Informace o kvalifikační práci Počáteční roky učitele 1. stupně ZŠ v Plzni a okolí se zaměřením na analýzu plánování a realizace výuky začínajícím učitelem
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Počáteční roky učitele 1. stupně ZŠ v Plzni a okolí
Hlavní téma v angličtině
Early years of the elementary school teacher in Pilsen and surrounding areas
Název dle studenta
Počáteční roky učitele 1. stupně ZŠ v Plzni a okolí se zaměřením na analýzu plánování a realizace výuky začínajícím učitelem
Název dle studenta v angličtině
Early years of the elementary school teacher in Pilsen and surrounding areas with focus on analysis planning and implementantation of instruction by beginning teacher
Tato diplomová práce, jejíž téma bylo: "Počáteční roky začínajícího učitele na 1. stupni ZŠ se zaměřením na analýzu plánování a realizace výuky začínajícím učitelem," nalezla a analyzovala počáteční problémy a potřeby začínajících učitelů v oblasti didaktického plánování a realizaci výuky v období jejich vstupu do profese. Dalšími potřebami a problémy, které však nebyly tak četné, byly plánování a příprava na vyučování, uspořádání času, kázeňské problémy, komunikace s žáky, jejich rodiči a kolegy, technická připravenost na profesi a aktuální téma COVID-19 a s ním spojené problémy. Našla a navrhla způsoby podpory a efektivní kroky a formy této podpory u začínajících učitelů 1. stupně základních škol v Plzni a okolí do 5 let praxe.
V teoretické části byl definován pojem učitel a začínající učitel a problémy a potřeby, které vyvstaly z části praktické. V té pak byly tyto problémy a potřeby analyzovány, popsány a objasněny. Pro nalezení těchto problémů a potřeb byla v praktické části použita triangulace metod: reflektivního pedagogického deníku, polostrukturovaného rozhovoru a pozorování.
Z výzkumu vyplynulo, že každého učitele mohou potkat jiné problémy, potřeby a situace, se kterými si bude muset poradit při realizace jeho profese. Výsledky této diplomové práce pouze pomohli objasnit vybrané problémy a potřeby zejména v oblasti realizace a plánování výuky a jak si s nimi lze poradit.
Anotace v angličtině
This thesis, whose topic was "Early years of the elementary school teacher in Pilsen and surrounding areas with focus on analysis planning and implementantation of instruction by beginning teacher," found and analysed the initial problems and needs of beginning teachers in didactic planning and implementation of instruction as they enter the profession. Other needs and problems that were not so numerous, however, were planning and preparation for teaching, time management, disciplinary problems, communication with students, their parents and colleagues, technical readiness for the profession, and the current topic of COVID-19 and its related problems. It found and suggested ways of support and effective steps and forms of this support for beginning teachers at lower primary school in Pilsen and its surroundings within 5 years of practice.
The theoretical part defined the concept of teacher and beginning teacher and the problems and needs that arose from the practical part. In the latter, these problems and needs were then analysed, described, and clarified. To find these problems and needs, a triangulation of methods was used in the practical part: reflective teaching diary, semi-structured interview and observation.
The research revealed that each teacher may encounter different problems, needs and situations that he/she will have to deal with in the implementation of his/her profession. The results of this thesis have only helped to clarify the selected problems and needs of beginning teachers in didactic planning and implementation of instruction and how they can be dealt with.
