Diplomová práce se zabývá tématem procvičování slovní zásoby ve výuce anglického jazyka. Znalost slov je nedílnou součástí jazykové kompetence každého žáka, jelikož bez dostatečné slovní zásoby v cizím jazyce jednoduše nelze na kvalitní úrovni komunikovat. Z tohoto důvodu by pravidelné procvičování slovní zásoby nemělo být za žádných okolností ve výuce opomíjeno, a naopak by mělo být zařazováno do hodin anglického jazyka pravidelně. Všechny tři hypotézy, které byly následně, na základě výsledků šetření, potvrzeny či vyvráceny, jsou spjaty s obecnou otázkou, zdali je cílené procvičování slovní zásoby efektivní a vede k úspěšnému procesu učení či, v tomto případě, lepším výsledkům v testu. Ke sběru dat potřebných k vyvození závěrů a potvrzení či vyvrácení hypotéz byl použit akční výzkum formou experimentu. Samotný výzkum, který utváří praktickou část práce, je rozdělen do dvou dílčích částí zastupující dva odlišné přístupy k výuce anglické slovní zásoby. V první části šetření bylo cílené procvičování slovní zásoby pravidelně začleňováno do výuky. Naopak ve druhé části výzkumu nebyla cílenému procvičování slovní zásoby věnována zvláštní pozornost. Obě dílčí části výzkumu byly následně porovnány a na základě výsledků v testech, které účastníci výzkumu absolvovali vždy na začátku a konci každé výzkumné části, byly vyvozeny závěry. Přestože rozdíl mezi průměrným skóre v testech v obou částech šetření, tedy v obou přístupech ve výuce, není nijak markantní, výsledky potvrdily, že cílené procvičování slovní zásoby v hodinách anglického jazyka mělo na proces učení pozitivní vliv.
Anotace v angličtině
The thesis deals with vocabulary teaching and learning. Vocabulary knowledge represents an indispensable part of language proficiency since, without vocabulary, one can only hardly communicate. Therefore, vocabulary practice should not be omitted under any circumstances in any language course and should be carried out regularly. The overall goal of the research is to examine how deliberate vocabulary practice influences vocabulary learning and if, in the end, leads to better learning results. Three hypotheses are to confirm or disprove employing the research findings. H1: Weaker pupils experience an improvement when practising vocabulary regularly in lessons. H2: Strong pupils do not experience any considerable improvement when practising vocabulary regularly in lessons. H3: In the whole language group, the average score improves when practising vocabulary regularly in lessons. The research tool used is action research in the form of an experiment. In the first part of the research, deliberate practice is integrated into English lessons regularly. On the contrary, no special attention to deliberate vocabulary practice is paid in the second research part. At the beginning and the end of both research parts, learners take a vocabulary test, and the results are analysed afterwards in order to draw conclusions and either confirm or disprove the hypotheses stated above. Even though the difference between the overall average score in the first and the second teaching approach was not a significant one, the findings of the research confirmed that deliberate vocabulary practice effectively influenced students´ vocabulary learning.
Deliberate vocabulary practice; English language teaching; vocabulary; regular practice.
Rozsah průvodní práce
57 s. (147 702 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem procvičování slovní zásoby ve výuce anglického jazyka. Znalost slov je nedílnou součástí jazykové kompetence každého žáka, jelikož bez dostatečné slovní zásoby v cizím jazyce jednoduše nelze na kvalitní úrovni komunikovat. Z tohoto důvodu by pravidelné procvičování slovní zásoby nemělo být za žádných okolností ve výuce opomíjeno, a naopak by mělo být zařazováno do hodin anglického jazyka pravidelně. Všechny tři hypotézy, které byly následně, na základě výsledků šetření, potvrzeny či vyvráceny, jsou spjaty s obecnou otázkou, zdali je cílené procvičování slovní zásoby efektivní a vede k úspěšnému procesu učení či, v tomto případě, lepším výsledkům v testu. Ke sběru dat potřebných k vyvození závěrů a potvrzení či vyvrácení hypotéz byl použit akční výzkum formou experimentu. Samotný výzkum, který utváří praktickou část práce, je rozdělen do dvou dílčích částí zastupující dva odlišné přístupy k výuce anglické slovní zásoby. V první části šetření bylo cílené procvičování slovní zásoby pravidelně začleňováno do výuky. Naopak ve druhé části výzkumu nebyla cílenému procvičování slovní zásoby věnována zvláštní pozornost. Obě dílčí části výzkumu byly následně porovnány a na základě výsledků v testech, které účastníci výzkumu absolvovali vždy na začátku a konci každé výzkumné části, byly vyvozeny závěry. Přestože rozdíl mezi průměrným skóre v testech v obou částech šetření, tedy v obou přístupech ve výuce, není nijak markantní, výsledky potvrdily, že cílené procvičování slovní zásoby v hodinách anglického jazyka mělo na proces učení pozitivní vliv.
