply to everyone. This bachelor thesis focuses on often overlooked and marginalized group of technology users- the elders. Many elders feel the pressure to start using the devices because otherwise they would be seen as out of touch or even worse,left out and the need to switch to remote contact caused by Covid 19 pandemic amplified already sound pressure. The goal of thesis is to debunk reputation of elderly technology users as scared and cluelles through researching elder remote interaction with their grandchildren and present a more accurate picture of people with rich life experience and will to expand it that are limited by multiple factors often making the exploration of digital world confusing, tough and unwelcoming for an elder trying to join in.
Information technology, intergenerational relationships, elderly, family, digital literacy , internet, remote communication, Covid 19
Rozsah průvodní práce
39 s. (70340 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Dnešní doba je často nazývána dobou digitální. Informační technologie do našich životů pronikají tolik, že si často nevšimneme, že se tento průnik nedotkl každého. Tato bakalářská práce je zaměřena na často přehlíženou a marginalizovanou skupinu uživatel informačně komunikačních technologií- seniorů. Mnoho seniorů cítí nátlak k používání zařízení, protože jinak by byli vnímáni jako nejdoucí s dobou nebo ještě hůře, vyloučeni ze společenského kontaktu a potřeba dočasného přechodu na vzdálenou komunikaci kvůli pandemii Covid 19 tento již tak znělý tlak ještě zesílila. Cílem mé práce je revize reputace seniorských uživatelů jako v digitálním prostředí vystrašených a bezradných prostřednictvím výzkumu zaměřeného na jejich interakce s vnoučaty v rámci vzdálené komunikace a vykreslení jejich přesnějšího obrazu jako jedinců s bohatými životními zkušenostmi a vůlí je stále rozšiřovat, kteří jsou limitováni více faktory, které z prozkoumávání digitálního světa v mnoha případech činí činnost zmatečnou, složitou a nepřátelskou pro seniorského uživatele, který se snaží do tohoto světa zapojit.
Anotace v angličtině
Our ages are often reffered to as information era. Information technology is blending into our everyday lives without us even noticing it does not apply to everyone. This bachelor thesis focuses on often overlooked and marginalized group of technology users- the elders. Many elders feel the pressure to start using the devices because otherwise they would be seen as out of touch or even worse,left out and the need to switch to remote contact caused by Covid 19 pandemic amplified already sound pressure. The goal of thesis is to debunk reputation of elderly technology users as scared and cluelles through researching elder remote interaction with their grandchildren and present a more accurate picture of people with rich life experience and will to expand it that are limited by multiple factors often making the exploration of digital world confusing, tough and unwelcoming for an elder trying to join in.
Information technology, intergenerational relationships, elderly, family, digital literacy , internet, remote communication, Covid 19
Zásady pro vypracování
Práce si klade tyto otázky: Adaptovala se během epidemie Covid-19 starší generace na nové technologie, či se u ní jen zvýšila míra využití starých komunikačních technologií? Je míra využití nových komunikačních technologií pro mezigenerační kontakt vyšší po první vlně epidemie než před epidemií Covid-19?
Studující prostuduje relevantní odbornou literaturu o adaptaci starších generací na nové komunikační technologie. Poté vyhledá dvojice komunikačních partnerů, přičemž tato dvojice spolu komunikovala před první vlnou epidemie Covid-19, během ní a po ní, a zároveň jeden člen dvojice je senior a druhý patří do jiné generace. S těmito dvojicemi provede studující polostrukturované rozhovory zaměřené na to, jak se jejich vzájemná komunikace proměnila vlivem první vlny epidemie a jak byla ovlivněna adaptace seniora na tyto nové technologie. Na základě rozhovorů studující připraví dva dotazníky, jeden pro generaci seniorů a druhý pro mladší generace. Dále studující zajistí sběr dat - zajistí respondenty, kteří dotazník vyplní on-line a osobně vyplní dotazníky s respondenty, kteří k online vyplnění nemají možnost, nebo ho nepreferují.
Konečně, studující shrne teoretické poznatky, popis metodologie studie, popis dat, popis analýzy a výsledků a výsledný závěr do bakalářské diplomové práce. Postup práce na studii, přípravu a realizaci výzkumu má studující za povinnost minimálně 3x konzultovat s vedoucím.
Zásady pro vypracování
Práce si klade tyto otázky: Adaptovala se během epidemie Covid-19 starší generace na nové technologie, či se u ní jen zvýšila míra využití starých komunikačních technologií? Je míra využití nových komunikačních technologií pro mezigenerační kontakt vyšší po první vlně epidemie než před epidemií Covid-19?
Studující prostuduje relevantní odbornou literaturu o adaptaci starších generací na nové komunikační technologie. Poté vyhledá dvojice komunikačních partnerů, přičemž tato dvojice spolu komunikovala před první vlnou epidemie Covid-19, během ní a po ní, a zároveň jeden člen dvojice je senior a druhý patří do jiné generace. S těmito dvojicemi provede studující polostrukturované rozhovory zaměřené na to, jak se jejich vzájemná komunikace proměnila vlivem první vlny epidemie a jak byla ovlivněna adaptace seniora na tyto nové technologie. Na základě rozhovorů studující připraví dva dotazníky, jeden pro generaci seniorů a druhý pro mladší generace. Dále studující zajistí sběr dat - zajistí respondenty, kteří dotazník vyplní on-line a osobně vyplní dotazníky s respondenty, kteří k online vyplnění nemají možnost, nebo ho nepreferují.
Konečně, studující shrne teoretické poznatky, popis metodologie studie, popis dat, popis analýzy a výsledků a výsledný závěr do bakalářské diplomové práce. Postup práce na studii, přípravu a realizaci výzkumu má studující za povinnost minimálně 3x konzultovat s vedoucím.
Seznam doporučené literatury
Domínguez-Rué, Nierling: Ageing and Technology: Perspectives from the Social Sciences Transcript Verlag, 2016.
Neves B.B.,Casimiro C.:Connecting Families?: Information & Communication Technologies, generations, and the life course, Bristol University Press, Bristol, 2018
Vanderburg W.H. Living in the Labyrinth of Technology, University of Toronto Press, Toronto, 2005
Seznam doporučené literatury
Domínguez-Rué, Nierling: Ageing and Technology: Perspectives from the Social Sciences Transcript Verlag, 2016.
Neves B.B.,Casimiro C.:Connecting Families?: Information & Communication Technologies, generations, and the life course, Bristol University Press, Bristol, 2018
Vanderburg W.H. Living in the Labyrinth of Technology, University of Toronto Press, Toronto, 2005