Diplomová práce se věnuje problematice výuky soustav lineárních rovnic. V teoretické části je představen historický vývoj dané problematiky a významné osobnosti, které se s ní zabývali. V práci je uvedena definice soustav rovnic a konkrétně se zaměřuje na soustavy lineárních rovnic, u kterých jsou představeny metody řešení, počet řešení a řešení slovních úloh pomocí soustav lineárních rovnic. Diplomová práce se zaměřuje na zařazení soustav lineárních rovnic v RVP, ŠVP a tematickém plánu. V praktické části jsou představeny výukové materiály a porovnány mezi sebou.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of teaching systems of linear equations. The theoretical part presents the historical development of the issue and the important personalities who dealt with it. The definition of systems of equations is given in the thesis and specifically focuses on systems of linear equations, in which methods of solution, number of solutions and solution of word problems using systems of linear equations are presented. The diploma thesis focuses on anchoring systems of linear equations in RVP, ŠVP and thematic plan. In the practical part, teaching materials are introduced and compared with each other
Diplomová práce se věnuje problematice výuky soustav lineárních rovnic. V teoretické části je představen historický vývoj dané problematiky a významné osobnosti, které se s ní zabývali. V práci je uvedena definice soustav rovnic a konkrétně se zaměřuje na soustavy lineárních rovnic, u kterých jsou představeny metody řešení, počet řešení a řešení slovních úloh pomocí soustav lineárních rovnic. Diplomová práce se zaměřuje na zařazení soustav lineárních rovnic v RVP, ŠVP a tematickém plánu. V praktické části jsou představeny výukové materiály a porovnány mezi sebou.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of teaching systems of linear equations. The theoretical part presents the historical development of the issue and the important personalities who dealt with it. The definition of systems of equations is given in the thesis and specifically focuses on systems of linear equations, in which methods of solution, number of solutions and solution of word problems using systems of linear equations are presented. The diploma thesis focuses on anchoring systems of linear equations in RVP, ŠVP and thematic plan. In the practical part, teaching materials are introduced and compared with each other
1. Soustavy rovnic, jejich stručná historie, řešitelnost, počet řešení, zkouška, příklady řešení.
2. Kurikulární pojetí, vymezení v RVP, metody vyučování, problémová místa.
3. Analýza a srovnání vybraných učebnic a pracovních sešitů.
Zásady pro vypracování
1. Soustavy rovnic, jejich stručná historie, řešitelnost, počet řešení, zkouška, příklady řešení.
2. Kurikulární pojetí, vymezení v RVP, metody vyučování, problémová místa.
3. Analýza a srovnání vybraných učebnic a pracovních sešitů.
Seznam doporučené literatury
BLAŽKOVÁ, Růžena a Irena BUDÍNOVÁ. Matematika pro bystré a nadané žáky. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
RENDL, Miroslav a Naďa VONDROVÁ. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
VONDROVÁ, Naďa a Miroslav RENDL. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
Doporučené učební osnovy předmětů ČJL, AJ a M pro základní školu. Únor 2011. http://www.nuv.cz/file/189
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání [online]. Editoři: Fuchs, E., Zelendová, E. NÚV 2015, https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/20617/matematika.pdf
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 20xx.
Standardy pro základní vzdělávání, Matematika a její aplikace.
Učebnice, pracovní sešity a sbírky pro ZŠ a nižší třídy gymnázií.
Dostupné aplikace podporující vytváření aktivit pro žáky a studenty (https://www.cram.com/, https://quizizz.com/, http://www.mmlsoft.com/index.php/products/tarsia)
Seznam doporučené literatury
BLAŽKOVÁ, Růžena a Irena BUDÍNOVÁ. Matematika pro bystré a nadané žáky. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
RENDL, Miroslav a Naďa VONDROVÁ. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
VONDROVÁ, Naďa a Miroslav RENDL. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
Doporučené učební osnovy předmětů ČJL, AJ a M pro základní školu. Únor 2011. http://www.nuv.cz/file/189
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání [online]. Editoři: Fuchs, E., Zelendová, E. NÚV 2015, https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/20617/matematika.pdf
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 20xx.
Standardy pro základní vzdělávání, Matematika a její aplikace.
Učebnice, pracovní sešity a sbírky pro ZŠ a nižší třídy gymnázií.
Dostupné aplikace podporující vytváření aktivit pro žáky a studenty (https://www.cram.com/, https://quizizz.com/, http://www.mmlsoft.com/index.php/products/tarsia)