Tato diplomová práce se zabývá finanční gramotností a jejími dopady na rozhodování osob. V rámci dotazníkového šetření je zde zkoumána úroveň finanční gramotnosti dospělé populace v České republice prostřednictvím znalostních otázek z peněžní, cenové, numerické gramotnosti a dále pak prostřednictvím osobních otázek zaměřených na osobní / rodinný rozpočet, vytváření rezerv, spoření a půjčování si finančních prostředků. Dále jsou stanoveny dopady této gramotnosti na následné rozhodování osob a stanovena doporučení pro zlepšení finanční gramotnosti obyvatel a jejich budoucího správného rozhodování.
Teoretická část této diplomové práce je zaměřena na výklad pojmů nejen z finanční oblasti, ale i například z právní, informační či ochrany spotřebitele. Dále jsou popisovány jednotlivé Národní strategie finančního vzdělávání od roku 2007 do současnosti, které jsou vytvářené Ministerstvem financí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a České národní banky. V neposlední řadě je v této práci popisován vývoj finanční gramotnosti dospělé populace v letech 2010, 2015 a 2020. Praktická část se zabývá, jak již bylo zmiňováno průzkumem finanční gramotnosti obyvatel České republiky, jejím vyhodnocením a následnými doporučeními.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deal with financial literacy and its impacts on people decision making. In terms of questionnaire is analyse the financial literacy level of adult population in Czech Republic through knowledge questions from monetary, pricing, numeracy literacy and through personal questions focused on personal / family budget, reserves creating, savings and monies borrowing. Furthermore are determined impacts of this financial literacy on people decision making and recommendation for improvement in people financial literacy and their future right decision making.
The theoretical part of this diploma thesis is focused on terms interpretation not only from financial area but also from legal, informational area or consumer protection. National strategies of financial education from 2007 up to the present created by Ministry of Finance in cooperation with Ministry of Education, Youth and Sports and Czech National Bank are also described. Last but not least, this diploma thesis describes the development of financial literacy of the adult population in 2010, 2015 and 2020. The practical part is focused on financial literacy research of the Czech Republic population, its evaluation and subsequent recommendations.
Klíčová slova
finanční gramotnost, ekonomická zodpovědnost, národní strategie finančního vzdělávání, osobní / rodinný rozpočet, úspory, rezervy, půjčka, exekuce
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, economic responsibility, national financial education strategy, personal / family budget, savings, reserves, loan, execution
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá finanční gramotností a jejími dopady na rozhodování osob. V rámci dotazníkového šetření je zde zkoumána úroveň finanční gramotnosti dospělé populace v České republice prostřednictvím znalostních otázek z peněžní, cenové, numerické gramotnosti a dále pak prostřednictvím osobních otázek zaměřených na osobní / rodinný rozpočet, vytváření rezerv, spoření a půjčování si finančních prostředků. Dále jsou stanoveny dopady této gramotnosti na následné rozhodování osob a stanovena doporučení pro zlepšení finanční gramotnosti obyvatel a jejich budoucího správného rozhodování.
Teoretická část této diplomové práce je zaměřena na výklad pojmů nejen z finanční oblasti, ale i například z právní, informační či ochrany spotřebitele. Dále jsou popisovány jednotlivé Národní strategie finančního vzdělávání od roku 2007 do současnosti, které jsou vytvářené Ministerstvem financí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a České národní banky. V neposlední řadě je v této práci popisován vývoj finanční gramotnosti dospělé populace v letech 2010, 2015 a 2020. Praktická část se zabývá, jak již bylo zmiňováno průzkumem finanční gramotnosti obyvatel České republiky, jejím vyhodnocením a následnými doporučeními.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deal with financial literacy and its impacts on people decision making. In terms of questionnaire is analyse the financial literacy level of adult population in Czech Republic through knowledge questions from monetary, pricing, numeracy literacy and through personal questions focused on personal / family budget, reserves creating, savings and monies borrowing. Furthermore are determined impacts of this financial literacy on people decision making and recommendation for improvement in people financial literacy and their future right decision making.
The theoretical part of this diploma thesis is focused on terms interpretation not only from financial area but also from legal, informational area or consumer protection. National strategies of financial education from 2007 up to the present created by Ministry of Finance in cooperation with Ministry of Education, Youth and Sports and Czech National Bank are also described. Last but not least, this diploma thesis describes the development of financial literacy of the adult population in 2010, 2015 and 2020. The practical part is focused on financial literacy research of the Czech Republic population, its evaluation and subsequent recommendations.
Klíčová slova
finanční gramotnost, ekonomická zodpovědnost, národní strategie finančního vzdělávání, osobní / rodinný rozpočet, úspory, rezervy, půjčka, exekuce
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, economic responsibility, national financial education strategy, personal / family budget, savings, reserves, loan, execution
Zásady pro vypracování
Vytvořte úvod do základní problematiky finanční gramotnosti.
Zpracujte teoretická východiska k problematice finanční gramotnosti.
Popište vývoj finančního vzdělávání v ČR a národní strategii finančního vzdělávání.
Proveďte dotazníkové šetření v oblasti finanční gramotnosti obyvatel ČR a shrňte jeho výsledky.
Zhodnoťte dopady finanční gramotnosti na rozhodování osob a stanovte případná doporučení.
Zásady pro vypracování
Vytvořte úvod do základní problematiky finanční gramotnosti.
Zpracujte teoretická východiska k problematice finanční gramotnosti.
Popište vývoj finančního vzdělávání v ČR a národní strategii finančního vzdělávání.
Proveďte dotazníkové šetření v oblasti finanční gramotnosti obyvatel ČR a shrňte jeho výsledky.
Zhodnoťte dopady finanční gramotnosti na rozhodování osob a stanovte případná doporučení.
Seznam doporučené literatury
Bertl, I. (2012). Kapitoly o finanční gramotnosti. Praha, Česko: Triton.
Brabec, J. (2016). Finanční gramotnost srozumitelně a bez překážek. (4. vyd.). Plzeň, Česko: ABC finančního vzdělávání.
Ministerstvo financí české republiky (2020). Finanční gramotnost aneb proč se finančně vzdělávat. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/
Nováková, V., & Sobotka, V. (2011). Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. (2. vyd.). Praha, Česko: COFET.
Petýrková, L., & Chmelařová, P. (2011). Základy finanční gramotnosti. Praha, Česko: Generation Europe.
Seznam doporučené literatury
Bertl, I. (2012). Kapitoly o finanční gramotnosti. Praha, Česko: Triton.
Brabec, J. (2016). Finanční gramotnost srozumitelně a bez překážek. (4. vyd.). Plzeň, Česko: ABC finančního vzdělávání.
Ministerstvo financí české republiky (2020). Finanční gramotnost aneb proč se finančně vzdělávat. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/
Nováková, V., & Sobotka, V. (2011). Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. (2. vyd.). Praha, Česko: COFET.
Petýrková, L., & Chmelařová, P. (2011). Základy finanční gramotnosti. Praha, Česko: Generation Europe.