Diplomová práce se zabývá tématem postojů českých studentů k angličtině a jejímu studiu. Práce nejprve stručně shrnuje historii a vývoj anglického jazyka a poté se zabývá rolí angličtiny ve světě. Poté se práce zaměřuje na postoje k učení se angličtině a na faktory, které by tyto postoje mohly ovlivnit. Hlavním cílem této práce je prozkoumat postoje českých studentů k učení se angličtině a faktory, které je ovlivňují. Výzkum byl realizován s žáky 6. a 8. tříd základní školy. Výsledky výzkumu ukázaly, že žáci mají celkově pozitivní postoj k angličtině a jejímu studiu. Chápou současný stav angličtiny a uvědomují si její význam ve světě. Žáci se však domnívají, že v hodinách angličtiny je třeba více komunikovat a učit se více věcí, které mohou využít i mimo školu. Práce dále navrhuje možné způsoby, jak mohou učitelé využít informace z výzkumu a ovlivnit tak postoje žáků.
Annotation in English
This thesis deals with the topic of Czech learners' attitudes towards English and learning English. Firstly, the thesis briefly summarises the history and development of the English language, and then it examines the role of English in the world. Then the thesis focuses on the attitudes towards learning English and factors that could affect the attitudes. The primary purpose of this thesis is to examine Czech learners' attitudes towards learning English and what factors are affecting them.
The research was realised with 6th and 8th graders of elementary school. The research results showed that students have an overall positive attitude towards English and learning English. They understand the current status of English and are aware of its importance in the world. The students, however, feel that there needs to be more communication in English lessons and to learn more things they can use outside of school. The thesis then proposes possible ways for the teachers to use the information from the research and influence learners' attitudes.
Diplomová práce se zabývá tématem postojů českých studentů k angličtině a jejímu studiu. Práce nejprve stručně shrnuje historii a vývoj anglického jazyka a poté se zabývá rolí angličtiny ve světě. Poté se práce zaměřuje na postoje k učení se angličtině a na faktory, které by tyto postoje mohly ovlivnit. Hlavním cílem této práce je prozkoumat postoje českých studentů k učení se angličtině a faktory, které je ovlivňují. Výzkum byl realizován s žáky 6. a 8. tříd základní školy. Výsledky výzkumu ukázaly, že žáci mají celkově pozitivní postoj k angličtině a jejímu studiu. Chápou současný stav angličtiny a uvědomují si její význam ve světě. Žáci se však domnívají, že v hodinách angličtiny je třeba více komunikovat a učit se více věcí, které mohou využít i mimo školu. Práce dále navrhuje možné způsoby, jak mohou učitelé využít informace z výzkumu a ovlivnit tak postoje žáků.
Annotation in English
This thesis deals with the topic of Czech learners' attitudes towards English and learning English. Firstly, the thesis briefly summarises the history and development of the English language, and then it examines the role of English in the world. Then the thesis focuses on the attitudes towards learning English and factors that could affect the attitudes. The primary purpose of this thesis is to examine Czech learners' attitudes towards learning English and what factors are affecting them.
The research was realised with 6th and 8th graders of elementary school. The research results showed that students have an overall positive attitude towards English and learning English. They understand the current status of English and are aware of its importance in the world. The students, however, feel that there needs to be more communication in English lessons and to learn more things they can use outside of school. The thesis then proposes possible ways for the teachers to use the information from the research and influence learners' attitudes.
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce. 2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu. 3. Příprava podkladů pro výzkum. 4. Provedení výzkumu. 5. Shromáždění dat a jejich analýza. 6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi. 7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Research Plan
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce. 2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu. 3. Příprava podkladů pro výzkum. 4. Provedení výzkumu. 5. Shromáždění dat a jejich analýza. 6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi. 7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Recommended resources
Baker, C. (1995). Attitudes and language. Clevedon, Great Britain: Multilingual Matters. doi:https://doi.org/10.1017/S0272263100012286 Bartram, B. (2012). Attitudes to modern foreign language learning: insights from comparative education. Continuum International Pub. Group . Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: the role of attitudes and motivation. Edward Arnold. Kachru, B. B. (2007). The other tongue: English across cultures. University of Illionois Press Spolsky, B. (1969). Attitudinal aspects of second language. Language Learning, 19, 271-283. doi:10.1111/j.1467-1770.1969.tb00468.x Tahaineh, Y., & Daana, H. (2013). Jordanian Undergraduates’ Motivations and Attitudes towards Learning English in EFL Context. International Review of Social Sciences and Humanities, 4, 159-180.
Recommended resources
Baker, C. (1995). Attitudes and language. Clevedon, Great Britain: Multilingual Matters. doi:https://doi.org/10.1017/S0272263100012286 Bartram, B. (2012). Attitudes to modern foreign language learning: insights from comparative education. Continuum International Pub. Group . Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: the role of attitudes and motivation. Edward Arnold. Kachru, B. B. (2007). The other tongue: English across cultures. University of Illionois Press Spolsky, B. (1969). Attitudinal aspects of second language. Language Learning, 19, 271-283. doi:10.1111/j.1467-1770.1969.tb00468.x Tahaineh, Y., & Daana, H. (2013). Jordanian Undergraduates’ Motivations and Attitudes towards Learning English in EFL Context. International Review of Social Sciences and Humanities, 4, 159-180.