Diplomová práce se zabývá včleněním tematiky vývoje současného světa do výuky zeměpisu v druhém pololetí 6. ročníku, tak aby žák dokázal hodnotit geografické jevy a procesy s touto problematikou spjaté. Žák by měl zhodnotit kvalitu života na základě vývoje faktorů určujících vývoj současného světa. Prostředkem včlenění byly vytvořené vyučovací hodiny. V práci je jejich analýza, reflexe i hodnocení. Dále je v práci obsažena analýza dotazníků, které byly předloženy učitelům druhého stupně a všem žákům druhého stupně. Výsledky dotazníků prezentují, jakou představu mají učitelé a žáci o vývoji současného světa.
Anotace v angličtině
The thesis deals with including the developement topics of today's world into the teaching the geography in second half of the year in 6th grade, so that students can judge geography phenomena and processes connected with this problematic. Student should know how to rate a quality of life according to the developement factores which do ranks the quality of current world. The means of incorporation was the creation of a lessons. The work includes their analysis, reflection and evaluation. Furthermore, the work contains an analysis of questionnaires that were submitted to secondary school teachers and all secondary school students. The results of the questionnaires present the idea of teachers and students about the development of the contemporary world.
Klíčová slova
Vyučovací hodina, kvalita života, vývoj světa, analýza a reflexe výuky
Klíčová slova v angličtině
Lesson, quality of life, world development, analysis and reflection of teaching
Rozsah průvodní práce
87 s. (134 062 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá včleněním tematiky vývoje současného světa do výuky zeměpisu v druhém pololetí 6. ročníku, tak aby žák dokázal hodnotit geografické jevy a procesy s touto problematikou spjaté. Žák by měl zhodnotit kvalitu života na základě vývoje faktorů určujících vývoj současného světa. Prostředkem včlenění byly vytvořené vyučovací hodiny. V práci je jejich analýza, reflexe i hodnocení. Dále je v práci obsažena analýza dotazníků, které byly předloženy učitelům druhého stupně a všem žákům druhého stupně. Výsledky dotazníků prezentují, jakou představu mají učitelé a žáci o vývoji současného světa.
Anotace v angličtině
The thesis deals with including the developement topics of today's world into the teaching the geography in second half of the year in 6th grade, so that students can judge geography phenomena and processes connected with this problematic. Student should know how to rate a quality of life according to the developement factores which do ranks the quality of current world. The means of incorporation was the creation of a lessons. The work includes their analysis, reflection and evaluation. Furthermore, the work contains an analysis of questionnaires that were submitted to secondary school teachers and all secondary school students. The results of the questionnaires present the idea of teachers and students about the development of the contemporary world.
Klíčová slova
Vyučovací hodina, kvalita života, vývoj světa, analýza a reflexe výuky
Klíčová slova v angličtině
Lesson, quality of life, world development, analysis and reflection of teaching
Zásady pro vypracování
1. Dotazník týkající se vývoje kvality života ve světě pro učitele na druhém stupni ZŠ.
2. Dotazník týkající se vývoje kvality života ve světě pro žáky 2. stupně.
3. Vytvoření výukového modulu ověřený akčním výzkumem.
4. Analýza získaných dat.
Zásady pro vypracování
1. Dotazník týkající se vývoje kvality života ve světě pro učitele na druhém stupni ZŠ.
2. Dotazník týkající se vývoje kvality života ve světě pro žáky 2. stupně.
3. Vytvoření výukového modulu ověřený akčním výzkumem.
4. Analýza získaných dat.
Seznam doporučené literatury
JANIK, T. 2003. Akční výzkum pro učitele: Příručka pro teorii a praxi. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
PRŮCHA, J. 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7
RUDA, A. 2014. Klimatologie a hydrogeografie pro učitele. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
MCGUIRE, B., MASON, I., KILBURN, CH. 2002. Natural Hazards and Environmental Change. Great Britain: Hodder Headlin Group. ISBN 0-340-74219-4.
ČERVINKA, P., TAMPÍR, V. 2015. Přírodní prostředí Země: učebnice Zeměpisu pro základné školy a víceletá gymnázia. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti. ISBN 978-80-86034-80-5.
HOLEČEK, M., JANSKÝ, B., TLACH, S. 2005. Zeměpis světa 1: učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia: oceány, polární oblasti, Afrika, Austrálie a Oceánie. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti. ISBN 80-86034-61-5.
Seznam doporučené literatury
JANIK, T. 2003. Akční výzkum pro učitele: Příručka pro teorii a praxi. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
PRŮCHA, J. 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7
RUDA, A. 2014. Klimatologie a hydrogeografie pro učitele. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
MCGUIRE, B., MASON, I., KILBURN, CH. 2002. Natural Hazards and Environmental Change. Great Britain: Hodder Headlin Group. ISBN 0-340-74219-4.
ČERVINKA, P., TAMPÍR, V. 2015. Přírodní prostředí Země: učebnice Zeměpisu pro základné školy a víceletá gymnázia. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti. ISBN 978-80-86034-80-5.
HOLEČEK, M., JANSKÝ, B., TLACH, S. 2005. Zeměpis světa 1: učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia: oceány, polární oblasti, Afrika, Austrálie a Oceánie. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti. ISBN 80-86034-61-5.