Diplomová práce se věnuje popularizaci filozofie pro děti mladšího školního věku s užším zaměřením na téma totalitarismu a jeho obecných znaků. Účelem práce je ukotvení a praktická podpora teorie, že popularizaci filozofie pro děti mladšího školního věku lze respektovat jako plnohodnotnou oblast výchovy a vzdělávání. A tedy že se jeví jako smysluplné věnovat se rovněž na akademické půdě tvorbě a vývoji popularizačně vzdělávacích metod směřujících k této cílové skupině. Výše zmíněné je přímo demonstrováno na konkrétním příkladu: téma totalitarismus. Téma bylo vybráno jednak jako aktuální filozofická oblast, spadající svými konotacemi do oblasti Evropských kulturních studií, jednak jako téma, které je obecně považováno za sféru dětem mladšího školního věku obtížně komunikovatelnou. Diplomová práce si klade za cíl, teoretickými argumenty v první části práce a praktickými prvky v druhé části práce, podpořit výchozí předpoklad, že děti mladšího školního věku disponují přirozenými předpoklady pro filozofování a že by mohlo být užitečné vzít tuto skutečnost na vědomí jako otevřenou možnost prolnutí filozofie a filozofování více do středu celé společnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with popularization of philosophy for children of younger school age with focus on the topic of totalitarianism and its general features. The purpose of the work is to record the theoretical base and practical support of the theory stating that the popularization of philosophy for children of younger school age can be respected as an adequate area of education. Therefore it makes sense to dedicate ourselves to creating and development of popular science methods within the academic area, aiming at given target group The above mentioned is directly demonstrated on a specific example: the topic of totalitarianism. The topic was selected both as a current philosophical area, falling with its connotations in the field of European cultural studies, and as a topic that is generally considered to be a sphere that is difficult for children of younger school age to comprehend. The diploma thesis aims, with theoretical arguments in the first part and practical elements in the second part of the thesis, to support the initial assumption that young school children naturally tend to philosophizing, and that it could be useful to take this fact into account as an open possibility of moving philosophy and philosophizing more into the center of the entire society.
Philosophy, popularization, popularizer, children of younger school age, kritical thinking, totalitarianism, mass man, ideology, propaganda.
Rozsah průvodní práce
68 s. (145 997 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje popularizaci filozofie pro děti mladšího školního věku s užším zaměřením na téma totalitarismu a jeho obecných znaků. Účelem práce je ukotvení a praktická podpora teorie, že popularizaci filozofie pro děti mladšího školního věku lze respektovat jako plnohodnotnou oblast výchovy a vzdělávání. A tedy že se jeví jako smysluplné věnovat se rovněž na akademické půdě tvorbě a vývoji popularizačně vzdělávacích metod směřujících k této cílové skupině. Výše zmíněné je přímo demonstrováno na konkrétním příkladu: téma totalitarismus. Téma bylo vybráno jednak jako aktuální filozofická oblast, spadající svými konotacemi do oblasti Evropských kulturních studií, jednak jako téma, které je obecně považováno za sféru dětem mladšího školního věku obtížně komunikovatelnou. Diplomová práce si klade za cíl, teoretickými argumenty v první části práce a praktickými prvky v druhé části práce, podpořit výchozí předpoklad, že děti mladšího školního věku disponují přirozenými předpoklady pro filozofování a že by mohlo být užitečné vzít tuto skutečnost na vědomí jako otevřenou možnost prolnutí filozofie a filozofování více do středu celé společnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with popularization of philosophy for children of younger school age with focus on the topic of totalitarianism and its general features. The purpose of the work is to record the theoretical base and practical support of the theory stating that the popularization of philosophy for children of younger school age can be respected as an adequate area of education. Therefore it makes sense to dedicate ourselves to creating and development of popular science methods within the academic area, aiming at given target group The above mentioned is directly demonstrated on a specific example: the topic of totalitarianism. The topic was selected both as a current philosophical area, falling with its connotations in the field of European cultural studies, and as a topic that is generally considered to be a sphere that is difficult for children of younger school age to comprehend. The diploma thesis aims, with theoretical arguments in the first part and practical elements in the second part of the thesis, to support the initial assumption that young school children naturally tend to philosophizing, and that it could be useful to take this fact into account as an open possibility of moving philosophy and philosophizing more into the center of the entire society.
