Diplomová práce se zabývá jednou oblastí německé gramatiky, a to konkrétně předložkami. Německý jazyk je vyučován na středních školách v Plzni jako druhý cizí jazyk. V souladu s kurikulárními dokumenty jsou popsány požadované výstupy učebního procesu: Konkrétní předložky byly vybrány podle dostupných materiálů Goethe-Institutu a následně porovnány s údaji obsaženými v učebnicích nabízenými na českém trhu. V první části práce jsou předložky představeny jako slovní druh a rozděleny dle různých kritérií, například podle postavení ve větě, vzniku, reakce, funkce. Dále jsou uvedena pravidla
pro používání stažených tvarů předložky a členu ve výuce němčiny. Bylo taktéž poukázáno na možné významové rozdíly mezi německými a českými předložkami, které mohou žákům způsobovat těžkosti ve výuce. V závěrečné části práce jsou navržena metodická doporučení při výuce předložek. Tato doporučení jsou doplněna návrhy několika hravých a kreativních cvičení k upevnění znalostí osvojené gramatiky. Tato cvičení byla vyzkoušena v praxi a osvědčila se ve většině případů, zejména zvýšením aktivity žáků při výuce.
Anotace v angličtině
The thesis deals with specific area of German grammar, namely prepositions. German is taught as a second foreign language in secondary schools in Pilsen. In accordance with the System of Curricular Documents, the required outcomes of the learning process are described. Specific prepositions were selected based on available materials from the Goethe-Institut and then compared with information contained in textbooks available on the Czech market. In the first part of the paper, prepositions are introduced as a part of speech and classified according to various criteria, such as position in the sentence, formation, reaction, function. Furthermore, rules for the usage of contracted forms of prepositions and articles in teaching German are given. Possible differences in meaning between German and Czech prepositions, which may cause difficulties in students' learning, are also pointed out. In the final part of the thesis, methodological recommendations in teaching prepositions are proposed. These recommendations are complemented by suggestions for several playful and creative exercises in order to improve the acquired knowledge of grammar. These exercises have been tested in practice and have proved their worth in most cases, especially by increasing the activity of the students during the learning process.
Klíčová slova
předložky v němčině, výuka němčiny, interferenční chyby, náměty do výuky,
učebnice němčiny
Klíčová slova v angličtině
Prepositions in German, Teaching German, Interference errors, Teaching suggestions, German textbooks
Rozsah průvodní práce
67 s. (94 211 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Diplomová práce se zabývá jednou oblastí německé gramatiky, a to konkrétně předložkami. Německý jazyk je vyučován na středních školách v Plzni jako druhý cizí jazyk. V souladu s kurikulárními dokumenty jsou popsány požadované výstupy učebního procesu: Konkrétní předložky byly vybrány podle dostupných materiálů Goethe-Institutu a následně porovnány s údaji obsaženými v učebnicích nabízenými na českém trhu. V první části práce jsou předložky představeny jako slovní druh a rozděleny dle různých kritérií, například podle postavení ve větě, vzniku, reakce, funkce. Dále jsou uvedena pravidla
pro používání stažených tvarů předložky a členu ve výuce němčiny. Bylo taktéž poukázáno na možné významové rozdíly mezi německými a českými předložkami, které mohou žákům způsobovat těžkosti ve výuce. V závěrečné části práce jsou navržena metodická doporučení při výuce předložek. Tato doporučení jsou doplněna návrhy několika hravých a kreativních cvičení k upevnění znalostí osvojené gramatiky. Tato cvičení byla vyzkoušena v praxi a osvědčila se ve většině případů, zejména zvýšením aktivity žáků při výuce.
Anotace v angličtině
The thesis deals with specific area of German grammar, namely prepositions. German is taught as a second foreign language in secondary schools in Pilsen. In accordance with the System of Curricular Documents, the required outcomes of the learning process are described. Specific prepositions were selected based on available materials from the Goethe-Institut and then compared with information contained in textbooks available on the Czech market. In the first part of the paper, prepositions are introduced as a part of speech and classified according to various criteria, such as position in the sentence, formation, reaction, function. Furthermore, rules for the usage of contracted forms of prepositions and articles in teaching German are given. Possible differences in meaning between German and Czech prepositions, which may cause difficulties in students' learning, are also pointed out. In the final part of the thesis, methodological recommendations in teaching prepositions are proposed. These recommendations are complemented by suggestions for several playful and creative exercises in order to improve the acquired knowledge of grammar. These exercises have been tested in practice and have proved their worth in most cases, especially by increasing the activity of the students during the learning process.
Klíčová slova
předložky v němčině, výuka němčiny, interferenční chyby, náměty do výuky,
učebnice němčiny
Klíčová slova v angličtině
Prepositions in German, Teaching German, Interference errors, Teaching suggestions, German textbooks
Zásady pro vypracování
1. Úvod 2. Definice a rozdělení předložek 3. Předložky a jazykové úrovně dle SERR 4. Metody pro výuku předložek 5. Předložky v učebnicích pro SŠ 6. Návrh vlastní výukové metody pro předložky
Zásady pro vypracování
1. Úvod 2. Definice a rozdělení předložek 3. Předložky a jazykové úrovně dle SERR 4. Metody pro výuku předložek 5. Předložky v učebnicích pro SŠ 6. Návrh vlastní výukové metody pro předložky
Seznam doporučené literatury
HELBIG, Gerhard; BUSCHA, Joachim. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2017. ISBN. 978-3-12-606365-4.
KUNKEL-RAZUM, Kathrin; MÜNZBERG Franziska (Bearb.). Die Grammatik: unentbehrlich für richtiges Deutsch. 8. überarb. Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 2009. (=Duden 4.) ISBN 978-3-411-04048-3.
GRIESSHABER, W. Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache; eine Einführung. Duisburg, 2010. ISBN 3940251852.
GERNGROSS, G.; KRENN, W.; PUCHTA, H. Grammatik kreativ. Berlin/München, 1999. ISBN 978-3468494796.
BRINITZER, M.; DAMM, V. Grammatik sehen. München, 2012. ISBN 978-3-19-001.
EVEN, S. Drama Grammatik.. München, 2003. ISBN 978-3-89129-778-0.
Seznam doporučené literatury
HELBIG, Gerhard; BUSCHA, Joachim. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2017. ISBN. 978-3-12-606365-4.
KUNKEL-RAZUM, Kathrin; MÜNZBERG Franziska (Bearb.). Die Grammatik: unentbehrlich für richtiges Deutsch. 8. überarb. Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 2009. (=Duden 4.) ISBN 978-3-411-04048-3.
GRIESSHABER, W. Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache; eine Einführung. Duisburg, 2010. ISBN 3940251852.
GERNGROSS, G.; KRENN, W.; PUCHTA, H. Grammatik kreativ. Berlin/München, 1999. ISBN 978-3468494796.
BRINITZER, M.; DAMM, V. Grammatik sehen. München, 2012. ISBN 978-3-19-001.
EVEN, S. Drama Grammatik.. München, 2003. ISBN 978-3-89129-778-0.