Práce se zabývá v úrovní hrubé mootoriky u dětí mladšího školního věku.
V teoretické části je popsána motorika, je vyzdvihnuta její důležitost a možné poruchy.
Praktická část je vytvořena jako systematická literární rešerše podle pravidel PRISMA
Anotace v angličtině
The aim of this study is to investigate the level of gross motor skills in young school aged children.
In the theoretical part of this study, it is described how important motor skills are aswell as possible disorders.
The practical part is the PRISMA systematic review.
Klíčová slova
hrubá motorika, TMGD-2, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
gross motor skill, TGMD-2, young school age children
Rozsah průvodní práce
52 s. (91801)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá v úrovní hrubé mootoriky u dětí mladšího školního věku.
V teoretické části je popsána motorika, je vyzdvihnuta její důležitost a možné poruchy.
Praktická část je vytvořena jako systematická literární rešerše podle pravidel PRISMA
Anotace v angličtině
The aim of this study is to investigate the level of gross motor skills in young school aged children.
In the theoretical part of this study, it is described how important motor skills are aswell as possible disorders.
The practical part is the PRISMA systematic review.
Klíčová slova
hrubá motorika, TMGD-2, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
gross motor skill, TGMD-2, young school age children
Zásady pro vypracování
Popsat vývoj hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku.
Sebrat data pro posouzení vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku prostřednictvím motorického testu Test of Gross Motor Development 2.
Identifikovat a popsat nejčastěji se vyskytující poruchy vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku.
Zásady pro vypracování
Popsat vývoj hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku.
Sebrat data pro posouzení vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku prostřednictvím motorického testu Test of Gross Motor Development 2.
Identifikovat a popsat nejčastěji se vyskytující poruchy vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku.
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998.
KORBECKI, Marcin, Sara WAWRZYNIAK a Andrzej ROKITA. Fundamental movement skills of six-to seven-year-old children in the first grade of elementary school: A pilot study. BALTIC JOURNAL OF HEALTH AND PHYSICAL ACTIVITY. 2017, 4(9), 22-31. DOI: 10.29359/BJHPA.09.4.02.
BARNETT, Lisa M., Nicola D. RIDGERS a Jo SALMON. Associations between young children's perceived and actual ball skill competence and physical activity. JOURNAL OF SCIENCE AND MEDICINE IN SPORT. 2015, 2(18), 167-171. DOI: 10.1016/j.jsams.2014.03.001.
FREITAS, Duarte L., Jo MAIA, Berthold LAUSEN, et al. Skeletal maturation, fundamental motor skills and motor coordination in children 7-10years. JOURNAL OF SPORTS SCIENCES. 2015, 9(33), 924-934. DOI: 10.1080/02640414.2014.977935.
BALABAN, Vlado. The Relationship between Objectively Measured Physical Activity and Fundamental Motor Skills in 8 to 11 Years Old Children from the Czech Republic. MONTENEGRIN JOURNAL OF SPORTS SCIENCE AND MEDICINE. 2018, 2(7), 11-16. DOI: 10.26773/mjssm.180902.
HULTEEN, Ryan M., Larissa TRUE a Karin A. PFEIFFER. Differences in associations of product- and process-oriented motor competence assessments with physical activity in children. JOURNAL OF SPORTS SCIENCES. 2020, 4(38), 375-382. DOI: 10.1080/02640414.2019.1702279.
DE MEESTE, An, David STODDEN, Albrecht L. CLAESSENS, Larissa TRUE, Ali BRIAN, Rick FERKEL a Leen HAERENS. Identifying a motor proficiency barrier for meeting physical activity guidelines in children. JOURNAL OF SCIENCE AND MEDICINE IN SPORT. 2018, 1(21), 58-62. DOI: 10.1016/j.jsams.2017.05.007.
Klíčová slova:
Test of Gross Motor Development 2, Gross Motor Test, Child, Motor Skills, Czech Republic
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998.
KORBECKI, Marcin, Sara WAWRZYNIAK a Andrzej ROKITA. Fundamental movement skills of six-to seven-year-old children in the first grade of elementary school: A pilot study. BALTIC JOURNAL OF HEALTH AND PHYSICAL ACTIVITY. 2017, 4(9), 22-31. DOI: 10.29359/BJHPA.09.4.02.
BARNETT, Lisa M., Nicola D. RIDGERS a Jo SALMON. Associations between young children's perceived and actual ball skill competence and physical activity. JOURNAL OF SCIENCE AND MEDICINE IN SPORT. 2015, 2(18), 167-171. DOI: 10.1016/j.jsams.2014.03.001.
FREITAS, Duarte L., Jo MAIA, Berthold LAUSEN, et al. Skeletal maturation, fundamental motor skills and motor coordination in children 7-10years. JOURNAL OF SPORTS SCIENCES. 2015, 9(33), 924-934. DOI: 10.1080/02640414.2014.977935.
BALABAN, Vlado. The Relationship between Objectively Measured Physical Activity and Fundamental Motor Skills in 8 to 11 Years Old Children from the Czech Republic. MONTENEGRIN JOURNAL OF SPORTS SCIENCE AND MEDICINE. 2018, 2(7), 11-16. DOI: 10.26773/mjssm.180902.
HULTEEN, Ryan M., Larissa TRUE a Karin A. PFEIFFER. Differences in associations of product- and process-oriented motor competence assessments with physical activity in children. JOURNAL OF SPORTS SCIENCES. 2020, 4(38), 375-382. DOI: 10.1080/02640414.2019.1702279.
DE MEESTE, An, David STODDEN, Albrecht L. CLAESSENS, Larissa TRUE, Ali BRIAN, Rick FERKEL a Leen HAERENS. Identifying a motor proficiency barrier for meeting physical activity guidelines in children. JOURNAL OF SCIENCE AND MEDICINE IN SPORT. 2018, 1(21), 58-62. DOI: 10.1016/j.jsams.2017.05.007.
Klíčová slova:
Test of Gross Motor Development 2, Gross Motor Test, Child, Motor Skills, Czech Republic