Předmětem zkoumání této diplomové práce je utvoření vhodného didaktického materiálu pro výuku vybraných kapitol z dějin lékařství v rámci výuky dějepisu na středních zdravotnických školách. Tato práce obsahuje analýzu současné metodiky tvorby obsahu pro výuku dějepisu, a to konkrétně analýzu RVP SOV (pro odborné vzdělávání, v tomto případě zdravotnické lyceum) a ŠVP Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Plzni, na jejímž základě vhodným způsobem navrhuje implementaci vybraných témat z dějin lékařství do hodin dějepisu.
Annotation in English
The goal of this diploma thesis is the creation of approviate didactic material for teaching selected chapters from the history of medicine as part of history lessons in medical high schools. The material has been compiled based on a detailed analysis of both the state curriculum framework and school curriculum framework. This analysis appropriately proposes the integration of chosen chapters from the history of medicine into history teaching.
Keywords
Dějiny lékařství, analýza RVP pro střední zdravotnické školy, analýza ŠVP SZŠVOŠZ, Hippokrates, lapbook, Galenos, myšlenková mapa - mor, arabské středověké lékařství, křesťanské středověké lékařství, očkování, vznik moderních lékařských oborů v 19. století, penicilin
Keywords in English
History of Medicine, Analysis of the National Curriculum Framework for Secondary Medical Schools, Analysis of the School Educational Program for Secondary Vocational Health Schools, Hippocrates, Lapbook, Galen, Mind Map - Plague, Arabic Medieval Medicine, Christian Medieval Medicine, Vaccination, Emergence of Modern Medical Disciplines in the 19th Century, Penicillin
Length of the covering note
87
Language
CZ
Annotation
Předmětem zkoumání této diplomové práce je utvoření vhodného didaktického materiálu pro výuku vybraných kapitol z dějin lékařství v rámci výuky dějepisu na středních zdravotnických školách. Tato práce obsahuje analýzu současné metodiky tvorby obsahu pro výuku dějepisu, a to konkrétně analýzu RVP SOV (pro odborné vzdělávání, v tomto případě zdravotnické lyceum) a ŠVP Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Plzni, na jejímž základě vhodným způsobem navrhuje implementaci vybraných témat z dějin lékařství do hodin dějepisu.
Annotation in English
The goal of this diploma thesis is the creation of approviate didactic material for teaching selected chapters from the history of medicine as part of history lessons in medical high schools. The material has been compiled based on a detailed analysis of both the state curriculum framework and school curriculum framework. This analysis appropriately proposes the integration of chosen chapters from the history of medicine into history teaching.
Keywords
Dějiny lékařství, analýza RVP pro střední zdravotnické školy, analýza ŠVP SZŠVOŠZ, Hippokrates, lapbook, Galenos, myšlenková mapa - mor, arabské středověké lékařství, křesťanské středověké lékařství, očkování, vznik moderních lékařských oborů v 19. století, penicilin
Keywords in English
History of Medicine, Analysis of the National Curriculum Framework for Secondary Medical Schools, Analysis of the School Educational Program for Secondary Vocational Health Schools, Hippocrates, Lapbook, Galen, Mind Map - Plague, Arabic Medieval Medicine, Christian Medieval Medicine, Vaccination, Emergence of Modern Medical Disciplines in the 19th Century, Penicillin
Research Plan
Autorka analyzuje současnou metodiku tvorby obsahu RVP pro SŠ v předmětu dějepis.
Autorka vysvětlí podstatu a cíle ŠVP Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Plzni.
Autorka formuluje "slabá místa" kurikula s ohledem na argumenty učitelů z praxe.
Autorka sestaví návrhy konkrétních didaktických aplikací pro akcentaci historie oboru v hodinách dějepisu na SZŠVOŠZ.
Research Plan
Autorka analyzuje současnou metodiku tvorby obsahu RVP pro SŠ v předmětu dějepis.
Autorka vysvětlí podstatu a cíle ŠVP Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Plzni.
Autorka formuluje "slabá místa" kurikula s ohledem na argumenty učitelů z praxe.
Autorka sestaví návrhy konkrétních didaktických aplikací pro akcentaci historie oboru v hodinách dějepisu na SZŠVOŠZ.
Recommended resources
PORTER, Roy. Největší dobrodiní lidstva: historie medicíny od starověku po současnost. Překlad Jaroslav Hořejší. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2001. 807 s., [24] s. obr. příl.Obzor; sv. 34. ISBN 80-242-0594-7.
DUIN, Nancy a SUTCLIFFE, Jenny. Historie medicíny: od pravěku do roku 2020. Překlad Antonín Hradilek. 1. čes. vyd. Praha: Slovart, 1997. 256 s. ISBN 80-85871-04-1. ŠVEJDOVÁ, Kateřina. Historie ošetřovatelství a medicíny. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 111 s. ISBN 978-80-7372-645-4.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 206 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3224-4.
PORTER, Roy. Největší dobrodiní lidstva: historie medicíny od starověku po současnost. Překlad Jaroslav Hořejší. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2001. 807 s., [24] s. obr. příl.Obzor; sv. 34. ISBN 80-242-0594-7.
DUIN, Nancy a SUTCLIFFE, Jenny. Historie medicíny: od pravěku do roku 2020. Překlad Antonín Hradilek. 1. čes. vyd. Praha: Slovart, 1997. 256 s. ISBN 80-85871-04-1. ŠVEJDOVÁ, Kateřina. Historie ošetřovatelství a medicíny. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 111 s. ISBN 978-80-7372-645-4.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 206 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3224-4.