Diplomová práce představuje metodu zážitkové pedagogiky a osvětluje její využití ve vyučování dějepisu na středních školách a vyšším stupni gymnázia. Úvodní kapitola se zaměřuje na vymezení pojmu zážitková pedagogika a na příslušnou terminologii. Druhá kapitola popisuje historický vývoj Norimberské stezky. Následující část práce pojednává o Archeoparku Bärnau-Tachov - jeho historii, prostředí a výukových programech. Předposlední kapitola analyzuje rámcové vzdělávací programy pro středoškolské vzdělávání, porovnává časovou dotaci a očekávané výstupy. Pátá kapitola je praktickou částí práce. Zahrnuje čtyři odlišné výukové materiály.
Anotace v angličtině
The thesis introduces the method of experiential pedagogy and sheds light on its use in teaching history in secondary schools and upper secondary schools. The introductory chapter focuses on the definition of experiential pedagogy and its terminology. The second chapter describes the historical development of the Nuremberg Trail. The following part of the thesis deals with the Bärnau-Tachov History Park - its history, environment, and educational programmes. The penultimate chapter analyses the framework curricula for secondary education, comparing time allocation and expected outcomes. The fifth chapter is the practical part of the thesis. It includes four different teaching materials.
Klíčová slova
zážitková pedagogika, Norimberská stezka, Historický park Bärnau-Tachov, experimentální archeologie, středověk
Klíčová slova v angličtině
experiential pedagogy, Nuremberg Trail, Bärnau History Park, experimental archaeology, Middle Ages
Rozsah průvodní práce
53 s., xii (99 747 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce představuje metodu zážitkové pedagogiky a osvětluje její využití ve vyučování dějepisu na středních školách a vyšším stupni gymnázia. Úvodní kapitola se zaměřuje na vymezení pojmu zážitková pedagogika a na příslušnou terminologii. Druhá kapitola popisuje historický vývoj Norimberské stezky. Následující část práce pojednává o Archeoparku Bärnau-Tachov - jeho historii, prostředí a výukových programech. Předposlední kapitola analyzuje rámcové vzdělávací programy pro středoškolské vzdělávání, porovnává časovou dotaci a očekávané výstupy. Pátá kapitola je praktickou částí práce. Zahrnuje čtyři odlišné výukové materiály.
Anotace v angličtině
The thesis introduces the method of experiential pedagogy and sheds light on its use in teaching history in secondary schools and upper secondary schools. The introductory chapter focuses on the definition of experiential pedagogy and its terminology. The second chapter describes the historical development of the Nuremberg Trail. The following part of the thesis deals with the Bärnau-Tachov History Park - its history, environment, and educational programmes. The penultimate chapter analyses the framework curricula for secondary education, comparing time allocation and expected outcomes. The fifth chapter is the practical part of the thesis. It includes four different teaching materials.
Klíčová slova
zážitková pedagogika, Norimberská stezka, Historický park Bärnau-Tachov, experimentální archeologie, středověk
Klíčová slova v angličtině
experiential pedagogy, Nuremberg Trail, Bärnau History Park, experimental archaeology, Middle Ages
Zásady pro vypracování
Studentka vysvětlí význam "živé historie" a zážitkové pedagogiky pro současnou výuku na všech stupních škol. Zpřehlední a pro didaktickou aplikaci upraví vývoj a význam Norimberské stezky, pozornost bude zaměřena především na Tachovskou větev. Představí podstatu a historii archeoparku v Bärnau a možnosti didaktického využití parku. Podstatou praktické části práce bude vlastní didaktický návrh aktivit resp. programu exkurze, do něhož budou začleněna místa Tachovské větve Norimberské cesty, s největším důrazem na archeopark Bärnau. Vypracuje didaktické opory a didaktické učební materiály.
Zásady pro vypracování
Studentka vysvětlí význam "živé historie" a zážitkové pedagogiky pro současnou výuku na všech stupních škol. Zpřehlední a pro didaktickou aplikaci upraví vývoj a význam Norimberské stezky, pozornost bude zaměřena především na Tachovskou větev. Představí podstatu a historii archeoparku v Bärnau a možnosti didaktického využití parku. Podstatou praktické části práce bude vlastní didaktický návrh aktivit resp. programu exkurze, do něhož budou začleněna místa Tachovské větve Norimberské cesty, s největším důrazem na archeopark Bärnau. Vypracuje didaktické opory a didaktické učební materiály.
Seznam doporučené literatury
Historický park Bärnau Tachov [online]. Dostupné z URL: .
COLES, John M. Experimental archaeology. London: Academic Press, 1979. ISBN 0-12179750-3.
HURCOMBE, Linda, CUNNINGHAM, Penny. The life cycle of structures in experimental archaeology: an object biography approach. Leiden: Sidestone Press, 2016. ISBN 978908890--366-3.
MALINA, Jaroslav. Metody experimentu v archeologii. Praha: Academia, 1980. ISBN 0139-5239.
Rekonstrukce a experiment v archeologii: studie, materiály, zprávy, zahraničí, popularizace, polemika, recenze. Hradec Králové: Společnost experimentální archeologie.
ŠIROKÝ, Radek, NOVÁČEK, Karel. K počátkům Norimberské cesty na Tachovsku. In: Archaeologia historica: sborník příspěvků přednesených na 29. celostátní konferenci archeologů středověku České a Slovenské republiky k problematice archeologie středověkých komunikací. Prachatice 6.–10. října 1997, Brno: Muzejní a vlastivědná společnost 23, (1998), s. 59–71.
Seznam doporučené literatury
Historický park Bärnau Tachov [online]. Dostupné z URL: .
COLES, John M. Experimental archaeology. London: Academic Press, 1979. ISBN 0-12179750-3.
HURCOMBE, Linda, CUNNINGHAM, Penny. The life cycle of structures in experimental archaeology: an object biography approach. Leiden: Sidestone Press, 2016. ISBN 978908890--366-3.
MALINA, Jaroslav. Metody experimentu v archeologii. Praha: Academia, 1980. ISBN 0139-5239.
Rekonstrukce a experiment v archeologii: studie, materiály, zprávy, zahraničí, popularizace, polemika, recenze. Hradec Králové: Společnost experimentální archeologie.
ŠIROKÝ, Radek, NOVÁČEK, Karel. K počátkům Norimberské cesty na Tachovsku. In: Archaeologia historica: sborník příspěvků přednesených na 29. celostátní konferenci archeologů středověku České a Slovenské republiky k problematice archeologie středověkých komunikací. Prachatice 6.–10. října 1997, Brno: Muzejní a vlastivědná společnost 23, (1998), s. 59–71.