V bakalářské práci se autorka věnuje nadání dětí v předškolním věku. Teoretická část se zaměřuje na objasnění pojmů nadání a jeho projevů, charakteristické rysy nadaných jedinců, dále rodinu a vzdělávání nadaných. Cílem bakalářské práce je odhalit projevy nadání dětí v MŠ a zjistit jejich socializaci do klasické třídy. Dále také přiblížit výchovu a vzdělávání nadaných. V praktické části jsou uvedeny kazuistiky nadaných chlapců a interpretovány výsledky rozhovorů s rodiči a pedagogy. Dále vyhodnocení pracovních listů, které se objevují v příloze bakalářské práce. Tyto listy sloužily k pozorování nadaných dětí při samostatné práci.
Anotace v angličtině
In her bachelor's thesis, the author focuses on the talents of preschool children. The theoretical part focuses on the clarification of the concepts of talent and its manifestations, the characteristics of gifted individuals, as well as the family and education of the gifted. The aim of the bachelor's thesis is to reveal the manifestations of children's talents in kindergarten and to find out their socialization in the classical class. Furthermore, to bring closer the education and training of the gifted. The practical part presents case studies of gifted boys and interprets the results of interviews with parents and teachers. Furthermore, the evaluation of worksheets, which appear in the appendix of the bachelor's thesis. These sheets were used to observe gifted children in independent work.
Klíčová slova
nadání, nadané dítě, inkluze, mateřské škola
Klíčová slova v angličtině
talent, gifted child, inclusion, kindergarten
Rozsah průvodní práce
text - 65, přílohy - XXXVI
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se autorka věnuje nadání dětí v předškolním věku. Teoretická část se zaměřuje na objasnění pojmů nadání a jeho projevů, charakteristické rysy nadaných jedinců, dále rodinu a vzdělávání nadaných. Cílem bakalářské práce je odhalit projevy nadání dětí v MŠ a zjistit jejich socializaci do klasické třídy. Dále také přiblížit výchovu a vzdělávání nadaných. V praktické části jsou uvedeny kazuistiky nadaných chlapců a interpretovány výsledky rozhovorů s rodiči a pedagogy. Dále vyhodnocení pracovních listů, které se objevují v příloze bakalářské práce. Tyto listy sloužily k pozorování nadaných dětí při samostatné práci.
Anotace v angličtině
In her bachelor's thesis, the author focuses on the talents of preschool children. The theoretical part focuses on the clarification of the concepts of talent and its manifestations, the characteristics of gifted individuals, as well as the family and education of the gifted. The aim of the bachelor's thesis is to reveal the manifestations of children's talents in kindergarten and to find out their socialization in the classical class. Furthermore, to bring closer the education and training of the gifted. The practical part presents case studies of gifted boys and interprets the results of interviews with parents and teachers. Furthermore, the evaluation of worksheets, which appear in the appendix of the bachelor's thesis. These sheets were used to observe gifted children in independent work.
Klíčová slova
nadání, nadané dítě, inkluze, mateřské škola
Klíčová slova v angličtině
talent, gifted child, inclusion, kindergarten
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.\\
MÖNKS, F. J. a Irene H. YPENBURG. Nadané dítě: rukověť pro rodiče a učitele. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0445-5.\\
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.\\
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.\\
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.\\
Seznam doporučené literatury
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.\\
MÖNKS, F. J. a Irene H. YPENBURG. Nadané dítě: rukověť pro rodiče a učitele. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0445-5.\\
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.\\
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.\\
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.\\