Philosophy, popularization, popularizer, children of younger school age, kritical thinking, totalitarianism, mass man, ideology, propaganda.
Zásady pro vypracování
Cíl a metody práce:
Základem a hlavním pilířem práce bude zmapování obecných i určitých znaků totalitních systémů převážně z filozofického pohledu. Práce se zaměří na vývoj bádání a chápání problematiky v závislosti na
dobových událostech zejména minulého století. Současně bude hledána odpověď na otázku, zda je možné poznat, že nástup totality hrozí. V této části práce bude studentka vycházet zejména z odborných publikací autorů,
kteří se tématem zabývali/zabývají (viz literatura). Dále bude zmapováno, v jaké míře u nás došlo/dochází v posledních deseti letech k popularizaci tohoto citlivého tématu minulosti našich dějin, jak je komunikováno
mezi veřejností, a to zejména směrem k dětem mladšího školního věku, aby se nestalo součástí naší budoucnosti. Zde bude navázána spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů - oddělení vzdělávání.
Součástí práce bude podklad pro tvorbu beletristické publikace pro děti, pojednávající popularizačním stylem o základních aspektech totalitarismu.
Zpracování diplomové práce bude součástí projektu SGS-2020-016.
Zásady pro vypracování: Kvalifikační práce bude pravidelně konzultována s vedoucí(m) práce. Kvalifikační práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana
O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Student(ka) se zavazuje při práci dodržovat citační standardy, vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje s vedoucí(m).
Zásady pro vypracování
Cíl a metody práce:
Základem a hlavním pilířem práce bude zmapování obecných i určitých znaků totalitních systémů převážně z filozofického pohledu. Práce se zaměří na vývoj bádání a chápání problematiky v závislosti na
dobových událostech zejména minulého století. Současně bude hledána odpověď na otázku, zda je možné poznat, že nástup totality hrozí. V této části práce bude studentka vycházet zejména z odborných publikací autorů,
kteří se tématem zabývali/zabývají (viz literatura). Dále bude zmapováno, v jaké míře u nás došlo/dochází v posledních deseti letech k popularizaci tohoto citlivého tématu minulosti našich dějin, jak je komunikováno
mezi veřejností, a to zejména směrem k dětem mladšího školního věku, aby se nestalo součástí naší budoucnosti. Zde bude navázána spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů - oddělení vzdělávání.
Součástí práce bude podklad pro tvorbu beletristické publikace pro děti, pojednávající popularizačním stylem o základních aspektech totalitarismu.
Zpracování diplomové práce bude součástí projektu SGS-2020-016.
Zásady pro vypracování: Kvalifikační práce bude pravidelně konzultována s vedoucí(m) práce. Kvalifikační práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana
O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Student(ka) se zavazuje při práci dodržovat citační standardy, vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje s vedoucí(m).
Seznam doporučené literatury
ARENDTOVA, Hannah. Původ Totalitarismu I-III. Praha: Oikúmené 1996. BESANCON, Alain, FURET, Francois, uspořádal NOVÁK, Miroslav. Komunismus a fašismus. ISE - Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 2002. ISBN: 80-86130-21-5. LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. XXI. století. ISBN 978-80-200-1677-5. LIPMAN, M. Philosophy Goes To School. Temple University Press; Good condition. ISBN 0877225559. 228pp. NOVÁK, Miroslav. Mezi demokracií a totalitarismem. Mezinárodní politologický ústav 2007. ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0096-3.
Seznam doporučené literatury
ARENDTOVA, Hannah. Původ Totalitarismu I-III. Praha: Oikúmené 1996. BESANCON, Alain, FURET, Francois, uspořádal NOVÁK, Miroslav. Komunismus a fašismus. ISE - Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 2002. ISBN: 80-86130-21-5. LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. XXI. století. ISBN 978-80-200-1677-5. LIPMAN, M. Philosophy Goes To School. Temple University Press; Good condition. ISBN 0877225559. 228pp. NOVÁK, Miroslav. Mezi demokracií a totalitarismem. Mezinárodní politologický ústav 2007. ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0096-3.