Abstrakt
Příjmení a jméno: Eliška Šnebergová
Katedra: Ošetřovatelství a porodní asistence
Název práce: Psychomotorický vývoj novorozence
Vedoucí práce: Mgr. Kristýna Knížková
Počet stran - číslované: 71
Počet stran - nečíslované: 17
Počet příloh: 1
Počet titulů použité literatury: 9
Klíčová slova: psychomotorický vývoj - vývojová období - novorozenec - kojenec - manipulace - polohování - zvedání - nošení - pomůcky k manipulaci
Souhrn:
Tato bakalářská práce je zaměřena na informovanost žen o správné manipulaci s novorozencem jako jeden z ovlivňujících faktorů jeho psychomotorického vývoje. V teoretické části jsou konkrétně rozepsány jednotlivá vývojová období dítěte od narození do jednoho roku a zásady správné manipulace. V jednotlivých kapitolách jsou popsány vývojové předpoklady, které by dítě mělo v daném měsíci svého věku splňovat, jak s dítětem správně manipulovat v souladu s jeho psychomotorický vývojem, a které pomůcky k manipulaci využívat. Cílem praktické části je zjistit, zda jsou ženy dostatečně informované ohledně zásad manipulace s novorozencem a zdali ví, jaké pomůcky k manipulaci zvolit. Závěrem lze říci, že i přes nedostatečnou edukaci žen odborníky v oblasti manipulace, jsou ženy zodpovědné a v této oblasti se edukují sami.
Anotace v angličtině
Abstract
Surname and name: Eliška Šnebergová
Department: Nursing and midwifery
Title of thesis: Psychomotor development of newborn
Consultant: Mgr. Kristýna Knížková
Number of pages - numbered: 71
Number of pages - unnumbered: 17
Number of appendices: 1
Number of literature items used: 9
Keywords: psychomotor development - developmental periods - newborn - infant - handling - positioning - lifting - carrying - aids to manipulation
Summary:
This bachelor thesis is focused on the awereness of women about proper handling of the newborn as one of the influencing factors of its psychomotor development. The theoretical part specifically describes the individual developmental periods of the child from birth to one year and the principles of proper manipulation. The individual chapters describe the developmental assumptions that a child should do in a given month of age, how to manipulate with the child correctly in accordance with his psychomotor development and which aids we can use for carrying the newborn. The goal of the practical part is to find out whether women are sufficiently informed about the pricnciples of handling a newborn and whether they know which aids to choose for handling. In conclusion, despite the insufficient education of women by experts in the field of manipulation women are responsible and educate themselves.
psychomotor development, developmental periods, newborn, infant, handling, positioning, lifting, carrying, aids to manipulation
Rozsah průvodní práce
71 s. (76 409)
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Příjmení a jméno: Eliška Šnebergová
Katedra: Ošetřovatelství a porodní asistence
Název práce: Psychomotorický vývoj novorozence
Vedoucí práce: Mgr. Kristýna Knížková
Počet stran - číslované: 71
Počet stran - nečíslované: 17
Počet příloh: 1
Počet titulů použité literatury: 9
Klíčová slova: psychomotorický vývoj - vývojová období - novorozenec - kojenec - manipulace - polohování - zvedání - nošení - pomůcky k manipulaci
Souhrn:
Tato bakalářská práce je zaměřena na informovanost žen o správné manipulaci s novorozencem jako jeden z ovlivňujících faktorů jeho psychomotorického vývoje. V teoretické části jsou konkrétně rozepsány jednotlivá vývojová období dítěte od narození do jednoho roku a zásady správné manipulace. V jednotlivých kapitolách jsou popsány vývojové předpoklady, které by dítě mělo v daném měsíci svého věku splňovat, jak s dítětem správně manipulovat v souladu s jeho psychomotorický vývojem, a které pomůcky k manipulaci využívat. Cílem praktické části je zjistit, zda jsou ženy dostatečně informované ohledně zásad manipulace s novorozencem a zdali ví, jaké pomůcky k manipulaci zvolit. Závěrem lze říci, že i přes nedostatečnou edukaci žen odborníky v oblasti manipulace, jsou ženy zodpovědné a v této oblasti se edukují sami.
Anotace v angličtině
Abstract
Surname and name: Eliška Šnebergová
Department: Nursing and midwifery
Title of thesis: Psychomotor development of newborn
Consultant: Mgr. Kristýna Knížková
Number of pages - numbered: 71
Number of pages - unnumbered: 17
Number of appendices: 1
Number of literature items used: 9
Keywords: psychomotor development - developmental periods - newborn - infant - handling - positioning - lifting - carrying - aids to manipulation
Summary:
This bachelor thesis is focused on the awereness of women about proper handling of the newborn as one of the influencing factors of its psychomotor development. The theoretical part specifically describes the individual developmental periods of the child from birth to one year and the principles of proper manipulation. The individual chapters describe the developmental assumptions that a child should do in a given month of age, how to manipulate with the child correctly in accordance with his psychomotor development and which aids we can use for carrying the newborn. The goal of the practical part is to find out whether women are sufficiently informed about the pricnciples of handling a newborn and whether they know which aids to choose for handling. In conclusion, despite the insufficient education of women by experts in the field of manipulation women are responsible and educate themselves.
psychomotor development, developmental periods, newborn, infant, handling, positioning, lifting, carrying, aids to manipulation
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybráné téma.
Stanovit cíl kvalifikační práce.
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS.
Popsat metodiku praktické části.
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce.
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS.
Dodržet citační normu.
Dodržet předepsaný minimální počet konzultací s vedoucím práce.
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybráné téma.
Stanovit cíl kvalifikační práce.
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS.
Popsat metodiku praktické části.
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce.
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS.
Dodržet citační normu.
Dodržet předepsaný minimální počet konzultací s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Vývoj a výchova děťátka do dvou let: psychomotorický vývoj. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3304-3.
HELLBRÜGGE, Theodor et al. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3457-6.
CÍBOCHOVÁ, Renata. Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života. Pediatrie pro praxi. 2004, 5(6), 291-297. ISSN 1213-0494.
KIEDROŇOVÁ, Eva. Rozvíjej se děťátko...: moderní poznatky o významu správné stimulace kojence v souladu s jeho psychomotorickou vyspělostí. Praha: Grada, 2010. Šťastné dítě. ISBN 978-80-247-3744-7.
NORITZ, Garey a Nancy MURPHY. Motor Delays: Early Identification and Evaluation. Pediatrics. 2013 [online] 131;e2016-e2017. Dostupné z: https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/131/6/e2016.full.pdf
Seznam doporučené literatury
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Vývoj a výchova děťátka do dvou let: psychomotorický vývoj. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3304-3.
HELLBRÜGGE, Theodor et al. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3457-6.
CÍBOCHOVÁ, Renata. Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života. Pediatrie pro praxi. 2004, 5(6), 291-297. ISSN 1213-0494.
KIEDROŇOVÁ, Eva. Rozvíjej se děťátko...: moderní poznatky o významu správné stimulace kojence v souladu s jeho psychomotorickou vyspělostí. Praha: Grada, 2010. Šťastné dítě. ISBN 978-80-247-3744-7.
NORITZ, Garey a Nancy MURPHY. Motor Delays: Early Identification and Evaluation. Pediatrics. 2013 [online] 131;e2016-e2017. Dostupné z: https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/131/6/e2016.full.pdf