Tato diplomová práce se zabývá tématem "Zvyšování zájmu o divadlo u dětí mladšího školního věku". Obsahuje část teoretickou a část praktickou.
V úvodu teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy diplomové práce. Dále se práce již věnuje tématu divadlo. Je zde vysvětlen historický kontext, nastíněno základní rozdělení divadla podle vyjadřovacích prostředků. Důležitou částí je vztah a problematika na ose divadlo - divák.
Teoretická část se také věnuje divadlu pro děti. Zabývá se divadlem jako výchovným prostředkem a dívá se na divadlo pro děti z pedagogického hlediska. Popisuje a vysvětluje, jak je důležitý věk dětských diváků s ohledem na konkrétní představení a seznamuje se vznikem a vývojem divadla pro děti.
Praktická část hledá způsoby a prostředky, kterými lze zvýšit u dětí zájem o divadlo. Jsou zde prostředky, které lze realizovat ve školním prostředí a popsány jsou také výjezdy na představení mimo školu a akce, které divadla v okolí ZŠ Švihov nabízejí pro děti mladšího školního věku. Stálá divadelní scéna Klatovy, Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni a Divadlo Alfa. Řeč je i o Základní umělecké škole Klatovy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic "Increasing interest in theatre among younger school-age children". It contains a theoretical part and a practical part.
In the introduction of the theoretical part the basic concepts of the thesis are explained. Then the thesis already deals with the topic of theatre. The historical context is explained, the basic division of theatre according to the means of expression is outlined. An important part of the thesis is the relationship and issues on the axis theatre - spectator.
The theoretical part is also devoted to theatre for children. It deals with theatre as an educational tool and looks at theatre for children from a pedagogical point of view. It describes and explains how the age of the child audience is important with regard to specific performances and introduces the origins and development of theatre for children.
The practical part looks at ways and means by which children's interest in theatre can be increased. The resources that can be implemented in the school environment are described, as well as trips to performances outside school and events that theatres in the Švihov Primary School area offer for younger school-age children. The permanent theatre scene in Klatovy, the Josef Kajetán Tyl Theatre in Pilsen and the Alfa Theatre. We are also talking about the Klatovy Primary Art School.
Klíčová slova
divadlo, divadlo pro děti, výchova, společnost, mladší školní věk, pedagogika, divadelní inscenace pro děti, divadelní představení pro děti, Plzeňský kraj
Klíčová slova v angličtině
theatre, theatre for children, education, society, younger school age, pedagogy, theatre productions for children, theatre performances for children, Pilsen Region
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tématem "Zvyšování zájmu o divadlo u dětí mladšího školního věku". Obsahuje část teoretickou a část praktickou.
V úvodu teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy diplomové práce. Dále se práce již věnuje tématu divadlo. Je zde vysvětlen historický kontext, nastíněno základní rozdělení divadla podle vyjadřovacích prostředků. Důležitou částí je vztah a problematika na ose divadlo - divák.
Teoretická část se také věnuje divadlu pro děti. Zabývá se divadlem jako výchovným prostředkem a dívá se na divadlo pro děti z pedagogického hlediska. Popisuje a vysvětluje, jak je důležitý věk dětských diváků s ohledem na konkrétní představení a seznamuje se vznikem a vývojem divadla pro děti.
Praktická část hledá způsoby a prostředky, kterými lze zvýšit u dětí zájem o divadlo. Jsou zde prostředky, které lze realizovat ve školním prostředí a popsány jsou také výjezdy na představení mimo školu a akce, které divadla v okolí ZŠ Švihov nabízejí pro děti mladšího školního věku. Stálá divadelní scéna Klatovy, Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni a Divadlo Alfa. Řeč je i o Základní umělecké škole Klatovy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic "Increasing interest in theatre among younger school-age children". It contains a theoretical part and a practical part.
In the introduction of the theoretical part the basic concepts of the thesis are explained. Then the thesis already deals with the topic of theatre. The historical context is explained, the basic division of theatre according to the means of expression is outlined. An important part of the thesis is the relationship and issues on the axis theatre - spectator.
The theoretical part is also devoted to theatre for children. It deals with theatre as an educational tool and looks at theatre for children from a pedagogical point of view. It describes and explains how the age of the child audience is important with regard to specific performances and introduces the origins and development of theatre for children.
The practical part looks at ways and means by which children's interest in theatre can be increased. The resources that can be implemented in the school environment are described, as well as trips to performances outside school and events that theatres in the Švihov Primary School area offer for younger school-age children. The permanent theatre scene in Klatovy, the Josef Kajetán Tyl Theatre in Pilsen and the Alfa Theatre. We are also talking about the Klatovy Primary Art School.
Klíčová slova
divadlo, divadlo pro děti, výchova, společnost, mladší školní věk, pedagogika, divadelní inscenace pro děti, divadelní představení pro děti, Plzeňský kraj
Klíčová slova v angličtině
theatre, theatre for children, education, society, younger school age, pedagogy, theatre productions for children, theatre performances for children, Pilsen Region
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
{BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: Rybka Publishers, 2019. ISBN 978-80-87950-66-1. }
{Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. [cit. 2020-11-24]. Dostupné z WWW:. }
{VIKTORA, Viktor. DJKT: 1965-2015: Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Plzeň: Divadlo J. K. Tyla, p.o., 2015. ISBN 978-80-26086-47-5. }
{MÜLLER, Jan a Petr PRAJZLER. Divadlo v Alfě 1960-1966, aneb, Nenaplněný sen o "plzeňském Semaforu". Plzeň: Ing. Petr Mikota, 2015. ISBN 978-80-87170-39-7. }
{HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.}
Seznam doporučené literatury
{BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: Rybka Publishers, 2019. ISBN 978-80-87950-66-1. }
{Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. [cit. 2020-11-24]. Dostupné z WWW:. }
{VIKTORA, Viktor. DJKT: 1965-2015: Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Plzeň: Divadlo J. K. Tyla, p.o., 2015. ISBN 978-80-26086-47-5. }
{MÜLLER, Jan a Petr PRAJZLER. Divadlo v Alfě 1960-1966, aneb, Nenaplněný sen o "plzeňském Semaforu". Plzeň: Ing. Petr Mikota, 2015. ISBN 978-80-87170-39-7. }
{HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.}