Diplomová práce se zabývá výukou matematiky za pomoci čtvercové sítě na 1. stupni základní školy. Pracovní list, který je součástí praktické části, byl tvořen formou učení, ale
i formou zábavy. Podle TVP a i ŠVP. Návrh pracovního listu byl vytvořen na základě dostupných zkušeností a mých dovedností v programu GeoGebra.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of mathematics with the help of a square network at the 1st stage of primary school. The worksheet, which is part of the practical part,was created in the form of learning, but also in the form of entertainment. According to TVP and also ŠVP. The draft of the worksheet was created and based on the available experiences and my skills in GeoGebra.
Klíčová slova
čtvercová síť, GeoGebra, 1.stupeň, základní vzdělávání, diplomová práce
Klíčová slova v angličtině
square network, GeoGebra, first degree, the basic education, diplom thesis
Rozsah průvodní práce
82 stránek
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou matematiky za pomoci čtvercové sítě na 1. stupni základní školy. Pracovní list, který je součástí praktické části, byl tvořen formou učení, ale
i formou zábavy. Podle TVP a i ŠVP. Návrh pracovního listu byl vytvořen na základě dostupných zkušeností a mých dovedností v programu GeoGebra.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of mathematics with the help of a square network at the 1st stage of primary school. The worksheet, which is part of the practical part,was created in the form of learning, but also in the form of entertainment. According to TVP and also ŠVP. The draft of the worksheet was created and based on the available experiences and my skills in GeoGebra.
Klíčová slova
čtvercová síť, GeoGebra, 1.stupeň, základní vzdělávání, diplomová práce
Klíčová slova v angličtině
square network, GeoGebra, first degree, the basic education, diplom thesis
Zásady pro vypracování
Vymezit postavení matematiky na 1. stupni ZŠ z hlediska RVP, příp. se zaměřit na konkrétní aritmetická nebo geometrická témata, při kterých lze vhodně využít čtvercové sítě.
Stručně okomentovat rozdíl mezi transmisivním a konstruktivistickým přístupem k výuce matematiky na základní škole s přihlédnutím k metodě prof. Hejného v souvislosti s tématem diplomové práce.
Čtvercová síť - shrnutí možností využití při výuce vybraných témat v hodinách matematiky na 1. st. ZŠ, tvorba, řešení a komentář konkrétních úloh a aktivit, příprava pracovních listů k výkladu či procvičování učiva (aritmetika, geometrie) s využitím čtvercové sítě.
Zásady pro vypracování
Vymezit postavení matematiky na 1. stupni ZŠ z hlediska RVP, příp. se zaměřit na konkrétní aritmetická nebo geometrická témata, při kterých lze vhodně využít čtvercové sítě.
Stručně okomentovat rozdíl mezi transmisivním a konstruktivistickým přístupem k výuce matematiky na základní škole s přihlédnutím k metodě prof. Hejného v souvislosti s tématem diplomové práce.
Čtvercová síť - shrnutí možností využití při výuce vybraných témat v hodinách matematiky na 1. st. ZŠ, tvorba, řešení a komentář konkrétních úloh a aktivit, příprava pracovních listů k výkladu či procvičování učiva (aritmetika, geometrie) s využitím čtvercové sítě.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Jana, Eduard FUCHS, Hana LIŠKOVÁ, Michaela PAŽOUTOVÁ, Svatopluk POHOŘELÝ, Eva ŘÍDKÁ, Jitka TOPIČOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Standardy pro základní vzdělávání: Matematika a její aplikace [online]. 2013. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67490&view=9832
DIVÍŠEK, Jiří, Zdeněk BUŘIL, Jiří HÁJEK, Karol KŘIŽALKOVIČ, Eliška MALINOVÁ, Jana ZEHNALOVÁ a Eva VASILKOVÁ. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-20433-3.
FUSCH, Eduard a Eva ZELENDOVÁ, ed. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání [online]. Praha: NÚV, 2015. ISBN 978-80-7481-140-1. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/20617/matematika.pdf
HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-01344-3.
HEJNÝ, Milan. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-776-2.
HEJNÝ, Milan a Darina JIROTKOVÁ. Čtverečkovaný papír jako MOST mezi geometrií a aritmetikou. Praha: Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-92-7.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/43792_1_1/
Další tištěné či elektronické knižní a časopisecké prameny, sborníky a manuály k počítačovému softwaru a hardwaru, učebnice a učitelské příručky pro 1. stupeň ZŠ.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Jana, Eduard FUCHS, Hana LIŠKOVÁ, Michaela PAŽOUTOVÁ, Svatopluk POHOŘELÝ, Eva ŘÍDKÁ, Jitka TOPIČOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Standardy pro základní vzdělávání: Matematika a její aplikace [online]. 2013. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67490&view=9832
DIVÍŠEK, Jiří, Zdeněk BUŘIL, Jiří HÁJEK, Karol KŘIŽALKOVIČ, Eliška MALINOVÁ, Jana ZEHNALOVÁ a Eva VASILKOVÁ. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-20433-3.
FUSCH, Eduard a Eva ZELENDOVÁ, ed. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání [online]. Praha: NÚV, 2015. ISBN 978-80-7481-140-1. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/20617/matematika.pdf
HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-01344-3.
HEJNÝ, Milan. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-776-2.
HEJNÝ, Milan a Darina JIROTKOVÁ. Čtverečkovaný papír jako MOST mezi geometrií a aritmetikou. Praha: Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-92-7.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/43792_1_1/
Další tištěné či elektronické knižní a časopisecké prameny, sborníky a manuály k počítačovému softwaru a hardwaru, učebnice a učitelské příručky pro 1. stupeň ZŠ.