Tato diplomová práce se zabývá prací s rytmickými strukturami v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na dvě části.
První část se věnuje hudebnímu vývoji civilizace a dítěte, možnostem rytmických cvičení a cílů vyplývajících z RVP.
Ve druhé části se nachází anketa provedená u malého vzorku žáků 5. ročníků. Byly zde použity 2 metody dotazníkové šetření a pozorování. Druhá část se zaměřuje na možnosti práce s rytmickými strukturami a využití různých metod a pomůcek s různými druhy zápisů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis, entitled Working with Rhythmic Structures in HV Classes at Primary School, deals with work with rhythmic structures in music education at primary school. The work is divided into two parts.
The first part deals with the musical development of civilization and the child, the possibilities of rhythmic exercises and goals arising from the FEP.
In the second part, there is a survey conducted on a small sample of 5th grade students. Two methods of questionnaire survey and observation were used here. The second part focuses on the possibilities of working with rhythmic structures and the use of different methods and aids with different types of notations.
Klíčová slova
Práce s rytmickými strukturami, rytmus, hudební rozvoj dítěte, rytmická cvičení, hra na hudební nástroje, hra na tělo, hudebně pohybové činnosti, deskové hry, využití ICT při práci s rytmickými strukturami.
Klíčová slova v angličtině
Work with rhythmic structures, rhythm, musical development of a child, rhythmic exercises, playing musical instruments, playing the body, musical movement activities, board games, the use of ICT in working with rhythmic structures.
Rozsah průvodní práce
75 s. (114 551)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá prací s rytmickými strukturami v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na dvě části.
První část se věnuje hudebnímu vývoji civilizace a dítěte, možnostem rytmických cvičení a cílů vyplývajících z RVP.
Ve druhé části se nachází anketa provedená u malého vzorku žáků 5. ročníků. Byly zde použity 2 metody dotazníkové šetření a pozorování. Druhá část se zaměřuje na možnosti práce s rytmickými strukturami a využití různých metod a pomůcek s různými druhy zápisů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis, entitled Working with Rhythmic Structures in HV Classes at Primary School, deals with work with rhythmic structures in music education at primary school. The work is divided into two parts.
The first part deals with the musical development of civilization and the child, the possibilities of rhythmic exercises and goals arising from the FEP.
In the second part, there is a survey conducted on a small sample of 5th grade students. Two methods of questionnaire survey and observation were used here. The second part focuses on the possibilities of working with rhythmic structures and the use of different methods and aids with different types of notations.
Klíčová slova
Práce s rytmickými strukturami, rytmus, hudební rozvoj dítěte, rytmická cvičení, hra na hudební nástroje, hra na tělo, hudebně pohybové činnosti, deskové hry, využití ICT při práci s rytmickými strukturami.
Klíčová slova v angličtině
Work with rhythmic structures, rhythm, musical development of a child, rhythmic exercises, playing musical instruments, playing the body, musical movement activities, board games, the use of ICT in working with rhythmic structures.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna 2021 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce do září 2021 3. Zpracování jednotlivých kapitol do ledna 2022 4. Zpracování přílohové části do března 2022 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna 2021 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce do září 2021 3. Zpracování jednotlivých kapitol do ledna 2022 4. Zpracování přílohové části do března 2022 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
Jak na hudebku, dostupné z: http://jaknahudebku.blogspot.com/
JENČKOVÁ, Eva: Hudba a pohyb. 2. vydání. Hradec Králové: Tandem, 2008. ISBN 978-80-86901-20-6
LIŠKOVÁ, Marie, HURNÍK Lukáš: Hudební výchova pro 3. ročník základní školy. Dotisk 1. vydání. Ilustrovala Jana Laudová. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2002. ISBN 80-7235-027-7
LIŠKOVÁ, Marie: Hudební výchova pro 3. ročník základní školy; metodická příručka. Dotisk 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2002. ISBN 80-7235-092-7
PÁNKOVÁ, Jarmila, POBUDOVÁ, Lenka, POSPÍŠILOVÁ, Lenka, ROUBOVÁ, Ludmila: Hudební výchova pro 1. ročník základní školy. 1. vydání. Ilustrovala Eva Sýkorová. Plzeň: FRAUS, 2015. ISBN 978-80-7489-250-9
SEDLÁK, František: Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. 1. vydání. Spolupracoval Rudolf Siebr. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 1985.
ŠIMNOVSKÝ, Zdeněk: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 4. vydání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6
Seznam doporučené literatury
Jak na hudebku, dostupné z: http://jaknahudebku.blogspot.com/
JENČKOVÁ, Eva: Hudba a pohyb. 2. vydání. Hradec Králové: Tandem, 2008. ISBN 978-80-86901-20-6
LIŠKOVÁ, Marie, HURNÍK Lukáš: Hudební výchova pro 3. ročník základní školy. Dotisk 1. vydání. Ilustrovala Jana Laudová. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2002. ISBN 80-7235-027-7
LIŠKOVÁ, Marie: Hudební výchova pro 3. ročník základní školy; metodická příručka. Dotisk 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2002. ISBN 80-7235-092-7
PÁNKOVÁ, Jarmila, POBUDOVÁ, Lenka, POSPÍŠILOVÁ, Lenka, ROUBOVÁ, Ludmila: Hudební výchova pro 1. ročník základní školy. 1. vydání. Ilustrovala Eva Sýkorová. Plzeň: FRAUS, 2015. ISBN 978-80-7489-250-9
SEDLÁK, František: Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. 1. vydání. Spolupracoval Rudolf Siebr. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 1985.
ŠIMNOVSKÝ, Zdeněk: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 4. vydání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6