Ve své bakalářské práci jsem se rozhodla inspirovat přírodou. Konkrétně brouky a jejich mechanickými obrannými vlastnostmi. Vznikla tak kolekce osmi objektů, z nichž většina se dá nosit jako brož. Jsou vytvořeny hned z několika materiálů. Prvním je měď, u které jsem chtěla využít její mechanické vlastnosti. Je totiž velmi měkká a je proto jednoduché ji tvarovat a vytvářet na jejím povrchu různé struktury. Navíc při správném zahřátí v ohni můžeme dosáhnout neobvyklé barevnosti a toho jsem se taky rozhodla využít. Vytvořila jsem článkovité krunýře různých tvarů a rozměrů, které jsem některé navíc obohatila barevností. Tyto krunýře jsou inspirovány převážně broukem rodu Armadillium Vulgare, který se v případě ohrožení díky svému krunýři dokáže svinout do kuličky.
Dále jsem využila syntetické textilie s dlouhými vlákny. Ta napodobovala strukturu těla nočních motýlů, kteří se tímto způsobem brání proti nočním predátorům. Navíc skvěle funguje jako kontrastní materiál ke studené, tvrdé mědi.
Třetím materiálem využitým v mé práci je ocel, konkrétně ocelové dráty, ze kterých jsem vytvořila kusadla, či bodce. Ocel také sloužila ke spojování jednotlivých dílů mědi. Využila jsem tak její tvrdosti a pružnosti, díky které kusadla slouží jako jednoduché zapínání, které navíc sedí k celému objektu a nijak nenarušuje celkový dojem z něho.
Celá kolekce vychází z mé vlastní fascinace přírodou a vracím se skrze ni do dětských let, kdy jsem právě svinky a můry sbírala a pozorovala.
Chtěla bych, aby mé objekty v pozorovateli probouzely nejen touhu si je pohladit a vzít je do ruky, ale také respekt z neznámého a trochu i obavu z toho, zda jim objekt nemůže ublížit. Mé šperky nemají vzbuzovat pouze sympatie, což je dle mého názoru dojem, jakého se mi podařilo dosáhnout.
Anotace v angličtině
In my Bachelor´s thesis I have been inspired by nature. My main inspiration came from beetles and their mechanical defence properties. I have created thus collection of eight objects, most of which can be worn as a brooch. They are made out of multiple materials. The first material used is copper, which I have decided to use for its mechanical properties. It is very soft and malleable, perfect for tracing patterns into its surface. Above all, when heated at the right temperature, it turns an unusual colour, which I have also decided to use. I have created jointed carapaces of different shapes and dimensions, to some of which I have also added some colour. Those carapaces are mainly inspired by the beetle Armadillium Vulgare, which, when in danger, uses its exoskeleton to curl up into a ball.
Next material I have used synthetic fabric with long fibres. This fabric imitates the body structure of nocturnal butterflies, that use this technique to defend themselves against predators. Furthermore, it serves as a perfect contrast material to the cold, hard copper.
Third material used in my work is steel, particularly steel wire, out of which I have created mandibles and bodkins. The steel also served to connect the individual pieces of copper together. I have used its durability and flexibility, thanks to which the mandibles are used as a simple clasp that goes well with the entire object without disturbing the overall effect it has.
The whole collection comes out of my fascination with nature, and I utilise it to return to my childhood, to the time when I was collecting those beetles and moths to observe them. I would like for my object to provoke in the spectators not only the desire to touch them and manipulate them, but also respect of the unknown and maybe even a little bit of worry it might hurt them. My jewellery is not supposed to only evoke sympathy, which, in my opinion, is what I have achieved.
Klíčová slova
šperk měď ocel brož chloupky krunýř
Klíčová slova v angličtině
jewelry copper steel brooch hairs carapace
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci jsem se rozhodla inspirovat přírodou. Konkrétně brouky a jejich mechanickými obrannými vlastnostmi. Vznikla tak kolekce osmi objektů, z nichž většina se dá nosit jako brož. Jsou vytvořeny hned z několika materiálů. Prvním je měď, u které jsem chtěla využít její mechanické vlastnosti. Je totiž velmi měkká a je proto jednoduché ji tvarovat a vytvářet na jejím povrchu různé struktury. Navíc při správném zahřátí v ohni můžeme dosáhnout neobvyklé barevnosti a toho jsem se taky rozhodla využít. Vytvořila jsem článkovité krunýře různých tvarů a rozměrů, které jsem některé navíc obohatila barevností. Tyto krunýře jsou inspirovány převážně broukem rodu Armadillium Vulgare, který se v případě ohrožení díky svému krunýři dokáže svinout do kuličky.
Dále jsem využila syntetické textilie s dlouhými vlákny. Ta napodobovala strukturu těla nočních motýlů, kteří se tímto způsobem brání proti nočním predátorům. Navíc skvěle funguje jako kontrastní materiál ke studené, tvrdé mědi.
