Cílem mé bakalářské práce bylo navrhnout přívěs za motorové vozidlo, který je
nekonvenční svým účelem. Výsledkem je užitkový expediční přívěs určený pro
použití v nehostinných podmínkách, který kombinuje prvky přívěsů obytných a
nákladních do jednoho celku. Přívěs je určený pro pobyty v přírodě, během kterých
uživatelé potřebují značné množství vybavení, jako jsou například terénní výzkumy
nebo humanitární mise. Mojí snahou bylo se vyvarovat stereotypnímu vzhledu
kapkovitých obytných přívěsů, se kterými se běžně setkáváme a místo toho zkusit
vytvořit vozidlo tvarově neobvyklé, jehož řešení by nebylo v rozporu s praktičností.
Přívěs je navržený tak, aby byl schopný obstát na různých typech terénu, za různého
počasí ale zároveň by poskytoval dostatečné pohodlí pro své uživatele, a to i
na delší dobu působnosti. Přívěs skládá z obytné a nákladní časti, nechybí sociální
zařízení ani malý kuchyňský koutek. Díky dvěma rozvinovacím markýzám a střešnímu
stanu lze přístřešek ještě rozšířit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aimed to design a road vehicle trailer that is unconventional
for it's purpose. The result is an expedition trailer intened for unhospitable conditions,
which combines elements of a camper trailer as a cargo trailer into one. Trailer
is intended for stays in the wilderness for which its' occupants need a sizeable
number of supplies or equipment, such as field surveys or humanitarian missions.
My main effort was to avoid the stereotypical teardrop trailer look and try to design
something unusual in shape, without sacrificing its' usability. Trailer is designed
in such a way so that it can hold its own in all kinds of weather and terrain. At the
same time, it offers enough comfort for a longer stay. Trailer consists of a living
space as well as cargo space, it comes with its own bathroom and kitchen space.
Thanks to two foldable awnings and a roof tent, the shelter can be further expanded.
Trailer, Camper, Travel trailer, off road vehicle, product design
Rozsah průvodní práce
36 stran, 25000 znaků bez mez.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce bylo navrhnout přívěs za motorové vozidlo, který je
nekonvenční svým účelem. Výsledkem je užitkový expediční přívěs určený pro
použití v nehostinných podmínkách, který kombinuje prvky přívěsů obytných a
nákladních do jednoho celku. Přívěs je určený pro pobyty v přírodě, během kterých
uživatelé potřebují značné množství vybavení, jako jsou například terénní výzkumy
nebo humanitární mise. Mojí snahou bylo se vyvarovat stereotypnímu vzhledu
kapkovitých obytných přívěsů, se kterými se běžně setkáváme a místo toho zkusit
vytvořit vozidlo tvarově neobvyklé, jehož řešení by nebylo v rozporu s praktičností.
Přívěs je navržený tak, aby byl schopný obstát na různých typech terénu, za různého
počasí ale zároveň by poskytoval dostatečné pohodlí pro své uživatele, a to i
na delší dobu působnosti. Přívěs skládá z obytné a nákladní časti, nechybí sociální
zařízení ani malý kuchyňský koutek. Díky dvěma rozvinovacím markýzám a střešnímu
stanu lze přístřešek ještě rozšířit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aimed to design a road vehicle trailer that is unconventional
for it's purpose. The result is an expedition trailer intened for unhospitable conditions,
which combines elements of a camper trailer as a cargo trailer into one. Trailer
is intended for stays in the wilderness for which its' occupants need a sizeable
number of supplies or equipment, such as field surveys or humanitarian missions.
My main effort was to avoid the stereotypical teardrop trailer look and try to design
something unusual in shape, without sacrificing its' usability. Trailer is designed
in such a way so that it can hold its own in all kinds of weather and terrain. At the
same time, it offers enough comfort for a longer stay. Trailer consists of a living
space as well as cargo space, it comes with its own bathroom and kitchen space.
Thanks to two foldable awnings and a roof tent, the shelter can be further expanded.
Trailer, Camper, Travel trailer, off road vehicle, product design
Zásady pro vypracování
Návrh a vytvoření konceptu, nemotorového přípojného vozidla určeného pro krátkodobý pobyt osob. Záměrem je vytvoření kompaktního obytného přívěsu, který bude inovativní svým tvarovým či materiálovým řešením, ale také účelem a využitím.
Způsob zpracování vyplyne z finálních návrhů. Postup: průzkum, rešerše, brainstorming, metodologie designu, konzultace návrhů, skici, vizualizace a výroba modelu v měřítku vyplynou v průběhu realizace, plakát min. A2 doplněn odpovídající obrazovou a písemnou dokumentací.
Vytvoření konceptu nemotorového přívěsu, který bude sloužit jako mobilní přístřešek, se všemi jemu příslušnými náležitostmi. zároveň bude splňovat technické nároky pro takováto vozidla, jako jsou bezpečnostní prvky, elektrická signalizace apod.
Charakter i vzhled modelu vyplyne v průběhu navrhování. Dokumentace bude obsahovat produktové fotografie, rozměrový výkres a popis.
Rozsah původní práce je stanoven vedoucím práce na minimálně 15 normostran textu. Maximální rozsah (včetně příloh a obrazové dokumentace) je stanoven na 60 stran.
Zásady pro vypracování
Návrh a vytvoření konceptu, nemotorového přípojného vozidla určeného pro krátkodobý pobyt osob. Záměrem je vytvoření kompaktního obytného přívěsu, který bude inovativní svým tvarovým či materiálovým řešením, ale také účelem a využitím.
Způsob zpracování vyplyne z finálních návrhů. Postup: průzkum, rešerše, brainstorming, metodologie designu, konzultace návrhů, skici, vizualizace a výroba modelu v měřítku vyplynou v průběhu realizace, plakát min. A2 doplněn odpovídající obrazovou a písemnou dokumentací.
Vytvoření konceptu nemotorového přívěsu, který bude sloužit jako mobilní přístřešek, se všemi jemu příslušnými náležitostmi. zároveň bude splňovat technické nároky pro takováto vozidla, jako jsou bezpečnostní prvky, elektrická signalizace apod.
Charakter i vzhled modelu vyplyne v průběhu navrhování. Dokumentace bude obsahovat produktové fotografie, rozměrový výkres a popis.
Rozsah původní práce je stanoven vedoucím práce na minimálně 15 normostran textu. Maximální rozsah (včetně příloh a obrazové dokumentace) je stanoven na 60 stran.
Seznam doporučené literatury
KULA D., TERNAUX E.: Materiology. Praha: Happy Materials, 2012.978-80-260-0538-4.
FAIRS, M.: Green Design. Berkley: North Atlantic Books, 2009.978-1847321275.
KOLESÁR, Z.: Kapitoly z dějin designu. Praha: Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. 978-80-86863-28-3.
WEINSCHENK, Susan.: 100 věcí, které by měl každý designér vědět o lidech. Brno: Computer Press, 2012. 9788025136492.