Tématem diplomové práce byla implementace deskových her do výuky zeměpisu. Cílem bylo pomocí tématických rozhovorů získat názory, nápady a doporučení pedagogů, kteří vyučují geografii/zeměpis na druhém stupni základních škol, a na základě takto získaných poznatků vytvořit deskovou/karetní hru, která by našla své využití při výuce na základních školách. Správně sestavená desková/karetní hra by mohla do budoucna doplnit výuku nejenom geografie.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis was the implementation of board games in the teaching of geography. The aim was to use thematic interviews to obtain the opinions, ideas and recommendations of teachers who teach geography/geography at the second stage of primary schools, and on the basis of the knowledge gained to create a board/card game that would find its use in primary school teaching. A properly assembled board/card game could complement not only geography in the future.
Klíčová slova
Desková hra, karetní hra, geografie, vzdělávání, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Board game, card game, geography, education, elementary school
Rozsah průvodní práce
12 s. (6935 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce byla implementace deskových her do výuky zeměpisu. Cílem bylo pomocí tématických rozhovorů získat názory, nápady a doporučení pedagogů, kteří vyučují geografii/zeměpis na druhém stupni základních škol, a na základě takto získaných poznatků vytvořit deskovou/karetní hru, která by našla své využití při výuce na základních školách. Správně sestavená desková/karetní hra by mohla do budoucna doplnit výuku nejenom geografie.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis was the implementation of board games in the teaching of geography. The aim was to use thematic interviews to obtain the opinions, ideas and recommendations of teachers who teach geography/geography at the second stage of primary schools, and on the basis of the knowledge gained to create a board/card game that would find its use in primary school teaching. A properly assembled board/card game could complement not only geography in the future.
Klíčová slova
Desková hra, karetní hra, geografie, vzdělávání, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Board game, card game, geography, education, elementary school
Zásady pro vypracování
1. Rozhovor s učiteli zacílený na jejich využívání didaktických pomůcek
2. Výběr vhodného tématu pro výuku pomocí didaktické deskové hry
3. Výběr vhodné formy hry
4. Návrh hry, realizace hry ve výuce
5. Evaluace úspěšnosti výuky pomocí hry prostřednictvím rozhovoru s učitelem
6. S delším časovým odstupem rozhovor s učitelem zacílený na úroveň kognitivních schopností/dovedností, na které jsou žáci schopni pracovat s učivem, probraným pomocí deskové hry
7. Úprava hry na základě zkušeností s její realizací
Zásady pro vypracování
1. Rozhovor s učiteli zacílený na jejich využívání didaktických pomůcek
2. Výběr vhodného tématu pro výuku pomocí didaktické deskové hry
3. Výběr vhodné formy hry
4. Návrh hry, realizace hry ve výuce
5. Evaluace úspěšnosti výuky pomocí hry prostřednictvím rozhovoru s učitelem
6. S delším časovým odstupem rozhovor s učitelem zacílený na úroveň kognitivních schopností/dovedností, na které jsou žáci schopni pracovat s učivem, probraným pomocí deskové hry
7. Úprava hry na základě zkušeností s její realizací
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika ovlivňování volného času. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
HUIZINGA, J. Homo ludens – o původu kultury ve hře. 2. vyd. Praha: Dauphin, 2000, 297 s. ISBN 80-7272-020-1.
VODIČKA, J., VODIČKOVÁ, I. Rozvoj klíčových kompetencí hrou. 1. vyd. Praha: Osmileté gymnázium Buďánka o. p. s. Česká pedagogická komora, 2007. 64 s.
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 80- 7315012-3.
PIJANOVSKI, L. + W. Encyklopedie světových her. Warszava 2006, ISBN 978-80-242-2225-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Praha: Mladá fronta, 1991. Volný čas (Mladá fronta).
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika ovlivňování volného času. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
HUIZINGA, J. Homo ludens – o původu kultury ve hře. 2. vyd. Praha: Dauphin, 2000, 297 s. ISBN 80-7272-020-1.
VODIČKA, J., VODIČKOVÁ, I. Rozvoj klíčových kompetencí hrou. 1. vyd. Praha: Osmileté gymnázium Buďánka o. p. s. Česká pedagogická komora, 2007. 64 s.
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 80- 7315012-3.
PIJANOVSKI, L. + W. Encyklopedie světových her. Warszava 2006, ISBN 978-80-242-2225-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Praha: Mladá fronta, 1991. Volný čas (Mladá fronta).