Práce se zabývá tvorbou didaktického testu z českého jazyka pro SOŠ. Zaměřuje se na teoretickou přípravu a proces tvorby didaktického testu s využitím informačních technologií. V praktické části představuje návrhy didaktických testů vztahujících se k jednotlivým jazykovým rovinám (lexikologie, morfologie, slovotvorba, syntax, pravopis) a návrh komplexního didaktického testu z českého jazyka. Výsledky tohoto testu jsou dále interpretovány a na jejich základě jsou vytvořena doporučení pro tvorbu didaktických testů v pedagogické praxi.
Annotation in English
The thesis deals with creating the Czech language didactic test for secondary schools. It is focused on preparing the didactic test on a theoretical background and on a creation process with a use of information technology. In its practical part it presents suggestions of didactic tests related to individual linguistic frameworks within the Czech language (lexicology, morphology, word formation, syntax, spelling) and a draft of a complex Czech language didactic test. Results of this test are further interpreted a they represent a basis for recommendation to creation of didactic tests in teaching practice.
Keywords
Didaktický test, český jazyk, SOŠ, jazykové roviny, interaktivní testy
Práce se zabývá tvorbou didaktického testu z českého jazyka pro SOŠ. Zaměřuje se na teoretickou přípravu a proces tvorby didaktického testu s využitím informačních technologií. V praktické části představuje návrhy didaktických testů vztahujících se k jednotlivým jazykovým rovinám (lexikologie, morfologie, slovotvorba, syntax, pravopis) a návrh komplexního didaktického testu z českého jazyka. Výsledky tohoto testu jsou dále interpretovány a na jejich základě jsou vytvořena doporučení pro tvorbu didaktických testů v pedagogické praxi.
Annotation in English
The thesis deals with creating the Czech language didactic test for secondary schools. It is focused on preparing the didactic test on a theoretical background and on a creation process with a use of information technology. In its practical part it presents suggestions of didactic tests related to individual linguistic frameworks within the Czech language (lexicology, morphology, word formation, syntax, spelling) and a draft of a complex Czech language didactic test. Results of this test are further interpreted a they represent a basis for recommendation to creation of didactic tests in teaching practice.
Keywords
Didaktický test, český jazyk, SOŠ, jazykové roviny, interaktivní testy
1. Provést rešerše informačních zdrojů ke zvolenému tématu závěrečné práce.
2. Vymezit základní pojmy a teoretická východiska k problematice tvorby didaktických testů.
3. Připravit metodiku empirické části závěrečné práce.
4. Provést výzkum mezi studenty SOŠ.
5. Navrhnout vhodné testy k jednotlivým jazykovým rovinám.
6. Shrnout výsledky a doporučení pro praxi.
Research Plan
1. Provést rešerše informačních zdrojů ke zvolenému tématu závěrečné práce.
2. Vymezit základní pojmy a teoretická východiska k problematice tvorby didaktických testů.
3. Připravit metodiku empirické části závěrečné práce.
4. Provést výzkum mezi studenty SOŠ.
5. Navrhnout vhodné testy k jednotlivým jazykovým rovinám.
6. Shrnout výsledky a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BYČKOVSKÝ, Petr. Základy měření výsledků výuky: Tvorba didaktického testu: Určeno pro stud. doplňkového pedagog. studia učitelů odb. předmětů stř. škol. 1. vyd. Praha: ČVUT, 1982. 149 s.
ČECHOVÁ, Marie , STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. 1. vyd. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
JEŘÁBEK, Ondřej, BÍLEK, Martin. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. 1. vyd. Olomouc: UPOL, 2010, 91 s. ISBN 978-80-244-2494-1.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. 1. vyd. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006, 86 s.
Recommended resources
BYČKOVSKÝ, Petr. Základy měření výsledků výuky: Tvorba didaktického testu: Určeno pro stud. doplňkového pedagog. studia učitelů odb. předmětů stř. škol. 1. vyd. Praha: ČVUT, 1982. 149 s.
ČECHOVÁ, Marie , STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. 1. vyd. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
JEŘÁBEK, Ondřej, BÍLEK, Martin. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. 1. vyd. Olomouc: UPOL, 2010, 91 s. ISBN 978-80-244-2494-1.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. 1. vyd. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006, 86 s.