Tato bakalářská práce na téma Přínos uvádějícího učitele pro vstup do pedagogické praxe - sonda do praxe na vybraných MŠ v Karlovarském kraji se zabývá problematikou učitelek mateřských škol začínajících svou pedagogickou praxi. Cílem bylo zjistit s oporou o analýzu reflektivních deníků, jak se začínajícím učitelkám daří v počátcích jejich praxe, jakým způsobem jim jejich uvádějící učitelky pomáhají vypořádat se s problémy, které souvisí s pedagogickými začátky, a zda dochází k rozvíjejí jejich profesních kompetencí.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy charakterizující profesi začínajícího učitele, legislativa týkající se problematiky předškolního vzdělávání, dále profesní činnosti, vztahy, dovednosti a kompetence učitele předškolního vzdělávání.
Výzkumná část se zabývá procesem adaptace začínajících učitelek a prostřednictvím analýzy reflektivních deníků zkoumá vliv uvádějících učitelek na tento proces.
Anotace v angličtině
This bachelor written work is focussing on the topic "The contribution of the introducing teacher to the entry into pedagogical practice -a probe into practice deals with the issues of kindergarten teachers starting their own pedagogical practice at selected kindergartens in the Karlovy Vary region." The aim was to find out, based on an analysis of reflective diaries, how teachers beginners are doing in the beginning of their practice. How their introductory teachers help them to cope with the problems associated with pedagogical beginnings and whether they develop their professional competencies.
The theoretical part explains the concept characterizing the profession of teacher beginning, legislation related to issue of preschool education. Furthermore includes professional activities, relationships, skills and competencies of preschool teachers.
The research part deals with the adaptation process of beginning teachers and through the analysis of reflective diaries examines the influence of introductory teachers on this process.
Klíčová slova
začínající učitelka v MŠ, uvádějící učitelka v MŠ, profesní kompetence učitele v MŠ, reflektivní deník, praxe učitele v MŠ, profesní činnosti učitele v MŠ, oblasti podpory začínajícího učitele v MŠ
Klíčová slova v angličtině
Beginning teacher, introducing teacher into kindergarten, professional teacher's competence in kindergarten, reflective diary, teacher practice, professional activities of a teacher and support areas for a beginning teacher kindergarten/ preschol.
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce na téma Přínos uvádějícího učitele pro vstup do pedagogické praxe - sonda do praxe na vybraných MŠ v Karlovarském kraji se zabývá problematikou učitelek mateřských škol začínajících svou pedagogickou praxi. Cílem bylo zjistit s oporou o analýzu reflektivních deníků, jak se začínajícím učitelkám daří v počátcích jejich praxe, jakým způsobem jim jejich uvádějící učitelky pomáhají vypořádat se s problémy, které souvisí s pedagogickými začátky, a zda dochází k rozvíjejí jejich profesních kompetencí.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy charakterizující profesi začínajícího učitele, legislativa týkající se problematiky předškolního vzdělávání, dále profesní činnosti, vztahy, dovednosti a kompetence učitele předškolního vzdělávání.
Výzkumná část se zabývá procesem adaptace začínajících učitelek a prostřednictvím analýzy reflektivních deníků zkoumá vliv uvádějících učitelek na tento proces.
Anotace v angličtině
This bachelor written work is focussing on the topic "The contribution of the introducing teacher to the entry into pedagogical practice -a probe into practice deals with the issues of kindergarten teachers starting their own pedagogical practice at selected kindergartens in the Karlovy Vary region." The aim was to find out, based on an analysis of reflective diaries, how teachers beginners are doing in the beginning of their practice. How their introductory teachers help them to cope with the problems associated with pedagogical beginnings and whether they develop their professional competencies.
The theoretical part explains the concept characterizing the profession of teacher beginning, legislation related to issue of preschool education. Furthermore includes professional activities, relationships, skills and competencies of preschool teachers.
The research part deals with the adaptation process of beginning teachers and through the analysis of reflective diaries examines the influence of introductory teachers on this process.
Klíčová slova
začínající učitelka v MŠ, uvádějící učitelka v MŠ, profesní kompetence učitele v MŠ, reflektivní deník, praxe učitele v MŠ, profesní činnosti učitele v MŠ, oblasti podpory začínajícího učitele v MŠ
Klíčová slova v angličtině
Beginning teacher, introducing teacher into kindergarten, professional teacher's competence in kindergarten, reflective diary, teacher practice, professional activities of a teacher and support areas for a beginning teacher kindergarten/ preschol.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6. SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6. SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.