Bakalářská práce se zabývá analýzou a hodnocením tematického celku Jižní Amerika ve vybraných učebnicích zeměpisu pro střední školy. Tematický celek je porovnáván celkem ve třech učebnicích na základě obtížnosti textu, didaktické vybavenosti a kognitivní náročnosti úloh dle Bloomovy taxonomie. Zvolená metodika je v práci detailně popsána a vysvětlena. Zjištěné výsledky jsou zasazeny do světového kontextu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the analysis and evaluation of the South America thematic unit in a selection of Geography textbooks for secondary schools. The thematic unit is assessed in a total of three textbooks: the main criteria being its difficulty, didactic value, and level of cognitive difficulty of tasks according to Bloom's taxonomy. The chosen methodology is described and explained in detail. The results are set into worldwide context.
South America, geography textbook, textbook analysis, textbook evaluation, text difficulty, didactic value, cognitive difficulty, Bloom's taxonomy
Rozsah průvodní práce
63 s., př. 6 s. (89 812 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá analýzou a hodnocením tematického celku Jižní Amerika ve vybraných učebnicích zeměpisu pro střední školy. Tematický celek je porovnáván celkem ve třech učebnicích na základě obtížnosti textu, didaktické vybavenosti a kognitivní náročnosti úloh dle Bloomovy taxonomie. Zvolená metodika je v práci detailně popsána a vysvětlena. Zjištěné výsledky jsou zasazeny do světového kontextu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the analysis and evaluation of the South America thematic unit in a selection of Geography textbooks for secondary schools. The thematic unit is assessed in a total of three textbooks: the main criteria being its difficulty, didactic value, and level of cognitive difficulty of tasks according to Bloom's taxonomy. The chosen methodology is described and explained in detail. The results are set into worldwide context.
South America, geography textbook, textbook analysis, textbook evaluation, text difficulty, didactic value, cognitive difficulty, Bloom's taxonomy
Zásady pro vypracování
Výběr konkrétních učebnic zeměpisu s tématikou Jižní Amerika.
Provedení analýzy obsahu a didaktického zpracování tématu Jižní Amerika ve vybraných učebnicích.
Porovnání vybraných učebnic na základě sledovaných ukazatelů v rámci tohoto tématického celku.
Hodnocení tématického celku Jižní Amerika ve vybraných učebnicích.
Zásady pro vypracování
Výběr konkrétních učebnic zeměpisu s tématikou Jižní Amerika.
Provedení analýzy obsahu a didaktického zpracování tématu Jižní Amerika ve vybraných učebnicích.
Porovnání vybraných učebnic na základě sledovaných ukazatelů v rámci tohoto tématického celku.
Hodnocení tématického celku Jižní Amerika ve vybraných učebnicích.
Seznam doporučené literatury
Anděl, J., Bičík, I., Matějček T. 2019. Makroregiony světa: regionální geografie pro gymnázia. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha. ISBN: 978-80-87476-02-4.
Beránková, Z. 2016. Hodnocení a porovnání vybraných učebnic zeměpisu pro SŠ. Plzeň. Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická.
Bičík, I. a kol. 2010. Regionální zeměpis světadílů: učebnice zeměpisu pro střední školy. 2. vyd. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha. 140 s. ISBN: 978-80-86034-71-3.
Demek, J. a kol. 2013. Geografie 3: Regionální geografie světa pro střední školy. SPN ? pedagogické nakladatelství, Praha. ISBN: 978-80-7235-526-6.
Janoušková, E. 2008. Analýza učebnic zeměpisu. Brno. Disertační práce. Masarykova univerzita. Fakulta pedagogická.
Knecht, P. 2006. Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol: pedagogický výzkum v teorii a praxi. In Učebnice pod lupou. 1. vyd. Paido, Brno. ISB: 80-7315-124-3.
Seznam doporučené literatury
Anděl, J., Bičík, I., Matějček T. 2019. Makroregiony světa: regionální geografie pro gymnázia. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha. ISBN: 978-80-87476-02-4.
Beránková, Z. 2016. Hodnocení a porovnání vybraných učebnic zeměpisu pro SŠ. Plzeň. Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická.
Bičík, I. a kol. 2010. Regionální zeměpis světadílů: učebnice zeměpisu pro střední školy. 2. vyd. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha. 140 s. ISBN: 978-80-86034-71-3.
Demek, J. a kol. 2013. Geografie 3: Regionální geografie světa pro střední školy. SPN ? pedagogické nakladatelství, Praha. ISBN: 978-80-7235-526-6.
Janoušková, E. 2008. Analýza učebnic zeměpisu. Brno. Disertační práce. Masarykova univerzita. Fakulta pedagogická.
Knecht, P. 2006. Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol: pedagogický výzkum v teorii a praxi. In Učebnice pod lupou. 1. vyd. Paido, Brno. ISB: 80-7315-124-3.