Klíčová slova
učitel, začínající učitel, vstup do profese, reflektivní deník začínajícího učitele, problémy a potřeby začínajících učitelů, realizace a procesy učení, metody a formy vyučování, důkazy o učení, plánování výuky začínajícím učitelem, podpora procesů učení žáků začínajícím učitelem
Klíčová slova v angličtině
teacher, beginning teacher, entering the profession, reflective teacher´s diary, problems and needs of beginning teachers, implementation and learning processes, methods and forms of education, proofs about learning, planning learning processes of beginning teacher, supporting learning processes of puppils by beginning teacher
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce, jejíž téma bylo: "Počáteční roky začínajícího učitele na 1. stupni ZŠ se zaměřením na analýzu plánování a realizace výuky začínajícím učitelem," nalezla a analyzovala počáteční problémy a potřeby začínajících učitelů v oblasti didaktického plánování a realizaci výuky v období jejich vstupu do profese. Dalšími potřebami a problémy, které však nebyly tak četné, byly plánování a příprava na vyučování, uspořádání času, kázeňské problémy, komunikace s žáky, jejich rodiči a kolegy, technická připravenost na profesi a aktuální téma COVID-19 a s ním spojené problémy. Našla a navrhla způsoby podpory a efektivní kroky a formy této podpory u začínajících učitelů 1. stupně základních škol v Plzni a okolí do 5 let praxe.
V teoretické části byl definován pojem učitel a začínající učitel a problémy a potřeby, které vyvstaly z části praktické. V té pak byly tyto problémy a potřeby analyzovány, popsány a objasněny. Pro nalezení těchto problémů a potřeb byla v praktické části použita triangulace metod: reflektivního pedagogického deníku, polostrukturovaného rozhovoru a pozorování.
Z výzkumu vyplynulo, že každého učitele mohou potkat jiné problémy, potřeby a situace, se kterými si bude muset poradit při realizace jeho profese. Výsledky této diplomové práce pouze pomohli objasnit vybrané problémy a potřeby zejména v oblasti realizace a plánování výuky a jak si s nimi lze poradit.
Anotace v angličtině
This thesis, whose topic was "Early years of the elementary school teacher in Pilsen and surrounding areas with focus on analysis planning and implementantation of instruction by beginning teacher," found and analysed the initial problems and needs of beginning teachers in didactic planning and implementation of instruction as they enter the profession. Other needs and problems that were not so numerous, however, were planning and preparation for teaching, time management, disciplinary problems, communication with students, their parents and colleagues, technical readiness for the profession, and the current topic of COVID-19 and its related problems. It found and suggested ways of support and effective steps and forms of this support for beginning teachers at lower primary school in Pilsen and its surroundings within 5 years of practice.
The theoretical part defined the concept of teacher and beginning teacher and the problems and needs that arose from the practical part. In the latter, these problems and needs were then analysed, described, and clarified. To find these problems and needs, a triangulation of methods was used in the practical part: reflective teaching diary, semi-structured interview and observation.
The research revealed that each teacher may encounter different problems, needs and situations that he/she will have to deal with in the implementation of his/her profession. The results of this thesis have only helped to clarify the selected problems and needs of beginning teachers in didactic planning and implementation of instruction and how they can be dealt with.
Klíčová slova
učitel, začínající učitel, vstup do profese, reflektivní deník začínajícího učitele, problémy a potřeby začínajících učitelů, realizace a procesy učení, metody a formy vyučování, důkazy o učení, plánování výuky začínajícím učitelem, podpora procesů učení žáků začínajícím učitelem
Klíčová slova v angličtině
teacher, beginning teacher, entering the profession, reflective teacher´s diary, problems and needs of beginning teachers, implementation and learning processes, methods and forms of education, proofs about learning, planning learning processes of beginning teacher, supporting learning processes of puppils by beginning teacher
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Praha: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-266-9.
KORTHAGEN, Fred. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes, 2014. ISBN 9781408523148.
SLAVÍK, J., L. HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a P. SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
TOMKOVÁ, A., V. SPILKOVÁ et al. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: NÚV, 2012.
VÍTEČKOVA, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.
Seznam doporučené literatury
JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Praha: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-266-9.
KORTHAGEN, Fred. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes, 2014. ISBN 9781408523148.
SLAVÍK, J., L. HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a P. SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
TOMKOVÁ, A., V. SPILKOVÁ et al. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: NÚV, 2012.
VÍTEČKOVA, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.