Tato diplomová práce se zabývá učivem o slovních druzích na 1. stupni ZŠ. Uvádí didaktické přístupy různých autorů k osvojení učiva o slovních druzích. Analyzuje toto učivo v učebnicích pro 1. stupeň ZŠ různých nakladatelství. Také zjišťuje úroveň znalostí tohoto učiva u žáků 5. ročníku ZŠ. Uvádí také návrhy příprav na vyučovací hodiny tematického celku Slovní druhy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with parts of speech in the elementary school curriculum. It presents the didactic approaches of various authors to mastering the parts of speech. Comparison of the approach of three publishing houses on the mentioned subject matter, intended for 1st to 5th graders, is employed. The thesis determines the level of knowledge of parts of speech among 5th grade pupils. The thesis also propounds materials facilitating preparation for classes belonging to Parts of speech teaching unit.
Klíčová slova
slovní druhy, RVP a ŠVP, kritéria třídění, analýza učebnic, druhy cvičení, kognitivně-komunikační přístup, výzkum, znalosti žáků 5. ročníku, přípravy na hodinu
Klíčová slova v angličtině
parts of speech, framework education programme for basic education, school education programme, classification of patrs of speech textbooks analysis, types of exercises, cognitive-communicative approach, research, the level of knowledge among 5th grade pupils, lesson plan
Rozsah průvodní práce
109
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá učivem o slovních druzích na 1. stupni ZŠ. Uvádí didaktické přístupy různých autorů k osvojení učiva o slovních druzích. Analyzuje toto učivo v učebnicích pro 1. stupeň ZŠ různých nakladatelství. Také zjišťuje úroveň znalostí tohoto učiva u žáků 5. ročníku ZŠ. Uvádí také návrhy příprav na vyučovací hodiny tematického celku Slovní druhy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with parts of speech in the elementary school curriculum. It presents the didactic approaches of various authors to mastering the parts of speech. Comparison of the approach of three publishing houses on the mentioned subject matter, intended for 1st to 5th graders, is employed. The thesis determines the level of knowledge of parts of speech among 5th grade pupils. The thesis also propounds materials facilitating preparation for classes belonging to Parts of speech teaching unit.
Klíčová slova
slovní druhy, RVP a ŠVP, kritéria třídění, analýza učebnic, druhy cvičení, kognitivně-komunikační přístup, výzkum, znalosti žáků 5. ročníku, přípravy na hodinu
Klíčová slova v angličtině
parts of speech, framework education programme for basic education, school education programme, classification of patrs of speech textbooks analysis, types of exercises, cognitive-communicative approach, research, the level of knowledge among 5th grade pupils, lesson plan
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat literaturu, porovnat přístupy jednotlivých autorů k vyvození učiva
\hsp{4,5mm}o slovních druzích na 1. stupni ZŠ.
2. Provést analýzu současných učebnic českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ.
\hsp{4,5mm}Porovnat rozdílné přístupy učebnic, které žáky vedou k tomu, aby získali vhled
\hsp{4,5mm}do problematiky slovních druhů.
3. Provést výzkum, který upozorní na kritické problémy, které žáky při osvojování
\hsp{4,5mm}slovních druhů provázejí.
4. Navrhnout metodické postupy, soubory cvičení zaměřených na eliminaci
\hsp{4,5mm}zjištěných problémů.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat literaturu, porovnat přístupy jednotlivých autorů k vyvození učiva
\hsp{4,5mm}o slovních druzích na 1. stupni ZŠ.
2. Provést analýzu současných učebnic českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ.
\hsp{4,5mm}Porovnat rozdílné přístupy učebnic, které žáky vedou k tomu, aby získali vhled
\hsp{4,5mm}do problematiky slovních druhů.
3. Provést výzkum, který upozorní na kritické problémy, které žáky při osvojování
\hsp{4,5mm}slovních druhů provázejí.
4. Navrhnout metodické postupy, soubory cvičení zaměřených na eliminaci
\hsp{4,5mm}zjištěných problémů.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Radoslava aj. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. 183 s. ISBN 80-04-24251-0.
BRABCOVÁ, Radoslava, HUBÁČEK, Josef a ROZTOČILOVÁ, Olga. Formy práce v seminářích didaktiky mateřského jazyka a slohu pro 1. stupeň ZŠ: Skriptum pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Univ. Karlova, 1984. 130 s.
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
HAUSER, Přemysl a ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy: Určeno pro posl. fak. pedag. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991. 93 s. ISBN 80-210-0239-5.
KAMIŠ, Karel a HANZOVÁ, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2016. 340 s. ISBN 978-80-7452-124-9.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: Počáteční fáze výuky mateřštiny. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2003. 102 s. ISBN 80-7042-300-5.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2020. 311 s. ISBN 978-80-7489-595-1.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Radoslava aj. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. 183 s. ISBN 80-04-24251-0.
BRABCOVÁ, Radoslava, HUBÁČEK, Josef a ROZTOČILOVÁ, Olga. Formy práce v seminářích didaktiky mateřského jazyka a slohu pro 1. stupeň ZŠ: Skriptum pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Univ. Karlova, 1984. 130 s.
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
HAUSER, Přemysl a ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy: Určeno pro posl. fak. pedag. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991. 93 s. ISBN 80-210-0239-5.
KAMIŠ, Karel a HANZOVÁ, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2016. 340 s. ISBN 978-80-7452-124-9.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: Počáteční fáze výuky mateřštiny. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2003. 102 s. ISBN 80-7042-300-5.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2020. 311 s. ISBN 978-80-7489-595-1.