Třetím materiálem využitým v mé práci je ocel, konkrétně ocelové dráty, ze kterých jsem vytvořila kusadla, či bodce. Ocel také sloužila ke spojování jednotlivých dílů mědi. Využila jsem tak její tvrdosti a pružnosti, díky které kusadla slouží jako jednoduché zapínání, které navíc sedí k celému objektu a nijak nenarušuje celkový dojem z něho.
Celá kolekce vychází z mé vlastní fascinace přírodou a vracím se skrze ni do dětských let, kdy jsem právě svinky a můry sbírala a pozorovala.
Chtěla bych, aby mé objekty v pozorovateli probouzely nejen touhu si je pohladit a vzít je do ruky, ale také respekt z neznámého a trochu i obavu z toho, zda jim objekt nemůže ublížit. Mé šperky nemají vzbuzovat pouze sympatie, což je dle mého názoru dojem, jakého se mi podařilo dosáhnout.
Anotace v angličtině
In my Bachelor´s thesis I have been inspired by nature. My main inspiration came from beetles and their mechanical defence properties. I have created thus collection of eight objects, most of which can be worn as a brooch. They are made out of multiple materials. The first material used is copper, which I have decided to use for its mechanical properties. It is very soft and malleable, perfect for tracing patterns into its surface. Above all, when heated at the right temperature, it turns an unusual colour, which I have also decided to use. I have created jointed carapaces of different shapes and dimensions, to some of which I have also added some colour. Those carapaces are mainly inspired by the beetle Armadillium Vulgare, which, when in danger, uses its exoskeleton to curl up into a ball.
Next material I have used synthetic fabric with long fibres. This fabric imitates the body structure of nocturnal butterflies, that use this technique to defend themselves against predators. Furthermore, it serves as a perfect contrast material to the cold, hard copper.
Third material used in my work is steel, particularly steel wire, out of which I have created mandibles and bodkins. The steel also served to connect the individual pieces of copper together. I have used its durability and flexibility, thanks to which the mandibles are used as a simple clasp that goes well with the entire object without disturbing the overall effect it has.
The whole collection comes out of my fascination with nature, and I utilise it to return to my childhood, to the time when I was collecting those beetles and moths to observe them. I would like for my object to provoke in the spectators not only the desire to touch them and manipulate them, but also respect of the unknown and maybe even a little bit of worry it might hurt them. My jewellery is not supposed to only evoke sympathy, which, in my opinion, is what I have achieved.
Klíčová slova
šperk měď ocel brož chloupky krunýř
Klíčová slova v angličtině
jewelry copper steel brooch hairs carapace
Zásady pro vypracování
Rozsah práce minimálně 7 kusů šperků nebo objektů + etue.
Průvodní zpráva o minimálním počtu 7 normostran.
Vyvoření série autorských šperků/objektů inspirovaných tématem.
Mareriál, rozměry, technologie výroby a širší osobní náhled postupně vyplynou v průběhu realizace a po průběžných konzultacích materiálových zkoušek s vedoucím práce.
Závěrem bakalářské práce bude tvorba etue/í a důkladná fotodokumentace.
Zásady pro vypracování
Rozsah práce minimálně 7 kusů šperků nebo objektů + etue.
Průvodní zpráva o minimálním počtu 7 normostran.
Vyvoření série autorských šperků/objektů inspirovaných tématem.
Mareriál, rozměry, technologie výroby a širší osobní náhled postupně vyplynou v průběhu realizace a po průběžných konzultacích materiálových zkoušek s vedoucím práce.
Závěrem bakalářské práce bude tvorba etue/í a důkladná fotodokumentace.
Seznam doporučené literatury
KOMÁREK, Ladislav. Mimikry a příbuzné jevy: Dějiny poznávání a výkladu vnějšího vzhledu živých organismů. Praha: Academia, 2016. 367 s. ISBN 978-80-200-2595-1.
BRANIŠ, Antonín. Materiály pro zlatníky a klenotníky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 132 s. ISBN 80-04-26306-2.
KULA, Daniel a TERNAUX, Elodie. Materiology: průvodce světem materiálů a technologií pro architekty a designéry. Praha: Happy Materials, ?2012. 342 s. ISBN 978-80-260-0538-4.
Seznam doporučené literatury
KOMÁREK, Ladislav. Mimikry a příbuzné jevy: Dějiny poznávání a výkladu vnějšího vzhledu živých organismů. Praha: Academia, 2016. 367 s. ISBN 978-80-200-2595-1.
BRANIŠ, Antonín. Materiály pro zlatníky a klenotníky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 132 s. ISBN 80-04-26306-2.
KULA, Daniel a TERNAUX, Elodie. Materiology: průvodce světem materiálů a technologií pro architekty a designéry. Praha: Happy Materials, ?2012. 342 s. ISBN 978-80-260-0538-4.