Jako téma své kvalifikační práce jsem si zvolila grafickou úpravu knihy a její výtvarný koncept. Doposud jsem neměla možnost vytvořit kompletní výtvarný koncept knihy, proto bylo toto zadání pro mne skvělá příležitost.
Mým cílem bylo vytvořit ilustrovanou knihu o pokojových rostlinách pěstovaných mimo květináč, s návody jak dotvářet životní prostředí jinými způsoby. Objasnit jaké pokojovky se k takovému způsobu pěstování hodí, jak si takovou instalaci vytvořit a jak se o ni starat.
Tato kniha svým konceptem a zpracováním ilustrací boří zajetý stereotyp knih o rostlinách, které jsou ilustrované z velké části fotografiemi a nebo studijní kresbou. Volnost tušových ilustrací publikaci vkládá větší živost, než by byla kdy schopná fotografie.
Vzhledem ke kapitole o japonském pěstování kokedam v zemitém balu se mi vybavila japonská kaligrafie a to především styl Soušo. V tomto stylu japonské kaligrafie dostává forma přednost před čitelností. A jelikož mezi nejčastější motivy na japonských svitkových obrazech patří zvířata a právě rostliny, přišel mi tento způsob vyjádření tím pravým.
K černým ilustacím jsem volila přírodní odstín papíru kvůli jemnému kontrastu a příjemné hloubce mezi ilustracemi a papírem. Také jsem použila pauzovací papír pro celostránkové ilustrace k dosažení efektu hloubky a světla. Do knihy jsem vnesla zelenou barvu pro živost pomocí názvu typografie a motivu titulní strany.
K výstupu mimo zhotovenou knihu dále patří prostorová instalace spolu
s živými rostlinami pěstovanými mimo květináč kterým se věnuji v knize.
Annotation in English
As the topic of my qualification work, I chose the graphic design of a book and its artistic concept. So far, I have not had the opportunty to create a complete artistic concept for a book, so this assignment was a great oportunity.
My goal was to create an illustrated book about houseplants grown outside the pot, including instructions on how to complete suitable enviroment for the plants in other ways. Clarify which plants are suitable for such a method of cultivation, how to create such an installation and how to take care of it.
With its concept and processing of illustrations, this book breaks the captivated stereotype of books about plants, which are largely illustrated by photographs or study drawings. The freedom of ink illustrations makes the publication more alive than photography would ever be able to do.
Due to chapter on the Japanese cultivation of Kokedama, I thought about calligraphy, especially style of Sosho. In this style of Japanese calligraphy, form takes precedence over readability. Since animals and plants are among most common motives in Japanese scroll painitings, this way of expressing came as a right way. Due to the black illustrations, I chose natural shade of paper because of the subtle contrast and pleasant depth between the illustrations and the paper. I also used tracing paper for full-page illustrations to achieve effect of depth and light. I brought green color to the book for liveliness using the motive of a title page.
Output outsiide the completed book also includes spatial installation together with live plants grown outside the flowerpot, which I deal with in the book.
Keywords
kniha, rostliny, ilustrace, vizuální komunikace
Keywords in English
book, plant, illustration, visual comunication
Length of the covering note
25 s.
Language
CZ
Annotation
Jako téma své kvalifikační práce jsem si zvolila grafickou úpravu knihy a její výtvarný koncept. Doposud jsem neměla možnost vytvořit kompletní výtvarný koncept knihy, proto bylo toto zadání pro mne skvělá příležitost.
Mým cílem bylo vytvořit ilustrovanou knihu o pokojových rostlinách pěstovaných mimo květináč, s návody jak dotvářet životní prostředí jinými způsoby. Objasnit jaké pokojovky se k takovému způsobu pěstování hodí, jak si takovou instalaci vytvořit a jak se o ni starat.
Tato kniha svým konceptem a zpracováním ilustrací boří zajetý stereotyp knih o rostlinách, které jsou ilustrované z velké části fotografiemi a nebo studijní kresbou. Volnost tušových ilustrací publikaci vkládá větší živost, než by byla kdy schopná fotografie.
