Bakalářská práce se zabývá rozvojem sebepojetí a sebehodnocení u dítěte předškolního věku. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení základních pojmů sebepojetí self - concept, sebehodnocení self - esteem a sebevědomí self - confidence, charakteristikou předškolního věku dítěte a aspekty, které ovlivňují složky sebepojetí i sebehodnocení dítěte. V praktické části jsem se věnovala zmapování úrovně sebepojetí a sebehodnocení u dětí v jedné mateřské škole v Plzeňském kraji. Úroveň je mapováná pomocí pozorovacího archu inspirovaný metodickým podkladem COR Observations Items - Preschool Child Observation Record (2003). Jednotlivé výsledky výzkumu jsou prezentovány graficky a popisně.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development of self-concept and self-esteem in preschool children. The theoretical part of the work is focused on defining the basic concepts of self - concept, self - esteem self - esteem and self - confidence, characteristics of the child 's preschool age and aspects that affect the components of self - concept and child self - esteem. In the practical part, I focused on mapping the level of self-concept and self-esteem of children in a kindergarten in the Pilsen region. The level is mapped using an observation sheet inspired by the methodological basis of COR Observations Items - Preschool Child Observation Record (2003). Individual research results are presented graphically and descriptively.
Klíčová slova
sebehodnocení, sebepojetí, předškolní věk, mateřská škola, úroveň rozvoje
Klíčová slova v angličtině
self-esteem, self-concept, preschool age, kindergarten, level of development
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem sebepojetí a sebehodnocení u dítěte předškolního věku. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení základních pojmů sebepojetí self - concept, sebehodnocení self - esteem a sebevědomí self - confidence, charakteristikou předškolního věku dítěte a aspekty, které ovlivňují složky sebepojetí i sebehodnocení dítěte. V praktické části jsem se věnovala zmapování úrovně sebepojetí a sebehodnocení u dětí v jedné mateřské škole v Plzeňském kraji. Úroveň je mapováná pomocí pozorovacího archu inspirovaný metodickým podkladem COR Observations Items - Preschool Child Observation Record (2003). Jednotlivé výsledky výzkumu jsou prezentovány graficky a popisně.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development of self-concept and self-esteem in preschool children. The theoretical part of the work is focused on defining the basic concepts of self - concept, self - esteem self - esteem and self - confidence, characteristics of the child 's preschool age and aspects that affect the components of self - concept and child self - esteem. In the practical part, I focused on mapping the level of self-concept and self-esteem of children in a kindergarten in the Pilsen region. The level is mapped using an observation sheet inspired by the methodological basis of COR Observations Items - Preschool Child Observation Record (2003). Individual research results are presented graphically and descriptively.
Klíčová slova
sebehodnocení, sebepojetí, předškolní věk, mateřská škola, úroveň rozvoje
Klíčová slova v angličtině
self-esteem, self-concept, preschool age, kindergarten, level of development
Zásady pro vypracování
1. Sběr a studium odborné literatury
2. Osnova BP - východiska pro výzkum
3. Tvorba designu výzkumné části BP - kvalitativní výzkum - ověřování pozorovacího archu, kazuistika
4. Výběr vzorku a sběr dat
5. Analýza výsledků, interpretace
6. Tvorba finální podoby BP
Zásady pro vypracování
1. Sběr a studium odborné literatury
2. Osnova BP - východiska pro výzkum
3. Tvorba designu výzkumné části BP - kvalitativní výzkum - ověřování pozorovacího archu, kazuistika
4. Výběr vzorku a sběr dat
5. Analýza výsledků, interpretace
6. Tvorba finální podoby BP
Seznam doporučené literatury
ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. Spektrum (Portál). ISBN 80-717-8233-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Druhé, rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
Seznam doporučené literatury
ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. Spektrum (Portál). ISBN 80-717-8233-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Druhé, rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.