Bakalářská práce se zabývá tématem překonání příčin kritičnosti při výuce skleníkového efektu na druhém stupni základních škol. Kritičnost tématu byla zjišťována rozborem literatury a mnou vedeným rozhovorem a dotazníkem. Na základě výsledků byl sestaven model skleníkového efektu, jehož cílem bylo pomoct žákům dané téma pochopit. Cílem práce je ověřit funkčnost modelu ve výuce. Ověření probíhalo formou rozhovoru a dotazníku s vyučujícími zeměpisu, přírodopisu, chemie a fyziky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of overcoming the causes of the criticality of teaching the greenhouse effect in upper primary schools. The criticality of the topic was detected by literature analysis and by an interview and questionnaire which were led by me. Based on the results, I have made a model representing a greenhouse effect, which goal was to help students with an understanding of the topic. This work aims to verify the function of the model in schooling. The verification was implemented by an interview and a questionnaire with the teachers of Geography, Biology, Chemistry, and Physics.
Klíčová slova
Skleníkový efekt, Model skleníkového efektu, Globální oteplování, Vyučovací metody, Skleníkový efekt v učebnicích
Klíčová slova v angličtině
Greenhouse effect, Greenhouse effect model, Global warming, Teaching methods, The topic of the greenhouse effect in Textbooks
Rozsah průvodní práce
73 s. (99 193 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem překonání příčin kritičnosti při výuce skleníkového efektu na druhém stupni základních škol. Kritičnost tématu byla zjišťována rozborem literatury a mnou vedeným rozhovorem a dotazníkem. Na základě výsledků byl sestaven model skleníkového efektu, jehož cílem bylo pomoct žákům dané téma pochopit. Cílem práce je ověřit funkčnost modelu ve výuce. Ověření probíhalo formou rozhovoru a dotazníku s vyučujícími zeměpisu, přírodopisu, chemie a fyziky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of overcoming the causes of the criticality of teaching the greenhouse effect in upper primary schools. The criticality of the topic was detected by literature analysis and by an interview and questionnaire which were led by me. Based on the results, I have made a model representing a greenhouse effect, which goal was to help students with an understanding of the topic. This work aims to verify the function of the model in schooling. The verification was implemented by an interview and a questionnaire with the teachers of Geography, Biology, Chemistry, and Physics.
Klíčová slova
Skleníkový efekt, Model skleníkového efektu, Globální oteplování, Vyučovací metody, Skleníkový efekt v učebnicích
Klíčová slova v angličtině
Greenhouse effect, Greenhouse effect model, Global warming, Teaching methods, The topic of the greenhouse effect in Textbooks
Zásady pro vypracování
Polostrukturovaný rozhovor s vybraným vyučujícím zeměpisu na druhém stupni základní školy, jehož cílem bude zjistit, učení se kterému fyzickogepgrafickému tematickému celku činí žákům problémy.
Rozbor literatury, týkající se překonání dílčích příčin kritičnosti tématu.
Návrh učebních úloh, zabývajících se překonáním dílčích příčin kritičnosti.
Návrh výukového modulu.
Převedení modulu do výuky (studentkou či vyučujícím).
Testování žáků pro ověření jejich znalostí.
Dotazník pro učitele, který se bude týkat změn, které ve výuce proběhly, a překonání kritičnosti.
Vyhodnocení dat.
Diskuse výsledků.
Zásady pro vypracování
Polostrukturovaný rozhovor s vybraným vyučujícím zeměpisu na druhém stupni základní školy, jehož cílem bude zjistit, učení se kterému fyzickogepgrafickému tematickému celku činí žákům problémy.
Rozbor literatury, týkající se překonání dílčích příčin kritičnosti tématu.
Návrh učebních úloh, zabývajících se překonáním dílčích příčin kritičnosti.
Návrh výukového modulu.
Převedení modulu do výuky (studentkou či vyučujícím).
Testování žáků pro ověření jejich znalostí.
Dotazník pro učitele, který se bude týkat změn, které ve výuce proběhly, a překonání kritičnosti.
Vyhodnocení dat.
Diskuse výsledků.
Seznam doporučené literatury
Strahler, A. H., Strahler, A. N.. Introducing physical geography. John Wiley & Sons Inc. New York. 2013. 672 s. ISBN 978-1-118-54792-2.
Tola, J. Fyzická geografie. Přeložil Pavel KAAS. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005. ISBN 80-253-0081-1.
Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada. Praha. 2015. 624 s.
Chráska, M.. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada. Praha. 2016. 256 s. 978-80-247-5326-3.
Mišovič, J. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Pluháčková, M., Duffek, V., Stacke, V., Mentlík, P. Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy. I. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. 2019. ISBN 978-80-261-0924-2.
Učebnice zeměpisu pro ZŠ.
Seznam doporučené literatury
Strahler, A. H., Strahler, A. N.. Introducing physical geography. John Wiley & Sons Inc. New York. 2013. 672 s. ISBN 978-1-118-54792-2.
Tola, J. Fyzická geografie. Přeložil Pavel KAAS. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005. ISBN 80-253-0081-1.
Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada. Praha. 2015. 624 s.
Chráska, M.. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada. Praha. 2016. 256 s. 978-80-247-5326-3.
Mišovič, J. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Pluháčková, M., Duffek, V., Stacke, V., Mentlík, P. Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy. I. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. 2019. ISBN 978-80-261-0924-2.