Diplomová práce na téma "Žahavci ve výuce biologie na střední škole" se zabývá především výzkumem konceptů žáků na středních školách a návrhem aktivit do výuky. V teoretické části je provedena rešerše literatury k vymezení tematického celku Žahavci, dále je zde provedeno porovnání učebnic pro základní a střední školy z hlediska počtu ilustrací, uváděných zástupců a pojmů. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření pro žáky středních škol zjišťující způsob výuky tohoto tematického celku na jejich škole a didaktický test pro výzkum konceptů. Následně jsou vytvořeny aktivity do výuky pokrývající téměř celý tematický celek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic "Cnidarians in education of Biology at secondary schools" deals mainly with the research of the conception of students at secondary schools and the design of teaching activities. In the theoretical part, there is literature research to define the thematic unit Cnidarians, then there is a comparison of some textbooks for primary and secondary schools in terms of the number of illustrations, representatives and concepts. The practical part contains a questionnaire survey for secondary school students finding out how is this thematic unit taught at their school and a didactic test for research of conception. Based on the results, teaching activities were proposed covering almost the entire thematic unit.
Klíčová slova
biologie, střední škola, žahavci, učebnice, dotazník, didaktický test, koncept, vyučovací jednotka, výukové aktivity
Diplomová práce na téma "Žahavci ve výuce biologie na střední škole" se zabývá především výzkumem konceptů žáků na středních školách a návrhem aktivit do výuky. V teoretické části je provedena rešerše literatury k vymezení tematického celku Žahavci, dále je zde provedeno porovnání učebnic pro základní a střední školy z hlediska počtu ilustrací, uváděných zástupců a pojmů. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření pro žáky středních škol zjišťující způsob výuky tohoto tematického celku na jejich škole a didaktický test pro výzkum konceptů. Následně jsou vytvořeny aktivity do výuky pokrývající téměř celý tematický celek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic "Cnidarians in education of Biology at secondary schools" deals mainly with the research of the conception of students at secondary schools and the design of teaching activities. In the theoretical part, there is literature research to define the thematic unit Cnidarians, then there is a comparison of some textbooks for primary and secondary schools in terms of the number of illustrations, representatives and concepts. The practical part contains a questionnaire survey for secondary school students finding out how is this thematic unit taught at their school and a didactic test for research of conception. Based on the results, teaching activities were proposed covering almost the entire thematic unit.
Klíčová slova
biologie, střední škola, žahavci, učebnice, dotazník, didaktický test, koncept, vyučovací jednotka, výukové aktivity
1. Vypracovat teoretickou část zabývající se vymezením tematického celku Žahavci.
2. Porovnat učebnice pro ZŠ a SŠ z hlediska zpracování tematického celku Žahavci.
3. Výzkum konceptů o žahavcích s využitím dotazníku či didaktického testu.
4. Vlastní návrh vyučovací jednotky a didaktických materiálů.
Zásady pro vypracování
1. Vypracovat teoretickou část zabývající se vymezením tematického celku Žahavci.
2. Porovnat učebnice pro ZŠ a SŠ z hlediska zpracování tematického celku Žahavci.
3. Výzkum konceptů o žahavcích s využitím dotazníku či didaktického testu.
4. Vlastní návrh vyučovací jednotky a didaktických materiálů.
Seznam doporučené literatury
Altmann, A. 1979. Praktikum ze zoologie. Státní pedagogické nakladatelství, Praha. 334 pp.
Čapek, R. 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada, Praha. 604 pp.
Gavora, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno. 261 pp.
Průcha, J. 1998. Učebnice: teorie a analýza edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Paido, Brno. 148 pp.
Rosypal, S. 2003. Nový přehled biologie. Scientia, Praha. 802 pp.
Smrž, J. 2013. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Karolinum, Praha. 194 pp.
Seznam doporučené literatury
Altmann, A. 1979. Praktikum ze zoologie. Státní pedagogické nakladatelství, Praha. 334 pp.
Čapek, R. 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada, Praha. 604 pp.
Gavora, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno. 261 pp.
Průcha, J. 1998. Učebnice: teorie a analýza edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Paido, Brno. 148 pp.
Rosypal, S. 2003. Nový přehled biologie. Scientia, Praha. 802 pp.
Smrž, J. 2013. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Karolinum, Praha. 194 pp.