Tato bakalářská práce se zabývá porovnáváním tematického obsahu vybraných českých a anglických učebnic zeměpisu určených pro žáky nižšího sekundárního vzdělávání. Čtyři české a tři anglické učebnice jsem zkoumala několika způsoby. Nejprve jsem analyzovala tematický obsah všech učebnic a jednotlivá témata jsem rozdělila do několika hierarchických úrovní. Současně jsem zjišťovala, kolik stran, případně odstavců, je jednotlivým tématům a hierarchickým úrovním věnováno. Poslední částí analýzy bylo určování rozvíjených úrovní Bloomovy taxonomie kognitivních cílů. Na závěr jsem porovnala výsledky analýzy českých i anglických učebnic. Konečné výsledky mohou posloužit jako podklad pro změnu v sestavování českých učebnic zeměpisu, případně pro změny v samotné výuce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the comparison of the thematic content of selected Czech and English Geography textbooks designated for students of Low Secondary Education. I studied four Czech textbooks and three English textbooks in several ways. At first, I analysed the thematic content of all textbooks and then I divided individual topics into hierarchical levels. Contemporaneously, I detected the amount of pages, eventually paragraphs, which were assigned to the topics and hierarchical levels. The last part of the analysis dealt with the estimation of the evolving levels of the Bloom Taxonomy of Cognitive Domain. Finally I compared the results of the complex analysis of both Czech and English textbooks. The final results may serve as a base for a change in structuring of Czech Geography textbooks, prospectively for a change in education itself.
Klíčová slova
Základní školy, učebnice zeměpisu, obsah učebnic, analýza učebnic, Bloomova taxonomie, porovnávání učebnic, Česká republika, Velká Británie
Klíčová slova v angličtině
Key words: Secondary schools, geography textbooks, content of textbooks, analysis of textbooks, Bloom´s taxonomy textbook comparison, Czech Republic, Great Britain
Rozsah průvodní práce
88 s. (109 196 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá porovnáváním tematického obsahu vybraných českých a anglických učebnic zeměpisu určených pro žáky nižšího sekundárního vzdělávání. Čtyři české a tři anglické učebnice jsem zkoumala několika způsoby. Nejprve jsem analyzovala tematický obsah všech učebnic a jednotlivá témata jsem rozdělila do několika hierarchických úrovní. Současně jsem zjišťovala, kolik stran, případně odstavců, je jednotlivým tématům a hierarchickým úrovním věnováno. Poslední částí analýzy bylo určování rozvíjených úrovní Bloomovy taxonomie kognitivních cílů. Na závěr jsem porovnala výsledky analýzy českých i anglických učebnic. Konečné výsledky mohou posloužit jako podklad pro změnu v sestavování českých učebnic zeměpisu, případně pro změny v samotné výuce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the comparison of the thematic content of selected Czech and English Geography textbooks designated for students of Low Secondary Education. I studied four Czech textbooks and three English textbooks in several ways. At first, I analysed the thematic content of all textbooks and then I divided individual topics into hierarchical levels. Contemporaneously, I detected the amount of pages, eventually paragraphs, which were assigned to the topics and hierarchical levels. The last part of the analysis dealt with the estimation of the evolving levels of the Bloom Taxonomy of Cognitive Domain. Finally I compared the results of the complex analysis of both Czech and English textbooks. The final results may serve as a base for a change in structuring of Czech Geography textbooks, prospectively for a change in education itself.
Klíčová slova
Základní školy, učebnice zeměpisu, obsah učebnic, analýza učebnic, Bloomova taxonomie, porovnávání učebnic, Česká republika, Velká Británie
Klíčová slova v angličtině
Key words: Secondary schools, geography textbooks, content of textbooks, analysis of textbooks, Bloom´s taxonomy textbook comparison, Czech Republic, Great Britain
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů, hypotéz a výzkumných otázek bakalářské práce.
Rozbor českých i britských kurikulárních dokumentů.
Výběr konkrétních českých a britských učebnic pro analýzu.
Obsahová analýza učiva na různých hierarchických úrovních v českých a britských učebnicích.
Hodnocení obsahu učiva (jak moc do hloubky je učivo probíráno tj. jaké se rozvíjejí úrovně dle Bloomovy taxonomie).
Analýza rozsahu učiva (kolik je tematickým celkům věnováno prostoru) - kvantitativní metoda.
Porovnání výsledků analýz českých a britských učebnic - komparativní metoda.
Zhodnocení výsledků, shrnutí, závěr.
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů, hypotéz a výzkumných otázek bakalářské práce.
Rozbor českých i britských kurikulárních dokumentů.
Výběr konkrétních českých a britských učebnic pro analýzu.
Obsahová analýza učiva na různých hierarchických úrovních v českých a britských učebnicích.
Hodnocení obsahu učiva (jak moc do hloubky je učivo probíráno tj. jaké se rozvíjejí úrovně dle Bloomovy taxonomie).
Analýza rozsahu učiva (kolik je tematickým celkům věnováno prostoru) - kvantitativní metoda.
Porovnání výsledků analýz českých a britských učebnic - komparativní metoda.
Zhodnocení výsledků, shrnutí, závěr.
Seznam doporučené literatury
Janko, T. 2012. Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Muni Press, Brno. ISBN 978-80-210-6135-4
Janoušková, E. 2008. Analýza učebnic zeměpisu. Disertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, Brno.
Ježková, V. Dvořák, D. ChAmpman, C. 2010 Školní vzdělávání ve Velké Británii. Karolinum, Praha. ISBN: 978-80-246-1784-8
Knecht, P. a Weinhöfer, M. 2005. Jaká kritéria jsou důležitá pro učitele ZŠ při výběru učebnic zeměpisu?. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno.
Knecht, P. 2006. Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol. In Učebnice pod lupou. Paido, Brno.
Maňák, J. Klapko, D. 2006. Učebnice pod lupou. Paido, Brno. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 80-731-5124-3
Maňák, J, a Knecht P. 2007. Hodnocení učebnic. Paido, Brno. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-148-5
Seznam doporučené literatury
Janko, T. 2012. Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Muni Press, Brno. ISBN 978-80-210-6135-4
Janoušková, E. 2008. Analýza učebnic zeměpisu. Disertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, Brno.
Ježková, V. Dvořák, D. ChAmpman, C. 2010 Školní vzdělávání ve Velké Británii. Karolinum, Praha. ISBN: 978-80-246-1784-8
Knecht, P. a Weinhöfer, M. 2005. Jaká kritéria jsou důležitá pro učitele ZŠ při výběru učebnic zeměpisu?. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno.
Knecht, P. 2006. Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol. In Učebnice pod lupou. Paido, Brno.
Maňák, J. Klapko, D. 2006. Učebnice pod lupou. Paido, Brno. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 80-731-5124-3
Maňák, J, a Knecht P. 2007. Hodnocení učebnic. Paido, Brno. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-148-5