Tato práce se zabývá fenoménem fandomu v prostředí a době internetu, a to na základě antropologického výzkumu konkrétního příkladu, fandomu pořadu Critical Role (a fanoušků, tzv. Critters). Ústředním zájmem jsou témata, která fanoušci zmiňují v souvislosti s pořadem. V kontextu specifické terminologie, teorií fanouškovství, a na základě etnografických metod, slouží tato témata pro popsání, co z fanoušků jako jednotlivců vytváří koherentní skupinu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the concept of fandom in the era of the Internet. It is based on anthropological research of a specific group, the fandom of the show Critical Role (and the fans known as Critters). The thesis focuses mainly on topics that fans mention in connection with the show. Contextualized by the specific terminology and fan theories, and based on ethnographic methods, the observed topics serve as an explanation as to how individual fans form a coherent group.
Klíčová slova
fanouškovství, fanoušek, fandom, účastnická kultura, internet, Critical Role
Klíčová slova v angličtině
fandom, fan, participatory culture, internet, Critical Role
Rozsah průvodní práce
47 s. (85 s. včetně příloh)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá fenoménem fandomu v prostředí a době internetu, a to na základě antropologického výzkumu konkrétního příkladu, fandomu pořadu Critical Role (a fanoušků, tzv. Critters). Ústředním zájmem jsou témata, která fanoušci zmiňují v souvislosti s pořadem. V kontextu specifické terminologie, teorií fanouškovství, a na základě etnografických metod, slouží tato témata pro popsání, co z fanoušků jako jednotlivců vytváří koherentní skupinu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the concept of fandom in the era of the Internet. It is based on anthropological research of a specific group, the fandom of the show Critical Role (and the fans known as Critters). The thesis focuses mainly on topics that fans mention in connection with the show. Contextualized by the specific terminology and fan theories, and based on ethnographic methods, the observed topics serve as an explanation as to how individual fans form a coherent group.
Klíčová slova
fanouškovství, fanoušek, fandom, účastnická kultura, internet, Critical Role
Klíčová slova v angličtině
fandom, fan, participatory culture, internet, Critical Role
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech"
Práce se zabývá antropologickým pohledem na téma fanouškovství, konkrétně na fanoušky internetového pořadu Critical Role (takzvané Critters), a s ním spojené utváření komunity. Práce se zakládá na výzkumu fanoušků pořadu Critical Role. Cílem je prozkoumat zkušenosti fanoušků, projevy fandomu a účastnické kultury (participatory culture) a klíčová témata, která fanoušci v tomto pořadu nalézají, se kterými se ztotožňují, a zároveň jak tyto komunitně utvářené koncepty přenášejí a používají v každodenním životě. Fanoušci Critical Role (Critters) jsou konceptualizováni v rovině představy společenství (communities), dále jsou dle projevovaných charakteristik zařazeni do rámce komunit a online komunit, a pohled je zaměřen také na jejich participativní tvorbu (fan art, fan fiction, cosplay, další tvůrčí činnost, překlady atd.), a její význam ze sociologického a antropologického, potažmo folkloristického úhlu pohledu.
Mezi použité metody patří zúčastněné pozorování (participace v online diskuzích, chat) z něhož vychází část popisně etnografická. Data o fanoušcích vychází z dotazníků (kombinujících uzavřené a otevřené otázky) a rozhovorů s českými i zahraničními fanoušky. Část práce tvoří také analýza fanouškovské tvorby, především kreseb, animovaných obrázků (tzv. gifů), videí a cosplayů (kostýmů), a různých větších komunitních projektů (Critical Role Wiki, Critical Role Closet, Critical Role Translate), které jsou také použity v kontextu rozhovorů s cílem kolaborativně objevit významy připisované tomuto typu fanouškovství obecně i konkrétně.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech"
Práce se zabývá antropologickým pohledem na téma fanouškovství, konkrétně na fanoušky internetového pořadu Critical Role (takzvané Critters), a s ním spojené utváření komunity. Práce se zakládá na výzkumu fanoušků pořadu Critical Role. Cílem je prozkoumat zkušenosti fanoušků, projevy fandomu a účastnické kultury (participatory culture) a klíčová témata, která fanoušci v tomto pořadu nalézají, se kterými se ztotožňují, a zároveň jak tyto komunitně utvářené koncepty přenášejí a používají v každodenním životě. Fanoušci Critical Role (Critters) jsou konceptualizováni v rovině představy společenství (communities), dále jsou dle projevovaných charakteristik zařazeni do rámce komunit a online komunit, a pohled je zaměřen také na jejich participativní tvorbu (fan art, fan fiction, cosplay, další tvůrčí činnost, překlady atd.), a její význam ze sociologického a antropologického, potažmo folkloristického úhlu pohledu.
Mezi použité metody patří zúčastněné pozorování (participace v online diskuzích, chat) z něhož vychází část popisně etnografická. Data o fanoušcích vychází z dotazníků (kombinujících uzavřené a otevřené otázky) a rozhovorů s českými i zahraničními fanoušky. Část práce tvoří také analýza fanouškovské tvorby, především kreseb, animovaných obrázků (tzv. gifů), videí a cosplayů (kostýmů), a různých větších komunitních projektů (Critical Role Wiki, Critical Role Closet, Critical Role Translate), které jsou také použity v kontextu rozhovorů s cílem kolaborativně objevit významy připisované tomuto typu fanouškovství obecně i konkrétně.
Seznam doporučené literatury
Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso, 2006.
Hills, Matt. Fan Cultures. London: Routledge, 2005.
Jenkins, Henry. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Cambridge (MA): MIT, 2009.
Jenkins, Henry. Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York: NYU Press, 2006.
Lazar, Jonathan and Jenny Preece. Classification Schema for Online Communities. AMCIS 1998 Proceedings, 1998. http://aisel.aisnet.org/amcis1998/30.
Mauss, Marcel. The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. Mansfeld Centre, CT: Martino Publishing, 2011.
Preece, Jenny, and Diane Maloney-Krichmar. Online Communities: Design, Theory, and Practice. Journal of Computer-Mediated Communication 10, no. 4 (July 1, 2005). https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2005.tb00264.x.
Turk, Tisha. Fan Work: Labor, Worth, and Participation in Fandoms Gift Economy. Transformative Works and Cultures 15 (March 15, 2014). https://doi.org/10.3983/twc.2014.0518.
Seznam doporučené literatury
Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso, 2006.
Hills, Matt. Fan Cultures. London: Routledge, 2005.
Jenkins, Henry. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Cambridge (MA): MIT, 2009.
Jenkins, Henry. Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York: NYU Press, 2006.
Lazar, Jonathan and Jenny Preece. Classification Schema for Online Communities. AMCIS 1998 Proceedings, 1998. http://aisel.aisnet.org/amcis1998/30.
Mauss, Marcel. The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. Mansfeld Centre, CT: Martino Publishing, 2011.
Preece, Jenny, and Diane Maloney-Krichmar. Online Communities: Design, Theory, and Practice. Journal of Computer-Mediated Communication 10, no. 4 (July 1, 2005). https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2005.tb00264.x.
Turk, Tisha. Fan Work: Labor, Worth, and Participation in Fandoms Gift Economy. Transformative Works and Cultures 15 (March 15, 2014). https://doi.org/10.3983/twc.2014.0518.