Bakalářská práce se zabývá komunikací dětí s poruchou autistického spektra (PAS), která slouží jako nástroj socializace v předškolním věku. Teoretická část vymezuje základní poznatky o PAS a možnosti vzdělávání těchto dětí v předškolních zařízeních. Dále jsou přiblíženy problematické oblasti komunikace a socializace, jejich vývoj u dětí s PAS, formy a způsoby pro podporu těchto oblastí. Výzkumné šetření vychází ze zkušeností rodičů dětí s PAS a pedagogů, kteří s nimi pracují. Ve výzkumné části se na základě těchto výpovědí vyhodnocuje, jakým způsobem ovlivňuje komunikace u dětí s PAS v předškolním věku jejich začleňování se do vrstevnické skupiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the communication of children with autism spectrum disorder (ASD), which serves as a tool for socialization in the preschool age. The theoretical part defines the basic knowledge about ASD and the possibilities of educating these children in preschool facilities. Furthermore, the problematic areas of communication and socialization, their development in children with ASD, forms and ways to support these areas are presented. The research is based on the experience of parents of children with ASD and the teachers that work with them. In the research part, on the basis of these statements, it is evaluated how communication in children with ASD in the preschool age influences their integration into their peer group.
autism spectrum disorder, child autism, preschool age, communication, socialization, communication systems, communication tools
Rozsah průvodní práce
61 s., IV s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá komunikací dětí s poruchou autistického spektra (PAS), která slouží jako nástroj socializace v předškolním věku. Teoretická část vymezuje základní poznatky o PAS a možnosti vzdělávání těchto dětí v předškolních zařízeních. Dále jsou přiblíženy problematické oblasti komunikace a socializace, jejich vývoj u dětí s PAS, formy a způsoby pro podporu těchto oblastí. Výzkumné šetření vychází ze zkušeností rodičů dětí s PAS a pedagogů, kteří s nimi pracují. Ve výzkumné části se na základě těchto výpovědí vyhodnocuje, jakým způsobem ovlivňuje komunikace u dětí s PAS v předškolním věku jejich začleňování se do vrstevnické skupiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the communication of children with autism spectrum disorder (ASD), which serves as a tool for socialization in the preschool age. The theoretical part defines the basic knowledge about ASD and the possibilities of educating these children in preschool facilities. Furthermore, the problematic areas of communication and socialization, their development in children with ASD, forms and ways to support these areas are presented. The research is based on the experience of parents of children with ASD and the teachers that work with them. In the research part, on the basis of these statements, it is evaluated how communication in children with ASD in the preschool age influences their integration into their peer group.
autism spectrum disorder, child autism, preschool age, communication, socialization, communication systems, communication tools
Zásady pro vypracování
1. Sběr teoretické literatury\\
2. Zpracování teoretické části práce\\
3. Projektování výzkumné části práce\\
4. Realizace výzkumu\\
5. Zpracování výsledků a hodnocení\\
6. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Sběr teoretické literatury\\
2. Zpracování teoretické části práce\\
3. Projektování výzkumné části práce\\
4. Realizace výzkumu\\
5. Zpracování výsledků a hodnocení\\
6. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: včasná diagnóza branou k účinné pomoci : [informační příručka]. Praha: APLA, 2008. ISBN 978-80-254-6339-0.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-383-2.
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4.
BEYER, Jannik a Lone GAMMELTOFT. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-157-3.
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: včasná diagnóza branou k účinné pomoci : [informační příručka]. Praha: APLA, 2008. ISBN 978-80-254-6339-0.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-383-2.
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4.
BEYER, Jannik a Lone GAMMELTOFT. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-157-3.