Diplomová práce sestává ze souboru pěti keramických stolních nádob tvořených technikou vymačkávání z hroudy. Zápisky z průběhu tvorby pak dokládají autoterapii a subjektivně hodnotné aspekty modelování z hlíny. Teoretická část popisuje význam doteku, haptického vnímání a hmatových stimulů, jakožto základních lidských potřeb, důsledky jejich nedostatečného nasycení a možnosti suplementace tohoto deficitu, včetně možnosti modelování z hlíny. Dále se práce zabývá arteterapií, terapií keramickou tvorbou, jejími relaxačními nebo léčebnými účinky a přibližuje metodu Práce v hliněném poli?. Téma doteku, hmatového vnímání a tvorby nádob bylo ve výukové hodině zprostředkováno žákům základní umělecké školy, a je popsáno, včetně přípravy, v didaktické části práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis consists of a set of five ceramic tableware made using the technique of squeezing. Notes from the process of creation provide evidence of a self-therapy and a subjective aspect of ceramic creation. The theoretical part describes the importance of touch, haptic perception and tactile stimulation as basic human needs, the consequences of their insufficient saturation and the possibility of supplementing this deficit, including clay modeling. The thesis also explores art therapy, therapy through ceramic creation, its relaxing or healing effects, and approaches the method of Work at the Clay Field?. Touch, tactile perception and the creation of ceramic tableware was conveyed to students and this lesson is described in the didactic part of the thesis.
Klíčová slova
Dotek, hmatové vnímání, arteterapie, keramická tvorba, užité umění, stolní nádoby
Klíčová slova v angličtině
Touch, tactile perception, art therapy, ceramic work, applied art, tableware
Rozsah průvodní práce
71, IV
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce sestává ze souboru pěti keramických stolních nádob tvořených technikou vymačkávání z hroudy. Zápisky z průběhu tvorby pak dokládají autoterapii a subjektivně hodnotné aspekty modelování z hlíny. Teoretická část popisuje význam doteku, haptického vnímání a hmatových stimulů, jakožto základních lidských potřeb, důsledky jejich nedostatečného nasycení a možnosti suplementace tohoto deficitu, včetně možnosti modelování z hlíny. Dále se práce zabývá arteterapií, terapií keramickou tvorbou, jejími relaxačními nebo léčebnými účinky a přibližuje metodu Práce v hliněném poli?. Téma doteku, hmatového vnímání a tvorby nádob bylo ve výukové hodině zprostředkováno žákům základní umělecké školy, a je popsáno, včetně přípravy, v didaktické části práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis consists of a set of five ceramic tableware made using the technique of squeezing. Notes from the process of creation provide evidence of a self-therapy and a subjective aspect of ceramic creation. The theoretical part describes the importance of touch, haptic perception and tactile stimulation as basic human needs, the consequences of their insufficient saturation and the possibility of supplementing this deficit, including clay modeling. The thesis also explores art therapy, therapy through ceramic creation, its relaxing or healing effects, and approaches the method of Work at the Clay Field?. Touch, tactile perception and the creation of ceramic tableware was conveyed to students and this lesson is described in the didactic part of the thesis.
Klíčová slova
Dotek, hmatové vnímání, arteterapie, keramická tvorba, užité umění, stolní nádoby
Klíčová slova v angličtině
Touch, tactile perception, art therapy, ceramic work, applied art, tableware
Zásady pro vypracování
Cílem praktické výtvarné práce bude vytvoření souboru minimálně čtyř keramických stolních nádob, jejichž společným tématem bude "dotek" chápaný jako základní lidská potřeba bude v této práci pozorován na základě jeho průniků s vlastním procesem keramické tvorby. Autorka se zaměří na terapeutický potenciál doteku jako takového, doteku s hlínou, doteku s výsledným tvarem. Dále se bude při tvorbě nádob zabývat řemeslným zpracováním, technikami keramiky a hledáním autorského tvarosloví. Nedílnou součástí bude pozorování vlastních prožitků během tvorby, sebepozorování, autoterapeutické účinky práce s hlínou a tvorba pohledem arteterapie. To vše v textové části popíše, poznatky a vlastní zkušenosti porovná s odbornou literaturou. Součástí práce bude didaktická část, která bude tematicky navazovat na část praktickou a bude ji reflektovat.
Zásady pro vypracování
Cílem praktické výtvarné práce bude vytvoření souboru minimálně čtyř keramických stolních nádob, jejichž společným tématem bude "dotek" chápaný jako základní lidská potřeba bude v této práci pozorován na základě jeho průniků s vlastním procesem keramické tvorby. Autorka se zaměří na terapeutický potenciál doteku jako takového, doteku s hlínou, doteku s výsledným tvarem. Dále se bude při tvorbě nádob zabývat řemeslným zpracováním, technikami keramiky a hledáním autorského tvarosloví. Nedílnou součástí bude pozorování vlastních prožitků během tvorby, sebepozorování, autoterapeutické účinky práce s hlínou a tvorba pohledem arteterapie. To vše v textové části popíše, poznatky a vlastní zkušenosti porovná s odbornou literaturou. Součástí práce bude didaktická část, která bude tematicky navazovat na část praktickou a bude ji reflektovat.
Seznam doporučené literatury
MATTISON, Steve. Jak se dělá keramika: podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha]: Slovart, 2004. ISBN 80-720-9599-4.
TAYLOR, Louisa. Současná tvář keramiky: materiály, postupy a techniky pro současné tvůrce. Praha: Ikar, 2013. ISBN 978-80-249-2115-0.
RADA, Pravoslav. Techniky keramiky. Aventinum, 1995. Umělcova dílna. ISBN 80-852-7747-6.
CHAVARRIA, Joaquim. Velká kniha keramiky. Vyd. 2. Praha: Knihcentrum, 1996. ISBN 80-860-5424-1.GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, [1997]. ISBN 80-720-3143-0
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-729-0237-7
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902-2671-X.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-729-0066-8.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8616-0.
Seznam doporučené literatury
MATTISON, Steve. Jak se dělá keramika: podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha]: Slovart, 2004. ISBN 80-720-9599-4.
TAYLOR, Louisa. Současná tvář keramiky: materiály, postupy a techniky pro současné tvůrce. Praha: Ikar, 2013. ISBN 978-80-249-2115-0.
RADA, Pravoslav. Techniky keramiky. Aventinum, 1995. Umělcova dílna. ISBN 80-852-7747-6.
CHAVARRIA, Joaquim. Velká kniha keramiky. Vyd. 2. Praha: Knihcentrum, 1996. ISBN 80-860-5424-1.GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, [1997]. ISBN 80-720-3143-0
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-729-0237-7
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902-2671-X.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-729-0066-8.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8616-0.