Diplomová práce se zabývá pohledy na vzdělávání žáků s autismem v prostředí ZŠ
běžné versus ZŠ speciální. Cílem práce "provést sondu do vzdělávání žáků s PAS na ZŠ běžné a ZŠ speciální a zjistit hlavní důvody přestupu žáků s PAS ze ZŠ běžné do ZŠ speciální". Pro porovnání výsledků vycházíme z případových studií na jednotlivé žáky, analýzy dat a polostrukturovaných rozhovorů s žáky, rodiči a pedagogy. V práci se věnujeme základním faktům a informacím o poruchách autistického spektra. Klasifikujeme jednotlivé poruchy, popisujeme triádu problémových oblastí u žáků s PAS, věnujeme se vymezení legislativního rámce vzdělávání žáků s autismem a nahlížíme do historie a současnosti vzdělávání žáků s autismem v ZŠ běžné a v ZŠ speciální. Dále se věnujeme výzkumné sondě do vzdělávání žáků s PAS v ZŠ běžné versus ZŠ speciální a jejím výsledkům. Nejprve vymezujeme metodologickou část toho šetření. Dále popisuje jednotlivé metody, díky kterým byla získána důležitá a potřebná data. Nakonec vymezujeme výsledky šetření, které uvádíme v jednotlivé kapitole spolu s doporučením pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with perspectives on the education of pupils with autism in the
environment of elementary school common versus elementary school special. The aim of the thesis is "to conduct a probe into the education of pupils with PAS at elementary school common and elementary school special and to find out the main reasons for the transfer of pupils with PAS from elementary school common to elementary school special". To compare the results we base on case studies on individual pupils, data analysis and semi-structured interviews with pupils, parents and educators. In the thesis we deal with basic facts and information about autistic spectrum disorders. We classify individual disorders, describe a triad of problem areas in pupils with PAS, we deal with defining the legislative framework of the education of pupils with autism and we look into the history and present of the education of pupils with autism in elementary school common and elementary school special. We also deal with a research probe into the education of pupils with PAS in elementary school common versus elementary school special and its results. First we define the methodological part of the survey. Next we describe the individual methods through which important and necessary data were obtained. Finally we define the results of the survey, which we present in the individual chapter together with recommendations for practice.
Klíčová slova
porucha autistického spektra, vzdělávání žáků s autismem, autismus, legislativa vzdělávání, základní škola běžná, základní škola speciální, speciální vzdělávací potřeby, historie vzdělávání, polostrukturované rozhovory, případová studie
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, education of pupils with autism, autism, legislation education, Mainstream Primary School, Special Primary School, special educational needs, history of education, semi-structured interviews, case study
Rozsah průvodní práce
80 s., 1-69, I-VI
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá pohledy na vzdělávání žáků s autismem v prostředí ZŠ
běžné versus ZŠ speciální. Cílem práce "provést sondu do vzdělávání žáků s PAS na ZŠ běžné a ZŠ speciální a zjistit hlavní důvody přestupu žáků s PAS ze ZŠ běžné do ZŠ speciální". Pro porovnání výsledků vycházíme z případových studií na jednotlivé žáky, analýzy dat a polostrukturovaných rozhovorů s žáky, rodiči a pedagogy. V práci se věnujeme základním faktům a informacím o poruchách autistického spektra. Klasifikujeme jednotlivé poruchy, popisujeme triádu problémových oblastí u žáků s PAS, věnujeme se vymezení legislativního rámce vzdělávání žáků s autismem a nahlížíme do historie a současnosti vzdělávání žáků s autismem v ZŠ běžné a v ZŠ speciální. Dále se věnujeme výzkumné sondě do vzdělávání žáků s PAS v ZŠ běžné versus ZŠ speciální a jejím výsledkům. Nejprve vymezujeme metodologickou část toho šetření. Dále popisuje jednotlivé metody, díky kterým byla získána důležitá a potřebná data. Nakonec vymezujeme výsledky šetření, které uvádíme v jednotlivé kapitole spolu s doporučením pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with perspectives on the education of pupils with autism in the
environment of elementary school common versus elementary school special. The aim of the thesis is "to conduct a probe into the education of pupils with PAS at elementary school common and elementary school special and to find out the main reasons for the transfer of pupils with PAS from elementary school common to elementary school special". To compare the results we base on case studies on individual pupils, data analysis and semi-structured interviews with pupils, parents and educators. In the thesis we deal with basic facts and information about autistic spectrum disorders. We classify individual disorders, describe a triad of problem areas in pupils with PAS, we deal with defining the legislative framework of the education of pupils with autism and we look into the history and present of the education of pupils with autism in elementary school common and elementary school special. We also deal with a research probe into the education of pupils with PAS in elementary school common versus elementary school special and its results. First we define the methodological part of the survey. Next we describe the individual methods through which important and necessary data were obtained. Finally we define the results of the survey, which we present in the individual chapter together with recommendations for practice.
Klíčová slova
porucha autistického spektra, vzdělávání žáků s autismem, autismus, legislativa vzdělávání, základní škola běžná, základní škola speciální, speciální vzdělávací potřeby, historie vzdělávání, polostrukturované rozhovory, případová studie
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, education of pupils with autism, autism, legislation education, Mainstream Primary School, Special Primary School, special educational needs, history of education, semi-structured interviews, case study
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.