Bakalářská práce se zabývá rozvojem grafomotoriky u dětí raného věku. V obsahu teoretické části jsem věnovala nejvíce pozornosti vývojovým specifikům dítěte raného věku v oblasti tělesné, smyslové a rozumové. V praktické části jsem zjišťovala, jaké aktivity a formy práce jsou nejvíce vhodné při práci s dětmi raného věku s cílem podpořit u dětí grafomotorický rozvoj. Pro tento účel jsem navrhla tematický blok, který byl následně odzkoušen a reflektován ve dvou dětských skupinách.
Na základě výsledků realizace se ukázalo, že v raném věku je důležité volit pro děti jednotlivé aktivity kratšího trvání, dětem dopřát dostatek času a prostoru k vlastnímu prožitku, do činností děti nenutit, spíše je aktivně podněcovat a rovněž nezapomínat na vhodně zvolenou motivaci s přihlédnutím k jejich věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the development of graphomotor skills in early education. In the theoretical part, I focused on the developmental (the physical, sensory and intellectual) specifics of early childhood. In the practical part, I described what activities and forms of work are most suitable for working with young children in order to support their graphomotor development. For this purpose, I designed a thematic block which was then tested and reflected on in two children's groups.
Based on the results, it was concluded that at an early age it is significant to choose short, individual activities; give children enough time and space for their own practice do not force children into activities, rather actively encourage them, as well as remember about age - appropriate motivation.
Klíčová slova
grafomotorika, mateřská škola, raný věk
Klíčová slova v angličtině
early age, graphomotor skills, kindergarten
Rozsah průvodní práce
35 s. (55686), IX s. (18671)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem grafomotoriky u dětí raného věku. V obsahu teoretické části jsem věnovala nejvíce pozornosti vývojovým specifikům dítěte raného věku v oblasti tělesné, smyslové a rozumové. V praktické části jsem zjišťovala, jaké aktivity a formy práce jsou nejvíce vhodné při práci s dětmi raného věku s cílem podpořit u dětí grafomotorický rozvoj. Pro tento účel jsem navrhla tematický blok, který byl následně odzkoušen a reflektován ve dvou dětských skupinách.
Na základě výsledků realizace se ukázalo, že v raném věku je důležité volit pro děti jednotlivé aktivity kratšího trvání, dětem dopřát dostatek času a prostoru k vlastnímu prožitku, do činností děti nenutit, spíše je aktivně podněcovat a rovněž nezapomínat na vhodně zvolenou motivaci s přihlédnutím k jejich věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the development of graphomotor skills in early education. In the theoretical part, I focused on the developmental (the physical, sensory and intellectual) specifics of early childhood. In the practical part, I described what activities and forms of work are most suitable for working with young children in order to support their graphomotor development. For this purpose, I designed a thematic block which was then tested and reflected on in two children's groups.
Based on the results, it was concluded that at an early age it is significant to choose short, individual activities; give children enough time and space for their own practice do not force children into activities, rather actively encourage them, as well as remember about age - appropriate motivation.
Klíčová slova
grafomotorika, mateřská škola, raný věk
Klíčová slova v angličtině
early age, graphomotor skills, kindergarten
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0902-7.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta Šmardová. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80- 251- 0977-1.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1146-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
WARNER, Penny. 160 her a cvičení pro první tři roky života dítěte. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0824-2.
Seznam doporučené literatury
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0902-7.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta Šmardová. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80- 251- 0977-1.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1146-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
WARNER, Penny. 160 her a cvičení pro první tři roky života dítěte. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0824-2.