Práce se zabývá propojením hudby s výukou českého jazyka a literatury. Jejím cílem je zdůraznit přínosy použití artificiální i nonartificiální hudby ve výchově literární, slohové i jazykové pomocí didaktických aktivit, které jsou založeny na konkrétních hudebních ukázkách. Vliv hudby je ověřován na základě výzkumu, při němž byla posuzována kvalita studentských slohových prací.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the connection of music with the teaching of the Czech language and literature. Its goal is to emphasize the benefits of using artificial and non-artificial music in the education of literature, style and language with the help of didactic activities that are based on specific musical samples. The influence of music is verified on the basis of research, in which the quality of students' stylistic works was assessed.
Klíčová slova
výuka českého jazyka a literatury, hudba, psychologie hudby, didaktika českého jazyka a literatury, didaktické aktivity, hudba artificiální, nonartificiální hudba, slohová a komunikační výchova, jazyková výchova, literární výchova
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature education, music, psychology of music, didactics of Czech language and literature, didactic activities, artificial music, non-artificial music, style and communication education, language education, literary education
Rozsah průvodní práce
58s (72 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá propojením hudby s výukou českého jazyka a literatury. Jejím cílem je zdůraznit přínosy použití artificiální i nonartificiální hudby ve výchově literární, slohové i jazykové pomocí didaktických aktivit, které jsou založeny na konkrétních hudebních ukázkách. Vliv hudby je ověřován na základě výzkumu, při němž byla posuzována kvalita studentských slohových prací.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the connection of music with the teaching of the Czech language and literature. Its goal is to emphasize the benefits of using artificial and non-artificial music in the education of literature, style and language with the help of didactic activities that are based on specific musical samples. The influence of music is verified on the basis of research, in which the quality of students' stylistic works was assessed.
Klíčová slova
výuka českého jazyka a literatury, hudba, psychologie hudby, didaktika českého jazyka a literatury, didaktické aktivity, hudba artificiální, nonartificiální hudba, slohová a komunikační výchova, jazyková výchova, literární výchova
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature education, music, psychology of music, didactics of Czech language and literature, didactic activities, artificial music, non-artificial music, style and communication education, language education, literary education
Zásady pro vypracování
1. Provést analýzu učiva v jazykové, slohové i literární složce předmětu český jazyk
\hsp{4,5mm}ve čtyřletém studiu na střední škole a vymezit, s jakými cíli by v jednotlivých
\hsp{4,5mm}tematických celcích mohly být hudební ukázky využity.
2. Vybrat konkrétní hudební ukázky a popsat didaktické aspekty jejich využití
\hsp{4,5mm}v konkrétních vyučovacích hodinách.
3. Výzkumem ověřit účinnost využití vybraných hudebních ukázek ve vztahu
\hsp{4,5mm}k zvolenému výukovému cíli.
Zásady pro vypracování
1. Provést analýzu učiva v jazykové, slohové i literární složce předmětu český jazyk
\hsp{4,5mm}ve čtyřletém studiu na střední škole a vymezit, s jakými cíli by v jednotlivých
\hsp{4,5mm}tematických celcích mohly být hudební ukázky využity.
2. Vybrat konkrétní hudební ukázky a popsat didaktické aspekty jejich využití
\hsp{4,5mm}v konkrétních vyučovacích hodinách.
3. Výzkumem ověřit účinnost využití vybraných hudebních ukázek ve vztahu
\hsp{4,5mm}k zvolenému výukovému cíli.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3.
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
FUCIMANOVÁ, Milena. Sloh: učebnice pro 6.-9. ročník základních škol, příslušné ročníky víceletých gymnázií a pro střední školy. 2. vyd., ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 1998. 175 s. ISBN 80-7168-570-4.
HÁJKOVÁ, Eva a HAVLOVÁ, Ivana. Kapitoly z didaktiky slohu: Skripta pro posl. pedag. fak. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 85 s. ISBN 80-7066-475-4.
KAMIŠ, Karel a HANZLOVÁ, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2016. 340 stran. ISBN 978-80-7452-124-9.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. 156 stran. ISBN 978-80-7068-298-2.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020. 311 stran. ISBN 978-80-7489-595-1.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3.
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
FUCIMANOVÁ, Milena. Sloh: učebnice pro 6.-9. ročník základních škol, příslušné ročníky víceletých gymnázií a pro střední školy. 2. vyd., ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 1998. 175 s. ISBN 80-7168-570-4.
HÁJKOVÁ, Eva a HAVLOVÁ, Ivana. Kapitoly z didaktiky slohu: Skripta pro posl. pedag. fak. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 85 s. ISBN 80-7066-475-4.
KAMIŠ, Karel a HANZLOVÁ, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2016. 340 stran. ISBN 978-80-7452-124-9.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. 156 stran. ISBN 978-80-7068-298-2.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020. 311 stran. ISBN 978-80-7489-595-1.