Bakalářská práce se zabývá tématem současnosti dětského výtvarného projevu. Do teoretické části práce jsou zahrnuty kapitoly o fázích vývoje kreslířských schopností, oblíbených námětech dětské kresby a sociokulturních vlivech, které v současnosti mohou ovlivňovat spontánní dětskou kresbu. Cílem praktické části je zmapovat současné podoby spontánního výtvarného projevu u dětí ve vybrané mateřské škole. Jedná se o kvalitativní výzkumnou sondu. Pro sběr dat je zvolena metoda přímého pozorování dětí při kresbě v mateřské škole, fotodokumentace dětského spontánního výtvarného projevu a rozhovory s učiteli. Získaná data jsou prezentována čtyřmi případovými studiemi, ve kterých jsou analyzovány konkrétní dětské výtvarné projevy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the topic of the current children's artistic expression. The theoretical part of the thesis includes chapters on the stages of development of drawing skills, popular themes of children's drawing and sociocultural influences which may currently affect spontaneous children's drawing. The goal of the practical part is to map the current forms of spontaneous artistic expression in children in a selected kindergarten. It is a qualitative research probe. The method of direct observation of children during the drawing process in kindergarten, photo documentation of children's spontaneous artistic expression and interviews with teachers have been chosen for data collection. The obtained data have been presented by four case studies in which specific children's artistic expressions have been analyzed.
Pre-school education, spontaneous children's artistic expression, contribution of drawing to children, themes of children's drawings, contemporary children's culture, interpretation of children's artistic expression, qualitative research probe.
Rozsah průvodní práce
71 s, XVII
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem současnosti dětského výtvarného projevu. Do teoretické části práce jsou zahrnuty kapitoly o fázích vývoje kreslířských schopností, oblíbených námětech dětské kresby a sociokulturních vlivech, které v současnosti mohou ovlivňovat spontánní dětskou kresbu. Cílem praktické části je zmapovat současné podoby spontánního výtvarného projevu u dětí ve vybrané mateřské škole. Jedná se o kvalitativní výzkumnou sondu. Pro sběr dat je zvolena metoda přímého pozorování dětí při kresbě v mateřské škole, fotodokumentace dětského spontánního výtvarného projevu a rozhovory s učiteli. Získaná data jsou prezentována čtyřmi případovými studiemi, ve kterých jsou analyzovány konkrétní dětské výtvarné projevy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the topic of the current children's artistic expression. The theoretical part of the thesis includes chapters on the stages of development of drawing skills, popular themes of children's drawing and sociocultural influences which may currently affect spontaneous children's drawing. The goal of the practical part is to map the current forms of spontaneous artistic expression in children in a selected kindergarten. It is a qualitative research probe. The method of direct observation of children during the drawing process in kindergarten, photo documentation of children's spontaneous artistic expression and interviews with teachers have been chosen for data collection. The obtained data have been presented by four case studies in which specific children's artistic expressions have been analyzed.
Pre-school education, spontaneous children's artistic expression, contribution of drawing to children, themes of children's drawings, contemporary children's culture, interpretation of children's artistic expression, qualitative research probe.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce provede rešerši odborných zdrojů věnovaných spontánní dětské kresbě a shrne významná témata, kterým se autoři těchto publikací věnují. V praktické části studentka provede kvalitativní výzkumnou sondu v mateřské škole s cílem zmapovat současné podoby spontánního výtvarného projevu u dětí. Jako metodu sběru dat využije přímé pozorování v MŠ, pořizování fotodokumentace výtvarného projevu a rozhovory s učiteli. Svá zjištění studentka v bakalářské práci prezentuje 3 až 5 případovými studiemi, ve kterých interpretuje konkrétní dětské výtvarné projevy.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce provede rešerši odborných zdrojů věnovaných spontánní dětské kresbě a shrne významná témata, kterým se autoři těchto publikací věnují. V praktické části studentka provede kvalitativní výzkumnou sondu v mateřské škole s cílem zmapovat současné podoby spontánního výtvarného projevu u dětí. Jako metodu sběru dat využije přímé pozorování v MŠ, pořizování fotodokumentace výtvarného projevu a rozhovory s učiteli. Svá zjištění studentka v bakalářské práci prezentuje 3 až 5 případovými studiemi, ve kterých interpretuje konkrétní dětské výtvarné projevy.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-237-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN isbn80-210-3360-6.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN isbn80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 9788074963339.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-237-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN isbn80-210-3360-6.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN isbn80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 9788074963339.