Vzhledem ke kapitole o japonském pěstování kokedam v zemitém balu se mi vybavila japonská kaligrafie a to především styl Soušo. V tomto stylu japonské kaligrafie dostává forma přednost před čitelností. A jelikož mezi nejčastější motivy na japonských svitkových obrazech patří zvířata a právě rostliny, přišel mi tento způsob vyjádření tím pravým.
K černým ilustacím jsem volila přírodní odstín papíru kvůli jemnému kontrastu a příjemné hloubce mezi ilustracemi a papírem. Také jsem použila pauzovací papír pro celostránkové ilustrace k dosažení efektu hloubky a světla. Do knihy jsem vnesla zelenou barvu pro živost pomocí názvu typografie a motivu titulní strany.
K výstupu mimo zhotovenou knihu dále patří prostorová instalace spolu
s živými rostlinami pěstovanými mimo květináč kterým se věnuji v knize.
Annotation in English
As the topic of my qualification work, I chose the graphic design of a book and its artistic concept. So far, I have not had the opportunty to create a complete artistic concept for a book, so this assignment was a great oportunity.
My goal was to create an illustrated book about houseplants grown outside the pot, including instructions on how to complete suitable enviroment for the plants in other ways. Clarify which plants are suitable for such a method of cultivation, how to create such an installation and how to take care of it.
With its concept and processing of illustrations, this book breaks the captivated stereotype of books about plants, which are largely illustrated by photographs or study drawings. The freedom of ink illustrations makes the publication more alive than photography would ever be able to do.
Due to chapter on the Japanese cultivation of Kokedama, I thought about calligraphy, especially style of Sosho. In this style of Japanese calligraphy, form takes precedence over readability. Since animals and plants are among most common motives in Japanese scroll painitings, this way of expressing came as a right way. Due to the black illustrations, I chose natural shade of paper because of the subtle contrast and pleasant depth between the illustrations and the paper. I also used tracing paper for full-page illustrations to achieve effect of depth and light. I brought green color to the book for liveliness using the motive of a title page.
Output outsiide the completed book also includes spatial installation together with live plants grown outside the flowerpot, which I deal with in the book.
Keywords
kniha, rostliny, ilustrace, vizuální komunikace
Keywords in English
book, plant, illustration, visual comunication
Research Plan
Tvůrčí záměr: Mým záměrem je vytvořit knihu o pokojových rostlinách, s návody jak dotvářet životní prostředí jinými způsoby.
Způsob realizace: výtvarný koncept zpracuji digitálně, zhotovím knihu.
Cíl: Vytvořit knihu o pokojových rostlinách pěstovaných mimo květináč. Jaké rostliny se k takovému způsobu pěstování hodí, jak si takovou instalaci vytvořit a jak se o ni starat.
Předpokládaný charakter výstupu: Vytištěná kniha, prostorová instalace se živými rostlinami.
Rozsah průvodní zprávy: minimálně tři normostrany
Research Plan
Tvůrčí záměr: Mým záměrem je vytvořit knihu o pokojových rostlinách, s návody jak dotvářet životní prostředí jinými způsoby.
Způsob realizace: výtvarný koncept zpracuji digitálně, zhotovím knihu.
Cíl: Vytvořit knihu o pokojových rostlinách pěstovaných mimo květináč. Jaké rostliny se k takovému způsobu pěstování hodí, jak si takovou instalaci vytvořit a jak se o ni starat.
Předpokládaný charakter výstupu: Vytištěná kniha, prostorová instalace se živými rostlinami.
Rozsah průvodní zprávy: minimálně tři normostrany
Recommended resources
AMBROSE, G.,HARRIS, P. Layout: velký průvodce grafickou úpravou. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2165-8.
PECINA, M. Knihy a typografie. 3.vyd. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7577-040-0.
Recommended resources
AMBROSE, G.,HARRIS, P. Layout: velký průvodce grafickou úpravou. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2165-8.
PECINA, M. Knihy a typografie. 3.vyd. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7577-040-0.