Tato diplomová práce se zabývá realizací výtvarného projektu, který má za úkol podpořit u žáků z prvního stupně základní školy prosociální chování. Současně je kvalitativní výzkumnou sondou do pedagogické praxe. Diplomová práce je rozdělena do části teoretické a praktické. Teoretická část práce objasňuje pojmy výtvarné výchovy se zaměřením na speciální výtvarnou pedagogiku, inkluzní přístupy ve vzdělávání a edukační potenciál výtvarné výchovy. Zároveň se opírá o inspirativní umění 20. a 21. století. V praktické části byla na základě realizace výtvarného projektu v inkluzním vzdělávání provedena kvalitativní výzkumná sonda s prvky akčního výzkumu pomocí otevřeného kódování. Analýza zrealizovaného výtvarného projektu popisuje prosociální chování ve výuce, dává odpovědi na výzkumné otázky a formuluje doporučení pro ostatní pedagogy.
Anotace v angličtině
This diploma deals with the implementation of an art project, which aims to support primary school students' prosocial behavior. At the same time, it is a qualitative research probe into pedagogical practice. The diploma is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part of the work clarifies the concepts of art education with a focus on special art pedagogy, inclusive approaches in education and the educational potential of art education. It also draws on the inspiring art of the 20th and 21st centuries. In the practical part, based on the implementation of an art project in inclusive education, a qualitative research was carried out with elements of action research using open coding. The analysis of the implemented art project describes prosocial behavior in teaching, gives answers to research questions and formulates recommendations for other teachers.
Art education, RVP ZV, inclusion, prosocial behavior, art experiments, communication
Rozsah průvodní práce
81 s.; xv s. (129 872 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá realizací výtvarného projektu, který má za úkol podpořit u žáků z prvního stupně základní školy prosociální chování. Současně je kvalitativní výzkumnou sondou do pedagogické praxe. Diplomová práce je rozdělena do části teoretické a praktické. Teoretická část práce objasňuje pojmy výtvarné výchovy se zaměřením na speciální výtvarnou pedagogiku, inkluzní přístupy ve vzdělávání a edukační potenciál výtvarné výchovy. Zároveň se opírá o inspirativní umění 20. a 21. století. V praktické části byla na základě realizace výtvarného projektu v inkluzním vzdělávání provedena kvalitativní výzkumná sonda s prvky akčního výzkumu pomocí otevřeného kódování. Analýza zrealizovaného výtvarného projektu popisuje prosociální chování ve výuce, dává odpovědi na výzkumné otázky a formuluje doporučení pro ostatní pedagogy.
Anotace v angličtině
This diploma deals with the implementation of an art project, which aims to support primary school students' prosocial behavior. At the same time, it is a qualitative research probe into pedagogical practice. The diploma is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part of the work clarifies the concepts of art education with a focus on special art pedagogy, inclusive approaches in education and the educational potential of art education. It also draws on the inspiring art of the 20th and 21st centuries. In the practical part, based on the implementation of an art project in inclusive education, a qualitative research was carried out with elements of action research using open coding. The analysis of the implemented art project describes prosocial behavior in teaching, gives answers to research questions and formulates recommendations for other teachers.
Art education, RVP ZV, inclusion, prosocial behavior, art experiments, communication
Zásady pro vypracování
Diplomantka navrhne a realizuje výtvarný projekt na téma "Setkávání", kterým u žáků z prvního stupně základní školy podpoří prosociální chování. Pomocí výtvarné tvorby propojí např. skupiny dětí z běžné a speciální ZŠ ve vybrané lokalitě. Projekt je zaměřen na prohlubování sociálních, personálních a občanských kompetencí, jsou v něm uplatněny některé principy inkluzivní pedagogiky. Výtvarné úlohy vychází z umění 20. a 21. st.í, jsou koncipovány v souladu se současnými parametry výtvarné výchovy a se zohledněním očekávaných výstupů RVP ZV. Projekt zahrnuje cca 5 dílčích výtvarných aktivit. Důležitou součástí práce je důkladná reflexe výuky, popř. kvalitativní sonda s prvky akčního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Diplomantka navrhne a realizuje výtvarný projekt na téma "Setkávání", kterým u žáků z prvního stupně základní školy podpoří prosociální chování. Pomocí výtvarné tvorby propojí např. skupiny dětí z běžné a speciální ZŠ ve vybrané lokalitě. Projekt je zaměřen na prohlubování sociálních, personálních a občanských kompetencí, jsou v něm uplatněny některé principy inkluzivní pedagogiky. Výtvarné úlohy vychází z umění 20. a 21. st.í, jsou koncipovány v souladu se současnými parametry výtvarné výchovy a se zohledněním očekávaných výstupů RVP ZV. Projekt zahrnuje cca 5 dílčích výtvarných aktivit. Důležitou součástí práce je důkladná reflexe výuky, popř. kvalitativní sonda s prvky akčního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7. FULKOVÁ, Marie a Marie NOVOTNÁ. Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN isbn:80-7168-591-7. KITZBERGEROVÁ, Leonora. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-667-3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1. ŠOBÁŇOVÁ, Petra, et al. Tvoříme společně: Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 978-80-244-5667-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-333-9. ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5707-4.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7. FULKOVÁ, Marie a Marie NOVOTNÁ. Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN isbn:80-7168-591-7. KITZBERGEROVÁ, Leonora. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-667-3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1. ŠOBÁŇOVÁ, Petra, et al. Tvoříme společně: Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 978-80-244-5667-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-333-9. ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5707-4.