Informace o kvalifikační práci Ověření pomůcky Klokanův kufr v procesu diagnostiky rozvoje dílčích oblastí vývoje dítěte předškolního věku na vybrané MŠ
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Ověření pomůcky Klokanův kufr v procesu diagnostiky rozvoje dílčích oblastí vývoje dítěte předškolního věku na vybrané MŠ
Hlavní téma v angličtině
Verification of the Suitcase "Klokanův kufr" in the proces of diagnosing the advancement in different areas of preschool child's development to selected kindergartens
Název dle studenta
Ověření pomůcky Klokanův kufr v procesu diagnostiky rozvoje dílčích oblastí vývoje dítěte předškolního věku na vybrané MŠ
Název dle studenta v angličtině
Verification of the Suitcase "Klokanův kufr" in the proces of diagnosing the advancement in different areas of preschool child's development to selected kindergartens.
Moje bakalářská práce se zabývá tématem ověření pomůcky Klokanův kufr v procesu
diagnostiky rozvoje dílčích oblastí vývoje dítěte předškolního věku na vybrané MŠ.
Práci jsem rozdělila na tří hlavní části. V její první části vysvětluji, co je to pedagogická
diagnostika, jaké jsou druhy, cíle a fáze diagnostického procesu a pomocí jakých metod se
v mateřských školách pedagogická diagnostika provádí. Dále v mé práci specifikuji
ukotvení pedagogické diagnostiky v současném kurikulárním dokumentu, jako je Rámcový
vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. První část končí kapitolami o významu
portfolia dítěte v mateřské škole a vymezením pojmů jako je školní zralost a připravenost.
V druhé části popisuji konkrétně diagnostickou pomůcku Klokanův kufr. Co je jeho
obsahem a seznamuji s metodikou práce s touto pomůckou.
V závěrečné, třetí části, analyzuji výsledky ověřování pedagogické diagnostiky
prostřednictvím pomůcky Klokanův kufr. Získané výsledky jsou vyhodnoceny statistickými
metodami, konkrétně pomocí přehledných grafů a zároveň jsou komentovány v širších
souvislostech. Je prokázán přínos pomůcky Klokanův kufr pro rozvoj dítěte v rozumové
oblasti. Jednotlivé kategorie jsou doloženy výsledky diagnostiky ve 3 a 4 letech věku dítěte.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of verification of the pedagogical tool "Klokanův
kufr" in the process of diagnostics of the development of partial areas of a preschool child
at a selected kindergarten.
The work is divided into three main parts. In the first part I clarify what are pedagogical
diagnostics, the types, goals and stages of the diagnostic process and by what methods are
pedagogical diagnostics performed in kindergartens. Furthermore, in my work I specify the
anchoring of pedagogical diagnostics in the current curricular document, such as the
Framework Educational Program for Preschool Education. The first part ends with a chapter
on the importance of the child's portfolio in kindergarten and the definition of concepts such
as school maturity and readiness.
The second part is focused specifically on the diagnostic tool "Klokanův kufr", what is its
content and I explain the methodology of working with this tool.
In the last part, I analyse verification of results of pedagogical diagnostics by using the
"Klokanův kufr". The results obtained are evaluated by statistical methods, specifically using
graphs and also are commented on in a broader context. The contribution of "Klokanův kufr"
to the child's intellectual development area is proven. The individual categories are
documented by the results of diagnostics at the third and fourth years of a child's age.
Klíčová slova
Pedagogická diagnostika; pedagogická diagnostika předškolního dítěte; Klokanův kufr;
využití Klokanova kufru k diagnostice předškolního dítěte
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical diagnostics; pedagogical diagnostics of a preschool child; Klokanův kufr; use
of a Klokanova kufru to diagnostics a preschool child.
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Moje bakalářská práce se zabývá tématem ověření pomůcky Klokanův kufr v procesu
diagnostiky rozvoje dílčích oblastí vývoje dítěte předškolního věku na vybrané MŠ.
Práci jsem rozdělila na tří hlavní části. V její první části vysvětluji, co je to pedagogická
diagnostika, jaké jsou druhy, cíle a fáze diagnostického procesu a pomocí jakých metod se
v mateřských školách pedagogická diagnostika provádí. Dále v mé práci specifikuji
ukotvení pedagogické diagnostiky v současném kurikulárním dokumentu, jako je Rámcový
vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. První část končí kapitolami o významu
portfolia dítěte v mateřské škole a vymezením pojmů jako je školní zralost a připravenost.
V druhé části popisuji konkrétně diagnostickou pomůcku Klokanův kufr. Co je jeho
obsahem a seznamuji s metodikou práce s touto pomůckou.
V závěrečné, třetí části, analyzuji výsledky ověřování pedagogické diagnostiky
prostřednictvím pomůcky Klokanův kufr. Získané výsledky jsou vyhodnoceny statistickými
metodami, konkrétně pomocí přehledných grafů a zároveň jsou komentovány v širších
souvislostech. Je prokázán přínos pomůcky Klokanův kufr pro rozvoj dítěte v rozumové
oblasti. Jednotlivé kategorie jsou doloženy výsledky diagnostiky ve 3 a 4 letech věku dítěte.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of verification of the pedagogical tool "Klokanův
kufr" in the process of diagnostics of the development of partial areas of a preschool child
at a selected kindergarten.
The work is divided into three main parts. In the first part I clarify what are pedagogical
diagnostics, the types, goals and stages of the diagnostic process and by what methods are
pedagogical diagnostics performed in kindergartens. Furthermore, in my work I specify the
anchoring of pedagogical diagnostics in the current curricular document, such as the
Framework Educational Program for Preschool Education. The first part ends with a chapter
on the importance of the child's portfolio in kindergarten and the definition of concepts such
as school maturity and readiness.
The second part is focused specifically on the diagnostic tool "Klokanův kufr", what is its
content and I explain the methodology of working with this tool.
In the last part, I analyse verification of results of pedagogical diagnostics by using the
"Klokanův kufr". The results obtained are evaluated by statistical methods, specifically using
graphs and also are commented on in a broader context. The contribution of "Klokanův kufr"
to the child's intellectual development area is proven. The individual categories are
documented by the results of diagnostics at the third and fourth years of a child's age.
Klíčová slova
Pedagogická diagnostika; pedagogická diagnostika předškolního dítěte; Klokanův kufr;
využití Klokanova kufru k diagnostice předškolního dítěte
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical diagnostics; pedagogical diagnostics of a preschool child; Klokanův kufr; use
of a Klokanova kufru to diagnostics a preschool child.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.