Diplomová práce je zaměřená na využití mobilních zařízení u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami z pohledu rodičů. Celá práce je rozdělena do čtyř kapitol, kdy první tři kapitoly jsou věnované teoretické část a čtvrtá kapitola je zaměřena na výzkumné šetření.
V rámci teoretické části jsou vymezeny základní pojmy z oblastí možností využití mobilních zařízení ve výuce pro vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. V diplomové práci uvedeno vzdělávání žáků v běžné základní škole a ve škole zřízené podle §16 odst. 9 zákona. Nedílnou součástí teoretické části práce jsou i rizika související s ICT a návod, jak jim předcházet.
Ve čtvrté kapitole jsem se zaměřila na rodiče žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Byl vytvořen soubor otázek pro rodiče a následně toto výzkumné šetření bylo vyhodnoceno. Byl sestaven seznam doporučení pro rodiče, který obsahuje rady, jak efektivně využívat mobilní zařízení a na co si dát pozor při jejich používání dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on using mobile devices by the pupils with special educational needs from the parents' point of view. Whole thesis is divided into four chapters. The first three chapters are devoted to the theoretical parts and the fourth chapter is focused on research.
The theoretical part defines the basic concepts in the field of the possibility of using mobile devices in teaching, education of pupils with special educational needs in the ordinary school and also in a school established pursuant to section 16, paragraph 9 of the Act. An integral part of the theoretical part are the risks associated with ICT and how to prevent them.
The fourth chapter is focused on parents of the pupils with special educational need. A set of questions for the parents has been created and subsequently this research was evaluated and based on this. A list of recommendations for parents was compiled, which contained advice how to use mobile devices effectively and what to look out for when using them by children with special educational needs.
Klíčová slova
Inkluze a integrace
Mobilní zařízení
Podpůrná opatření
Specifické vzdělávací potřeby
Výukové programy
Vzdělávání žáků
Klíčová slova v angličtině
inclusion and integration
mobile devices
support measures
specific educational needs
teaching programmes
education of pupils
Rozsah průvodní práce
79 s. (108 730 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na využití mobilních zařízení u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami z pohledu rodičů. Celá práce je rozdělena do čtyř kapitol, kdy první tři kapitoly jsou věnované teoretické část a čtvrtá kapitola je zaměřena na výzkumné šetření.
V rámci teoretické části jsou vymezeny základní pojmy z oblastí možností využití mobilních zařízení ve výuce pro vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. V diplomové práci uvedeno vzdělávání žáků v běžné základní škole a ve škole zřízené podle §16 odst. 9 zákona. Nedílnou součástí teoretické části práce jsou i rizika související s ICT a návod, jak jim předcházet.
Ve čtvrté kapitole jsem se zaměřila na rodiče žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Byl vytvořen soubor otázek pro rodiče a následně toto výzkumné šetření bylo vyhodnoceno. Byl sestaven seznam doporučení pro rodiče, který obsahuje rady, jak efektivně využívat mobilní zařízení a na co si dát pozor při jejich používání dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on using mobile devices by the pupils with special educational needs from the parents' point of view. Whole thesis is divided into four chapters. The first three chapters are devoted to the theoretical parts and the fourth chapter is focused on research.
The theoretical part defines the basic concepts in the field of the possibility of using mobile devices in teaching, education of pupils with special educational needs in the ordinary school and also in a school established pursuant to section 16, paragraph 9 of the Act. An integral part of the theoretical part are the risks associated with ICT and how to prevent them.
The fourth chapter is focused on parents of the pupils with special educational need. A set of questions for the parents has been created and subsequently this research was evaluated and based on this. A list of recommendations for parents was compiled, which contained advice how to use mobile devices effectively and what to look out for when using them by children with special educational needs.
Klíčová slova
Inkluze a integrace
Mobilní zařízení
Podpůrná opatření
Specifické vzdělávací potřeby
Výukové programy
Vzdělávání žáků
Klíčová slova v angličtině
inclusion and integration
mobile devices
support measures
specific educational needs
teaching programmes
education of pupils
Zásady pro vypracování
1. Seznamte s problematikou využití mobilních zařízení ve škole i mimo školu z pohledu rodičů,
a to ve specifickém kontextu žáků se SVP.
2. Realizujte a vyhodnoťte dotazníkové šetření mezi rodiči žáků se SVP.
3. Vytvořte seznam doporučení pro rodiče zaměřeného na hodné využití mobilních technologií žáky se SVP.
Zásady pro vypracování
1. Seznamte s problematikou využití mobilních zařízení ve škole i mimo školu z pohledu rodičů,
a to ve specifickém kontextu žáků se SVP.
2. Realizujte a vyhodnoťte dotazníkové šetření mezi rodiči žáků se SVP.
3. Vytvořte seznam doporučení pro rodiče zaměřeného na hodné využití mobilních technologií žáky se SVP.
Seznam doporučené literatury
GAJZLEROVÁ, L., NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Metodická příručka. Praha: Microsoft, 2016.
NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L., ZOUNEK, J. Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2015. 192 s. ISBN 978-80-7478-768-3. (obsahuje část věnovanou využití tabletů ve výuce žáků se SVP)
Děti a online rizika. Sborník studií. Sdružení Linka bezpečí, Praha 2012. ISBN 978-80-904920-3-5.
Seznam doporučené literatury
GAJZLEROVÁ, L., NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Metodická příručka. Praha: Microsoft, 2016.
NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L., ZOUNEK, J. Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2015. 192 s. ISBN 978-80-7478-768-3. (obsahuje část věnovanou využití tabletů ve výuce žáků se SVP)
Děti a online rizika. Sborník studií. Sdružení Linka bezpečí, Praha 2012. ISBN 978-80-904920-3-5.