Diplomová práce se zabývá možnostmi manipulačních dovedností v psychomotorice u dětí s PAS. V teoretické části je vytvořen teoretický přehled klasifikace a popisu PAS. Část je věnována popisu vývoje v jednotlivých obdobích. Je zde vymezen pojem psychomotorika, oblasti psychomotoriky, její cíle a úkoly. Popsány jsou manipulační dovednosti, druhy psychomotorických pomůcek. Prostor je věnován i integraci jedinců s PAS do škol. Praktická část obsahuje soubor cvičení, která byla aplikována v hodinách sportovního kroužku dětí s autismem. Ze cvičení byla pořízena fotodokumentace, která je součástí práce. Soubor cvičení je určen pedagogům tělesné výchovy i cvičitelům volnočasových aktivit. Metodický materiál se souborem cvičení je určený pro všechny, kteří chtějí obohatit své hodiny o další nápady. Součástí práce jsou i reflexe jednotlivých cvičení realizovaných v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of manipulation skills in psychomotricity by children with autism. The theoretical part provides a theoretical overview of the classification and description of ASD. The part is devoted to the description of the development in individual periods. It defines the concept of psychomotricity, the areas of psychomotricity, its goals and tasks. Manipulation skills and types of psychomotor aids are also described there. The space is also dedicated to the integration of individuals with ASD into schools. The practical part contains a set of exercises that were applied in the classes of sports activities for children with autism. Photo documentation was taken from the exercise, which is part of the work. The set of exercises is intended for physical education teachers and trainers of leisure activities. The set of exercises is a methodical material intended for everyone who wants to enrich their lessons and other ideas. It includes reflections of individual exercises from practice.
Klíčová slova
Manipulační dovednosti, psychomotorika, autismus, poruchy autistického spektra, psychomotorické pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Manipulation skills, psychomotorics, autism, autism spectrum disorders, psychomotor aids
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi manipulačních dovedností v psychomotorice u dětí s PAS. V teoretické části je vytvořen teoretický přehled klasifikace a popisu PAS. Část je věnována popisu vývoje v jednotlivých obdobích. Je zde vymezen pojem psychomotorika, oblasti psychomotoriky, její cíle a úkoly. Popsány jsou manipulační dovednosti, druhy psychomotorických pomůcek. Prostor je věnován i integraci jedinců s PAS do škol. Praktická část obsahuje soubor cvičení, která byla aplikována v hodinách sportovního kroužku dětí s autismem. Ze cvičení byla pořízena fotodokumentace, která je součástí práce. Soubor cvičení je určen pedagogům tělesné výchovy i cvičitelům volnočasových aktivit. Metodický materiál se souborem cvičení je určený pro všechny, kteří chtějí obohatit své hodiny o další nápady. Součástí práce jsou i reflexe jednotlivých cvičení realizovaných v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of manipulation skills in psychomotricity by children with autism. The theoretical part provides a theoretical overview of the classification and description of ASD. The part is devoted to the description of the development in individual periods. It defines the concept of psychomotricity, the areas of psychomotricity, its goals and tasks. Manipulation skills and types of psychomotor aids are also described there. The space is also dedicated to the integration of individuals with ASD into schools. The practical part contains a set of exercises that were applied in the classes of sports activities for children with autism. Photo documentation was taken from the exercise, which is part of the work. The set of exercises is intended for physical education teachers and trainers of leisure activities. The set of exercises is a methodical material intended for everyone who wants to enrich their lessons and other ideas. It includes reflections of individual exercises from practice.
Klíčová slova
Manipulační dovednosti, psychomotorika, autismus, poruchy autistického spektra, psychomotorické pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Manipulation skills, psychomotorics, autism, autism spectrum disorders, psychomotor aids
Zásady pro vypracování
12/2020 Zadání diplomové práce \textendash osnova, stanovení cílů, úkolů a metodiky práce.
01 - 03/2021 Analýza dostupné literatury a internetových zdrojů dané problematiky, zpracování teoretických východisek.
04 - 06/2021 Příprava a realizace metodického postupu, spolupráce a účast na pohybových lekcích.
09 - 12/2021 Aplikace metodického postupu a jeho zdokumentování ve VJ s dětmi s PAS.
01 - 02/2022 Posouzení užitého metodického postupu a doporučení pro praxi.
06/2022 Dokončení diplomové práce, korekce textu, odevzdání finální podoby diplomové práce.
Zásady pro vypracování
12/2020 Zadání diplomové práce \textendash osnova, stanovení cílů, úkolů a metodiky práce.
01 - 03/2021 Analýza dostupné literatury a internetových zdrojů dané problematiky, zpracování teoretických východisek.
04 - 06/2021 Příprava a realizace metodického postupu, spolupráce a účast na pohybových lekcích.
09 - 12/2021 Aplikace metodického postupu a jeho zdokumentování ve VJ s dětmi s PAS.
01 - 02/2022 Posouzení užitého metodického postupu a doporučení pro praxi.
06/2022 Dokončení diplomové práce, korekce textu, odevzdání finální podoby diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem (základy psychomotoriky). Praha: Unie zdravotní TV ČASPV, 1995.
COTTINI, Lucio, Giacomo VIVANTI, Benedetta BONCI a Rita CENTRA. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra : komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Přeložila Jana BÍLKOVÁ. Praha: Logos, 2017. ISBN 978-80-906707-1-6.
DVOŘÁKOVÁ, Hana a Zdeňka MICHALOVÁ. Využití psychomotoriky ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze \textendash Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-157-5.
KURTZ, Lisa A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
ZIMMER, Renate. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder, 2006. ISBN 978-3-451- 28930-9.
Seznam doporučené literatury
ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem (základy psychomotoriky). Praha: Unie zdravotní TV ČASPV, 1995.
COTTINI, Lucio, Giacomo VIVANTI, Benedetta BONCI a Rita CENTRA. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra : komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Přeložila Jana BÍLKOVÁ. Praha: Logos, 2017. ISBN 978-80-906707-1-6.
DVOŘÁKOVÁ, Hana a Zdeňka MICHALOVÁ. Využití psychomotoriky ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze \textendash Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-157-5.
KURTZ, Lisa A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
ZIMMER, Renate. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder, 2006. ISBN 978-3-451- 28930-9.