Anotace v angličtině
The thesis deals with vocabulary teaching and learning. Vocabulary knowledge represents an indispensable part of language proficiency since, without vocabulary, one can only hardly communicate. Therefore, vocabulary practice should not be omitted under any circumstances in any language course and should be carried out regularly. The overall goal of the research is to examine how deliberate vocabulary practice influences vocabulary learning and if, in the end, leads to better learning results. Three hypotheses are to confirm or disprove employing the research findings. H1: Weaker pupils experience an improvement when practising vocabulary regularly in lessons. H2: Strong pupils do not experience any considerable improvement when practising vocabulary regularly in lessons. H3: In the whole language group, the average score improves when practising vocabulary regularly in lessons. The research tool used is action research in the form of an experiment. In the first part of the research, deliberate practice is integrated into English lessons regularly. On the contrary, no special attention to deliberate vocabulary practice is paid in the second research part. At the beginning and the end of both research parts, learners take a vocabulary test, and the results are analysed afterwards in order to draw conclusions and either confirm or disprove the hypotheses stated above. Even though the difference between the overall average score in the first and the second teaching approach was not a significant one, the findings of the research confirmed that deliberate vocabulary practice effectively influenced students´ vocabulary learning.
Deliberate vocabulary practice; English language teaching; vocabulary; regular practice.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce. 2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu. 3. Příprava podkladů pro výzkum. 4. Provedení výzkumu. 5. Shromáždění dat a jejich analýza. 6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi. 7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce. 2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu. 3. Příprava podkladů pro výzkum. 4. Provedení výzkumu. 5. Shromáždění dat a jejich analýza. 6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi. 7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
1. Scrivener, J. (2005). Learning teaching (2nd ed.). Oxford, U.K.: Macmillan Education. 2. Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. 3. O´Dell, F., & Head, K. (2019). Games for vocabulary practice: interactive vocabulary activities for all levels. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. 4. Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching (4th ed.). Harlow, U.K.: Longman. 5. Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. Harlow, U.K.: Longman. 6. Hladík, P. (2013). 111 her pro atraktivní výuku angličtiny. Praha: Grada. 7. Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers: a handbook of activities and classroom language. Oxford, U.K.: Oxford University Press. 8. Slattery, M. (2004). Vocabulary activities. Oxford, U.K.: Oxford University Press. 9. Schneiderová, E. (2013). Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích schopností u dětí. Praha: Portál. 10. Brumfit, C. (1984). Communicative methodology in language teaching: The roles of fluency and accuracy. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. 11. McCarthy, M. (1990). Vocabulary. Oxford, U.K.: Oxford University Press. 12. Dvořák, D. (2005). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
1. Scrivener, J. (2005). Learning teaching (2nd ed.). Oxford, U.K.: Macmillan Education. 2. Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. 3. O´Dell, F., & Head, K. (2019). Games for vocabulary practice: interactive vocabulary activities for all levels. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. 4. Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching (4th ed.). Harlow, U.K.: Longman. 5. Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. Harlow, U.K.: Longman. 6. Hladík, P. (2013). 111 her pro atraktivní výuku angličtiny. Praha: Grada. 7. Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers: a handbook of activities and classroom language. Oxford, U.K.: Oxford University Press. 8. Slattery, M. (2004). Vocabulary activities. Oxford, U.K.: Oxford University Press. 9. Schneiderová, E. (2013). Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích schopností u dětí. Praha: Portál. 10. Brumfit, C. (1984). Communicative methodology in language teaching: The roles of fluency and accuracy. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. 11. McCarthy, M. (1990). Vocabulary. Oxford, U.K.: Oxford University Press. 12. Dvořák, D. (2005). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál.