Bakalářská práce seznamuje laického čtenáře s požadavky a využitím prvků domácí automatizace převážně pro její aplikaci právě v domácnosti. V teoretické části se čtenář seznámí převážně s požadavky na samotnou instalaci těchto prvků chytré domácnosti,
s rozdílem mezi chytrou a pouze propojenou domácností a způsobem komunikace těchto zařízení v rámci internetových protokolů. Zajímavou součástí je také porovnání kompletních systémů, které jsou v tento moment dostupné na trhu včetně vyhodnocení jejich nabízených možností v rámci různých kategorií z pohledu uživatele. Ve druhé, praktické části, se práce zabývá zvolením nejadekvátnějšího systému pro vytvoření demonstrační plochy, instalací samotných zařízení a následnou simulací několika automatizací, kde čtenář prakticky ověří získané znalosti a získá větší povědomí o nabízených možnostech. Využití demonstrační plochy by mohlo být zajímavým způsobem, jakým vyučovat automatizaci na základních školách, kde není přístup k průmyslovým strojům. Žáci by tímto způsobem mohli znalosti z technické výchovy více prohloubit a zdokonalit pomocí praxe za využití dnes již dostupných multimediálních zařízení školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis acquaints an uninitiated reader with the requirements and using of home automation elements, mainly for its application at home.
In the theoretical part, the reader mainly learns the requirements of installation these elements at smart home, the difference between a smart and only interconnected household and the way these devices communicate within Internet protocols. An interesting part is also a comparison of complete systems which are currently available on the market, including the evaluation of their options in different categories from the user's point of view.
In the second practical part, the thesis deals with the choice of the most adequate system for creation of demonstrational areas, installation of the devices themselves and subsequent simulation of several automations, where the reader can practically verify knowledge and make better awareness of the given options. The use of demonstration areas could be an interesting way to teach automation at primary schools where is no access to industrial machines. In this way, students could know how to deepen and improve technical education more through practice, using the school's existing multimedia facilities.
Klíčová slova
automatizace, umělá inteligence, Wi-Fi, ZigBee, Thread, Apple HomeKit, Phillips Hue, Aqara, základní škola, technická výchova, Domácnost, domácí automatizace
Klíčová slova v angličtině
automation, Artificial Intelligence, Wifi, ZigBee, Thread, Apple HomeKit, Phillips Hue, Aqara, Elementary school, Work Education, Home, Home Automation
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce seznamuje laického čtenáře s požadavky a využitím prvků domácí automatizace převážně pro její aplikaci právě v domácnosti. V teoretické části se čtenář seznámí převážně s požadavky na samotnou instalaci těchto prvků chytré domácnosti,
s rozdílem mezi chytrou a pouze propojenou domácností a způsobem komunikace těchto zařízení v rámci internetových protokolů. Zajímavou součástí je také porovnání kompletních systémů, které jsou v tento moment dostupné na trhu včetně vyhodnocení jejich nabízených možností v rámci různých kategorií z pohledu uživatele. Ve druhé, praktické části, se práce zabývá zvolením nejadekvátnějšího systému pro vytvoření demonstrační plochy, instalací samotných zařízení a následnou simulací několika automatizací, kde čtenář prakticky ověří získané znalosti a získá větší povědomí o nabízených možnostech. Využití demonstrační plochy by mohlo být zajímavým způsobem, jakým vyučovat automatizaci na základních školách, kde není přístup k průmyslovým strojům. Žáci by tímto způsobem mohli znalosti z technické výchovy více prohloubit a zdokonalit pomocí praxe za využití dnes již dostupných multimediálních zařízení školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis acquaints an uninitiated reader with the requirements and using of home automation elements, mainly for its application at home.
In the theoretical part, the reader mainly learns the requirements of installation these elements at smart home, the difference between a smart and only interconnected household and the way these devices communicate within Internet protocols. An interesting part is also a comparison of complete systems which are currently available on the market, including the evaluation of their options in different categories from the user's point of view.
In the second practical part, the thesis deals with the choice of the most adequate system for creation of demonstrational areas, installation of the devices themselves and subsequent simulation of several automations, where the reader can practically verify knowledge and make better awareness of the given options. The use of demonstration areas could be an interesting way to teach automation at primary schools where is no access to industrial machines. In this way, students could know how to deepen and improve technical education more through practice, using the school's existing multimedia facilities.
Klíčová slova
automatizace, umělá inteligence, Wi-Fi, ZigBee, Thread, Apple HomeKit, Phillips Hue, Aqara, základní škola, technická výchova, Domácnost, domácí automatizace
Klíčová slova v angličtině
automation, Artificial Intelligence, Wifi, ZigBee, Thread, Apple HomeKit, Phillips Hue, Aqara, Elementary school, Work Education, Home, Home Automation
Zásady pro vypracování
Definovat a charakterizovat pojem automatizace
Porovnat běžně dostupné smart systémy vyskytující se na trhu v rámci ČR.
Představit vybraný nástroj pro praktickou část. Od obecných informací o společnosti až po technické požadavky pro vytvoření praktického modelu.
Vytvořit schéma a plán, využití v praktické části jako předlohu.
Sestavit dle předem vytvořené dokumentace demonstrační plochu a odprezentovat vybrané moduly a jejich funkce.
Vyhodnotit získané poznatky a možnosti k využití a nadstavby pro praktické využití v domácnosti.
Zásady pro vypracování
Definovat a charakterizovat pojem automatizace
Porovnat běžně dostupné smart systémy vyskytující se na trhu v rámci ČR.
Představit vybraný nástroj pro praktickou část. Od obecných informací o společnosti až po technické požadavky pro vytvoření praktického modelu.
Vytvořit schéma a plán, využití v praktické části jako předlohu.
Sestavit dle předem vytvořené dokumentace demonstrační plochu a odprezentovat vybrané moduly a jejich funkce.
Vyhodnotit získané poznatky a možnosti k využití a nadstavby pro praktické využití v domácnosti.
Seznam doporučené literatury
VALEŠ, Miroslav. Inteligentní dům. 2. vyd. Brno: ERA, 2008. 21. století. ISBN 978-80-7366-137-3. BENEŠ, Pavel. Automatizace a automatizační technika: prostředky automatizační techniky. 5., rozš.a aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-3747-5.
KUNC, Josef. Elektroinstalace krok za krokem. 2., zcela přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. Profi & hobby. ISBN 978-80-247-3249-7.
DVOŘÁČEK, Karel. Elektrické instalace v bytové a občanské výstavbě. Sedmé - aktualizované vydání. Pardubice: IN-EL, 2019. Elektro (IN-EL). ISBN 978-80-87942-51-2.
HAMILTON, Stuart. How to make your home a smart home. 2017. ISBN 978-1544110912.
Seznam doporučené literatury
VALEŠ, Miroslav. Inteligentní dům. 2. vyd. Brno: ERA, 2008. 21. století. ISBN 978-80-7366-137-3. BENEŠ, Pavel. Automatizace a automatizační technika: prostředky automatizační techniky. 5., rozš.a aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-3747-5.
KUNC, Josef. Elektroinstalace krok za krokem. 2., zcela přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. Profi & hobby. ISBN 978-80-247-3249-7.
DVOŘÁČEK, Karel. Elektrické instalace v bytové a občanské výstavbě. Sedmé - aktualizované vydání. Pardubice: IN-EL, 2019. Elektro (IN-EL). ISBN 978-80-87942-51-2.