Diplomová práce se zaměřuje na vizuální obrat a soudobou vizuální kulturu. Cílem diplomové práce je přiblížit pojem a význam vizuální kultury, společně s pojmy reprodukce obrazu, vizuálního obratu, vizuálních studií a nových médií. Dále je cílem zjistit formou syntézy odborných publikací a analýzy jedné konkrétní reklamy, jakým způsobem se jednotlivé vizuální fenomény, a to reklama, film a virtuální realita, šíří a jak na diváka působí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the visual turn and contemporary visual culture. The aim of the diploma thesis is to approach the concept and meaning of visual culture, together with the concepts of image reproduction, visual turn, visual studies and new media. Furthermore, the aim is to determine the form of synthesis of professional publications and analyzes of one specific advertisement, how individual visual phenomena, namely advertising, film and virtual reality, spread and how they affect the viewer.
Diplomová práce se zaměřuje na vizuální obrat a soudobou vizuální kulturu. Cílem diplomové práce je přiblížit pojem a význam vizuální kultury, společně s pojmy reprodukce obrazu, vizuálního obratu, vizuálních studií a nových médií. Dále je cílem zjistit formou syntézy odborných publikací a analýzy jedné konkrétní reklamy, jakým způsobem se jednotlivé vizuální fenomény, a to reklama, film a virtuální realita, šíří a jak na diváka působí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the visual turn and contemporary visual culture. The aim of the diploma thesis is to approach the concept and meaning of visual culture, together with the concepts of image reproduction, visual turn, visual studies and new media. Furthermore, the aim is to determine the form of synthesis of professional publications and analyzes of one specific advertisement, how individual visual phenomena, namely advertising, film and virtual reality, spread and how they affect the viewer.
Diplomová práce se bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické se bude studentka zabývat reprodukcí obrazů, vizuálním obratem,
vizuálními studii a problematikou nových médií. Praktická část bude věnována reklamě, filmu a virtuální realitě. Cílem praktické části bude zjistit,
zda jsou děti druhého stupně ZŠ schopny kritického přístupu ve vztahu k soudobým vizuálním fenoménům.
Z metodologického hlediska bude výzkum založen na systému zvolených uzavřených i otevřených otázek anonymního dotazníku. Následná analýza výsledků dotazníkového šetření
a jejich celkové vyhodnocení odpoví na výzkumné otázky a pomůže otestovat předem navržené pracovní hypotézy.
Zásady pro vypracování:
Diplomová práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Diplomová práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o
konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Studentka se zavazuje při práci dodržovat citační standardy (vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje se svým vedoucím).
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické se bude studentka zabývat reprodukcí obrazů, vizuálním obratem,
vizuálními studii a problematikou nových médií. Praktická část bude věnována reklamě, filmu a virtuální realitě. Cílem praktické části bude zjistit,
zda jsou děti druhého stupně ZŠ schopny kritického přístupu ve vztahu k soudobým vizuálním fenoménům.
Z metodologického hlediska bude výzkum založen na systému zvolených uzavřených i otevřených otázek anonymního dotazníku. Následná analýza výsledků dotazníkového šetření
a jejich celkové vyhodnocení odpoví na výzkumné otázky a pomůže otestovat předem navržené pracovní hypotézy.
Zásady pro vypracování:
Diplomová práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Diplomová práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o
konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Studentka se zavazuje při práci dodržovat citační standardy (vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje se svým vedoucím).
Seznam doporučené literatury
1) HAUSER, Arnold. Filosofie dějin umění. Praha: Odeon, 1975.
2) KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7035-155-1.
3) MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. Vizuální studia. ISBN 978-80-200-1984-4.
4) MITCHELL, W.J.T. Showing seeing a critique of visual culture. Journal of visual culture. London, Thousand Oaks, CA and New Delhi: SAGE Publications, 2002, s. 165-181.
5) STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
6) ZUSKA, Vlastimil. Mimésis - fikce - distance k estetice XX. století. Praha: Triton, c2002. Filosofická setkávání. ISBN 80-7254-285-0.
Seznam doporučené literatury
1) HAUSER, Arnold. Filosofie dějin umění. Praha: Odeon, 1975.
2) KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7035-155-1.
3) MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. Vizuální studia. ISBN 978-80-200-1984-4.
4) MITCHELL, W.J.T. Showing seeing a critique of visual culture. Journal of visual culture. London, Thousand Oaks, CA and New Delhi: SAGE Publications, 2002, s. 165-181.
5) STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
6) ZUSKA, Vlastimil. Mimésis - fikce - distance k estetice XX. století. Praha: Triton, c2002. Filosofická setkávání. ISBN 80-7254-285-0.