Bakalářská práce obsahuje krátký popis historického vývoje řízení zadních kol u osobních vozidel, jednotlivá konstrukční řešení řízení zadních náprav a jejich vliv na řízení vozidla. Hlavní částí práce je konstrukční návrh táhla řízení řiditelné zadní víceprvkové nápravy osobního vozu ve dvou variantách. Obě varianty jsou propočteny pomocí FEM analýzy a v závěru porovnány pro zjištění lepší varianty. Výsledkem práce jsou dvě táhla řízení řiditelné zadní nápravy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis contains a short desription of historical evolution of rear wheel steering in passenger vehicles, describes individual construction applications of rear wheel steering and its influence on car steering. Main part of thesis is design of two variants of tie rod for multi-link rear axle with steering. Both variants are calculated with FEM analysis and then compared to find better version. The result of the thesis are two tie rods for rear wheel steering
Klíčová slova
Řízení, Zavěšení, řízení zadní nápravy, táhlo řízení, FEM analýza
Klíčová slova v angličtině
Steering, axle, rear wheel steering, tie rod, FEM analysis
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce obsahuje krátký popis historického vývoje řízení zadních kol u osobních vozidel, jednotlivá konstrukční řešení řízení zadních náprav a jejich vliv na řízení vozidla. Hlavní částí práce je konstrukční návrh táhla řízení řiditelné zadní víceprvkové nápravy osobního vozu ve dvou variantách. Obě varianty jsou propočteny pomocí FEM analýzy a v závěru porovnány pro zjištění lepší varianty. Výsledkem práce jsou dvě táhla řízení řiditelné zadní nápravy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis contains a short desription of historical evolution of rear wheel steering in passenger vehicles, describes individual construction applications of rear wheel steering and its influence on car steering. Main part of thesis is design of two variants of tie rod for multi-link rear axle with steering. Both variants are calculated with FEM analysis and then compared to find better version. The result of the thesis are two tie rods for rear wheel steering
Klíčová slova
Řízení, Zavěšení, řízení zadní nápravy, táhlo řízení, FEM analýza
Klíčová slova v angličtině
Steering, axle, rear wheel steering, tie rod, FEM analysis
Zásady pro vypracování
Základní požadavky:
Uveďte základní principy řízení zadní nápravy osobních vozidel. Popište historický vývoj až po současná konstrukční řešení s popisem fungování jednotlivých systémů. Vysvětlete princip fungování a vliv zatáčení všech čtyř kol na chování vozidla a to jak pasivní, tak aktivním řízením zadní nápravy. Následně navrhněte dvě varianty táhla řízení na existujícím kinematickém modelu dodaným konzultantem. Obě varianty optimalizujte a pomocí MKP proveďte pevnostní kontrolu součástí. Obě varianty proti sobě porovnejte a zvolte vhodnější. U obou pak vytvořte výkresy
Základní technické údaje: Technické parametry jsou uvedeny v příloze zadání.
Osnova bakalářské práce:
Historie vývoje řízení zadní nápravy.
Současná konstrukční řešení systémů
Popis vlivu řízení zadních kol na chování vozidla.
Vytvoření modelu zadní nápravy s detailním návrhem dvou variant táhla řízení s výpočtem MKP.
Zhodnocení práce, závěr
Zásady pro vypracování
Základní požadavky:
Uveďte základní principy řízení zadní nápravy osobních vozidel. Popište historický vývoj až po současná konstrukční řešení s popisem fungování jednotlivých systémů. Vysvětlete princip fungování a vliv zatáčení všech čtyř kol na chování vozidla a to jak pasivní, tak aktivním řízením zadní nápravy. Následně navrhněte dvě varianty táhla řízení na existujícím kinematickém modelu dodaným konzultantem. Obě varianty optimalizujte a pomocí MKP proveďte pevnostní kontrolu součástí. Obě varianty proti sobě porovnejte a zvolte vhodnější. U obou pak vytvořte výkresy
Základní technické údaje: Technické parametry jsou uvedeny v příloze zadání.
Osnova bakalářské práce:
Historie vývoje řízení zadní nápravy.
Současná konstrukční řešení systémů
Popis vlivu řízení zadních kol na chování vozidla.
Vytvoření modelu zadní nápravy s detailním návrhem dvou variant táhla řízení s výpočtem MKP.