Bakalářská práce Specifické pomůcky pro rozvoj hmatového vnímání dětí v MŠ, se zaměřuje na rozvoj hmatu a přibližuje pomůcky, vhodné k jeho procvičování. Vymezuje také pojem jemné motoriky. Popisuje vývoj dítěte od prenatálního období do předškolního věku. Praktická část představuje seznam pomůcek a aktivit a postupů, které lze k procvičování hmatu a jemné motoriky využít. Součástí praktické části je původní měsíční plán, zaměřený na rozvoj hmatu.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis Specific aids for the development of tactile perception of children in kindergarten, focused on the development of tactile and approximate aids, suitable for its practice. It also defines the concept of fine motor skills. Describes the development of the child from the prenatal period to preschool age. The practical part presents a list of aids and activities and procedures that can be used to practice touch and fine motor skills. Part of the practical part is the original monthly plan, focused on the development of touch.
touch, fine motor skills, children, kindergartens, tactile perception, skin, developmental psychology
Rozsah průvodní práce
41 s., IX s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Specifické pomůcky pro rozvoj hmatového vnímání dětí v MŠ, se zaměřuje na rozvoj hmatu a přibližuje pomůcky, vhodné k jeho procvičování. Vymezuje také pojem jemné motoriky. Popisuje vývoj dítěte od prenatálního období do předškolního věku. Praktická část představuje seznam pomůcek a aktivit a postupů, které lze k procvičování hmatu a jemné motoriky využít. Součástí praktické části je původní měsíční plán, zaměřený na rozvoj hmatu.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis Specific aids for the development of tactile perception of children in kindergarten, focused on the development of tactile and approximate aids, suitable for its practice. It also defines the concept of fine motor skills. Describes the development of the child from the prenatal period to preschool age. The practical part presents a list of aids and activities and procedures that can be used to practice touch and fine motor skills. Part of the practical part is the original monthly plan, focused on the development of touch.
touch, fine motor skills, children, kindergartens, tactile perception, skin, developmental psychology
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Smyslové vnímání; hmatové vnímání versus rozvoj CNS.
3. Rozvoj hmatového vnímání, vč. v souvislosti s rozvojem motoriky.
4. Činnosti a pomůcky podporující rozvoj hmatové stimulace; typy pomůcek a jejich funkce.
5. Výběr konkrétních pomůcek a návrh řízené činnosti s danou pomůckou.
6. Ev. týdenní/měsíční plán k rozvoji hmatové stimulace.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Smyslové vnímání; hmatové vnímání versus rozvoj CNS.
3. Rozvoj hmatového vnímání, vč. v souvislosti s rozvojem motoriky.
4. Činnosti a pomůcky podporující rozvoj hmatové stimulace; typy pomůcek a jejich funkce.
5. Výběr konkrétních pomůcek a návrh řízené činnosti s danou pomůckou.
6. Ev. týdenní/měsíční plán k rozvoji hmatové stimulace.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: UPOL, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-085-0.
NIELSON, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-26-9.
SMOLÍK, J.; SMOLÍKOVÁ, K.; KOBLASOVÁ, A. Hračky a masky z papíru: 50 jednoduchých návodů,
hmatové varianty pro děti se zrakovým postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7178-959-8.
ŠPAŇHELOVÁ, A. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: UPOL, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-085-0.
NIELSON, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-26-9.
SMOLÍK, J.; SMOLÍKOVÁ, K.; KOBLASOVÁ, A. Hračky a masky z papíru: 50 jednoduchých návodů,
hmatové varianty pro děti se zrakovým postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7178-959-8.
ŠPAŇHELOVÁ, A. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.