Diplomová práce se zabývá komunikační a slohovou výchovou na málotřídní základní škole. Konkrétně je zaměřena na využití aktivizujících metod sloužících k rozvoji tvořivosti žáků. V teoretické části jsou charakterizovány málotřídní školy, jsou vymezeny základní pojmy související s tématem slohová a komunikační výchova a pojem tvořivost. Dále jsou popsány výukové metody, jež se používají při slohové výchově. Je zařazen soubor konkrétních aktivit rozvíjejících tvořivost ve slohu. Praktická část přináší interpretaci výsledků výzkumu, který ověřil účinnost aplikace metody stylizace souvislého jazykového projevu na základě předpisu syntaktických vztahů ve slohovém vyučování na málotřídní škole. Součástí praktické části diplomové práce je také vyhodnocení dotazníkového šetření provedeného mezi učiteli málotřídních škol.
Anotace v angličtině
The main topic of my diploma thesis is the education of communication and stylistic education at small-class elementary school. I focus on the developing of creativity by using activating methods. The theoretical part describes the small-class schools and explains the basic expressions, which connect to my topic about the education of communication and stylistic education, I also mention the creativity. Then I describe methods used in the stylistic education. At the end of the theoretical part there is a set of concrete activities, which can develop the creativity in stylistic education. The practical part interprets the results of research, that verified the effeciveness of the method of stylization of continuous speech in the stylistic education at the small-class school. The analysis and the evaluation of pupils essays is part of the end of the practical part of my diploma thesis and there is also the evaluation of teacher´s questionnaire.
small-class school, the education of communication, stylistic education, the activating methods, the creativity, the creative writing, sentence patterns, syntactic relations
Rozsah průvodní práce
89 s., V s., (130 883 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá komunikační a slohovou výchovou na málotřídní základní škole. Konkrétně je zaměřena na využití aktivizujících metod sloužících k rozvoji tvořivosti žáků. V teoretické části jsou charakterizovány málotřídní školy, jsou vymezeny základní pojmy související s tématem slohová a komunikační výchova a pojem tvořivost. Dále jsou popsány výukové metody, jež se používají při slohové výchově. Je zařazen soubor konkrétních aktivit rozvíjejících tvořivost ve slohu. Praktická část přináší interpretaci výsledků výzkumu, který ověřil účinnost aplikace metody stylizace souvislého jazykového projevu na základě předpisu syntaktických vztahů ve slohovém vyučování na málotřídní škole. Součástí praktické části diplomové práce je také vyhodnocení dotazníkového šetření provedeného mezi učiteli málotřídních škol.
Anotace v angličtině
The main topic of my diploma thesis is the education of communication and stylistic education at small-class elementary school. I focus on the developing of creativity by using activating methods. The theoretical part describes the small-class schools and explains the basic expressions, which connect to my topic about the education of communication and stylistic education, I also mention the creativity. Then I describe methods used in the stylistic education. At the end of the theoretical part there is a set of concrete activities, which can develop the creativity in stylistic education. The practical part interprets the results of research, that verified the effeciveness of the method of stylization of continuous speech in the stylistic education at the small-class school. The analysis and the evaluation of pupils essays is part of the end of the practical part of my diploma thesis and there is also the evaluation of teacher´s questionnaire.
small-class school, the education of communication, stylistic education, the activating methods, the creativity, the creative writing, sentence patterns, syntactic relations
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat literaturu, charakterizovat specifika výuky na málotřídní škole,
\hsp{4,5mm}specifika volby metod a organizačních forem.
2. Provést výzkum mezi učiteli 1. stupně zaměřený na metody a organizační formy
\hsp{4,5mm}užívané na málotřídních školách v komunikační a slohové výchově.
3. Vytvořit soubor aktivit zaměřených na rozvoj komunikačních dovedností žáků,
\hsp{4,5mm}popsat jejich zařazení při výuce na málotřídní škole.
4. Ověřit didaktickou účinnost těchto aktivit v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat literaturu, charakterizovat specifika výuky na málotřídní škole,
\hsp{4,5mm}specifika volby metod a organizačních forem.
2. Provést výzkum mezi učiteli 1. stupně zaměřený na metody a organizační formy
\hsp{4,5mm}užívané na málotřídních školách v komunikační a slohové výchově.
3. Vytvořit soubor aktivit zaměřených na rozvoj komunikačních dovedností žáků,
\hsp{4,5mm}popsat jejich zařazení při výuce na málotřídní škole.
4. Ověřit didaktickou účinnost těchto aktivit v praxi.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Radoslava aj. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. 183 s. ISBN 80-04-24251-0.
BRABCOVÁ, Radoslava, HUBÁČEK, Josef a ROZTOČILOVÁ, Olga. Formy práce v seminářích didaktiky mateřského jazyka a slohu pro 1. stupeň ZŠ: Skriptum pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Univ. Karlova, 1984. 130 s.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. 289 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-650-6.
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3.
DAVID, Milan. Kapitoly z didaktiky slohu na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2004. 96 s. ISBN 80-7040-718-2.
HÁJKOVÁ, Eva a HAVLOVÁ, Ivana. Kapitoly z didaktiky slohu: Skripta pro posl. pedag. fak. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 85 s. ISBN 80-7066-475-4.
HAUSER, Přemysl a ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy: Určeno pro posl. fak. pedag. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991. 93 s. ISBN 80-210-0239-5.
HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu: Celost. vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. 236 s.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: Počáteční fáze výuky mateřštiny. 1. vyd. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
TUPÝ, Karel. K didaktickým problémům málotřídních škol. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 145 s.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Radoslava aj. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. 183 s. ISBN 80-04-24251-0.
BRABCOVÁ, Radoslava, HUBÁČEK, Josef a ROZTOČILOVÁ, Olga. Formy práce v seminářích didaktiky mateřského jazyka a slohu pro 1. stupeň ZŠ: Skriptum pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Univ. Karlova, 1984. 130 s.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. 289 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-650-6.
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3.
DAVID, Milan. Kapitoly z didaktiky slohu na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2004. 96 s. ISBN 80-7040-718-2.
HÁJKOVÁ, Eva a HAVLOVÁ, Ivana. Kapitoly z didaktiky slohu: Skripta pro posl. pedag. fak. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 85 s. ISBN 80-7066-475-4.
HAUSER, Přemysl a ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy: Určeno pro posl. fak. pedag. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991. 93 s. ISBN 80-210-0239-5.
HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu: Celost. vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. 236 s.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: Počáteční fáze výuky mateřštiny. 1. vyd. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
TUPÝ, Karel. K didaktickým problémům málotřídních škol. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 145 s.