Práce se zabývá právním postavením základních škol v České republice, jejich správou, kontrolou, financováním a organizací vnitřních poměrů. Rozebírá teoreticky pojem vzdělání a jeho celospolečenský význam, přičemž představuje kritické pohledy na koncept společnosti vědění. Přibližuje jednotlivé rozdíly v možných zřizovatelích základních škol a zvolených právních formách. Věnuje se rovněž školské politice a strategickým a kurikulárním dokumentům, kterými se vzdělávání v České republice řídí. Praktický přínos práce lze spatřovat ve sběru dat/agendy školských odborů na úřadech na úrovni dvou nižších a dvou vyšších územně samosprávných celků. Závěr práce obsahuje autorův argumenty podložený osobní názor na fungování celého vzdělávacího systému z pohledu veřejné správy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the legal status of primary schools in the Czech Republic, their administration, control, financing and organization of internal relations. It theoretically analyzes the concept of education and its societal significance, while presenting critical views on the concept of the knowledge society. It describes the individual differences in the possible founders of primary schools and selected legal forms. He also deals with school policy and strategic and curricular documents that govern education in the Czech Republic. The practical benefit of the work can be seen in the collection of data / agendas of school departments at offices at the level of two lower and two higher territorial self-governing units. The conclusion of the thesis contains the author's arguments based personal opinion on the functioning of the entire education system from the perspective of public administration.
Klíčová slova
základní školy, ZŠ, vzdělávací politika, kurikulum, vzdělání, společnost vědění, veřejná správa, školská správa, financování, regionální školství, dotace, školy, kontroly
Klíčová slova v angličtině
primary schools, educational policy, curriculum, education, knowledge society, public administration, school administration, financing, regional education, subsidies, schools, controls
Rozsah průvodní práce
cca 80 normostran
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá právním postavením základních škol v České republice, jejich správou, kontrolou, financováním a organizací vnitřních poměrů. Rozebírá teoreticky pojem vzdělání a jeho celospolečenský význam, přičemž představuje kritické pohledy na koncept společnosti vědění. Přibližuje jednotlivé rozdíly v možných zřizovatelích základních škol a zvolených právních formách. Věnuje se rovněž školské politice a strategickým a kurikulárním dokumentům, kterými se vzdělávání v České republice řídí. Praktický přínos práce lze spatřovat ve sběru dat/agendy školských odborů na úřadech na úrovni dvou nižších a dvou vyšších územně samosprávných celků. Závěr práce obsahuje autorův argumenty podložený osobní názor na fungování celého vzdělávacího systému z pohledu veřejné správy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the legal status of primary schools in the Czech Republic, their administration, control, financing and organization of internal relations. It theoretically analyzes the concept of education and its societal significance, while presenting critical views on the concept of the knowledge society. It describes the individual differences in the possible founders of primary schools and selected legal forms. He also deals with school policy and strategic and curricular documents that govern education in the Czech Republic. The practical benefit of the work can be seen in the collection of data / agendas of school departments at offices at the level of two lower and two higher territorial self-governing units. The conclusion of the thesis contains the author's arguments based personal opinion on the functioning of the entire education system from the perspective of public administration.
Klíčová slova
základní školy, ZŠ, vzdělávací politika, kurikulum, vzdělání, společnost vědění, veřejná správa, školská správa, financování, regionální školství, dotace, školy, kontroly
Klíčová slova v angličtině
primary schools, educational policy, curriculum, education, knowledge society, public administration, school administration, financing, regional education, subsidies, schools, controls
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Vzdělání a společnost
2. Vzdělávací systém ČR
3. Základní školy v ČR
4. Správa základních škol
5. Kontrola základních škol
6. Agenda školského odboru kraje a statutárního města
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Vzdělání a společnost
2. Vzdělávací systém ČR
3. Základní školy v ČR
4. Správa základních škol
5. Kontrola základních škol
6. Agenda školského odboru kraje a statutárního města