Diplomová práce se zabývá kinestetickým učebním stylem v rámci výuky v prvním ročníku základní školy. Prostřednictvím kinestetického učebnímu stylu žáci ve spojení s pohybem získávají nové znalosti a dovednosti v jiných než tělovýchovných předmětech nebo se učivo z ostatních předmětů dostává do vyučovacích hodin tělesné výchovy.
V teoretické části je uvedena charakteristiku mladšího školního věku a jeho specifik v souvislosti s pohybem. Další část je věnována problematice učení z pohledu psychologie a vztahu učení, pozornosti a pohybu. Popsány jsou učební styly klasifikované dle percepční preference s důrazem na kinestetický učební styl, jeho specifika a využití v praxi.
Praktickým výstupem diplomové práce je sborník třiceti pohybových aktivit a her, které může učitel využít ve výuce žáků mladšího školního věku, zejména v prvním ročníku základní školy, a to ve vyučovacích předmětech český jazyk a literatura, matematika a prvouka. Všechny aktivity jsou doplněny o praktické poznámky z realizace aktivity a fotodokumentaci, u většiny z nich jsou uvedeny možnosti modifikace aktivity. K práci jsou přiloženy obrazové a textové materiály, které jsou při aktivitách využívány, vhodné k tisku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the kinesthetic learning style within the teaching in the first year of elementary school. Through the kinesthetic learning style, pupils acquire new knowledge and skills in subjects other than Physical Education in connection with movement or the curriculum from other subjects is included in physical education lessons.
The theoretical part presents the characteristics of younger school-age and its specifics in connection with movement. The chapters are focused on learning from the perspective of psychology and the relationship between learning, attention and movement. They describe learning styles classified according to perceptual preference with an emphasis on kinesthetic learning style, its specifics and use in practice.
The practical output of the diploma thesis is a collection of thirty physical activities and games that the teacher can use in teaching pupils of younger school-age, especially in the first year of elementary school, in the subjects Czech language and literature, Mathematics and Science. All activities are accompanied by reflection notes from the implementation of the activity and photo documentation, most of them are listed modifications of the activity. The work is accompanied by pictures, texts, cards and worksheets that are used in the activities, suitable for printing.
Klíčová slova
kinestetický učební styl, mladší školní věk, pohybová hra
Klíčová slova v angličtině
kinesthetic learning style, younger school-age, learning in motion
Rozsah průvodní práce
88 s. (107 973 znaků),XII s.,
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kinestetickým učebním stylem v rámci výuky v prvním ročníku základní školy. Prostřednictvím kinestetického učebnímu stylu žáci ve spojení s pohybem získávají nové znalosti a dovednosti v jiných než tělovýchovných předmětech nebo se učivo z ostatních předmětů dostává do vyučovacích hodin tělesné výchovy.
V teoretické části je uvedena charakteristiku mladšího školního věku a jeho specifik v souvislosti s pohybem. Další část je věnována problematice učení z pohledu psychologie a vztahu učení, pozornosti a pohybu. Popsány jsou učební styly klasifikované dle percepční preference s důrazem na kinestetický učební styl, jeho specifika a využití v praxi.
Praktickým výstupem diplomové práce je sborník třiceti pohybových aktivit a her, které může učitel využít ve výuce žáků mladšího školního věku, zejména v prvním ročníku základní školy, a to ve vyučovacích předmětech český jazyk a literatura, matematika a prvouka. Všechny aktivity jsou doplněny o praktické poznámky z realizace aktivity a fotodokumentaci, u většiny z nich jsou uvedeny možnosti modifikace aktivity. K práci jsou přiloženy obrazové a textové materiály, které jsou při aktivitách využívány, vhodné k tisku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the kinesthetic learning style within the teaching in the first year of elementary school. Through the kinesthetic learning style, pupils acquire new knowledge and skills in subjects other than Physical Education in connection with movement or the curriculum from other subjects is included in physical education lessons.
The theoretical part presents the characteristics of younger school-age and its specifics in connection with movement. The chapters are focused on learning from the perspective of psychology and the relationship between learning, attention and movement. They describe learning styles classified according to perceptual preference with an emphasis on kinesthetic learning style, its specifics and use in practice.
The practical output of the diploma thesis is a collection of thirty physical activities and games that the teacher can use in teaching pupils of younger school-age, especially in the first year of elementary school, in the subjects Czech language and literature, Mathematics and Science. All activities are accompanied by reflection notes from the implementation of the activity and photo documentation, most of them are listed modifications of the activity. The work is accompanied by pictures, texts, cards and worksheets that are used in the activities, suitable for printing.
Klíčová slova
kinestetický učební styl, mladší školní věk, pohybová hra
Klíčová slova v angličtině
kinesthetic learning style, younger school-age, learning in motion
Zásady pro vypracování
12/2020 - Zadání diplomové práce.
1-3/2021 \textendash Shromažďování a studium odborné literatury a ostatních zdrojů.
4-5/2021 \textendash Tvorba teoretické části
6-8/2021 \textendash Vytvoření zásobníku - návrh aktivit pro kinestetický učební styl do vyučovacích jednotek jednotlivých předmětů.
9-12/2021 \textendash Realizace aktivit ve výuce, vyhodnocení
1-3/2022 - Dopracování diplomové práce.
4/2022 - Odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
12/2020 - Zadání diplomové práce.
1-3/2021 \textendash Shromažďování a studium odborné literatury a ostatních zdrojů.
4-5/2021 \textendash Tvorba teoretické části
6-8/2021 \textendash Vytvoření zásobníku - návrh aktivit pro kinestetický učební styl do vyučovacích jednotek jednotlivých předmětů.
9-12/2021 \textendash Realizace aktivit ve výuce, vyhodnocení
1-3/2022 - Dopracování diplomové práce.
4/2022 - Odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
HENTON, M. Adventure in the Classroom. Dubuque, Kendal/Hunt Publishing, Project Adventure 1996. ISBN 978-0878224592.
JONÁŠOVÁ,D., MICHÁLKOVÁ,J., MUŽÍK,V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4074-2.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-29-0.
MUŽÍK V. Didaktika TV pro 1. stupeň ZŠ. Brno: PF MU,1993. ISBN 9788021003385.
PRŮCHA, J. Psychologie učení. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2853-2.
SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy \textendash didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2254-7.
VILÍMOVÁ,V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: 2002. ISBN 978-80-210-4936-9.
Seznam doporučené literatury
HENTON, M. Adventure in the Classroom. Dubuque, Kendal/Hunt Publishing, Project Adventure 1996. ISBN 978-0878224592.
JONÁŠOVÁ,D., MICHÁLKOVÁ,J., MUŽÍK,V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4074-2.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-29-0.
MUŽÍK V. Didaktika TV pro 1. stupeň ZŠ. Brno: PF MU,1993. ISBN 9788021003385.
PRŮCHA, J. Psychologie učení. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2853-2.
SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy \textendash didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2254-7.
VILÍMOVÁ,V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: 2002. ISBN 978-80-210-4936-9.