Tato bakalářská práce se zabývá úrovní hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku v posledních několika letech. Byla provedena kvantitativní přehledová studie. Cílem bylo pomocí vybraných studií posoudit úroveň pohybové aktivity u chlapců a dívek ve věku od 6 do 10 let. Teoretická východiska práce obsahují popis jednotlivých vývojových období dětí ve věku od 6 do 10 let a zároveň také základní teoretický přehled o pohybových schopnostech a dovednostech.
V metodické části byly mezinárodních multioborových databázích vyhledány pomocí klíčových slov studie, které se zabývají testováním hrubé motoriky u dětí v určeném věku, a to pomocí testové baterie Test of Gross Motor Development - 2. Data z těchto studií byla následně zpracována pomocí metody PRISMA
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the level of gross motor skills in children of younger school age in the last few years. A quantitative survey was performed. The aim was to assess the level of physical activity in boys and girls aged 6 to 10 years using selected studies. The theoretical basis of the work contains a description of individual developmental periods of children aged 6 to 10 years and also a basic theoretical overview of motor abilities and skills.
In the methodological part, international multidisciplinary databases were searched using the keywords of studies that deal with testing of gross motor skills in children of a given age, using the test battery Test of Gross Motor Development - 2. Data from these studies were subsequently processed using the PRISMA method.
Klíčová slova
meta-analýza, hrubá motorika, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
meta-analysis, gross motor skills, younger school age
Rozsah průvodní práce
39 s. (48 965 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá úrovní hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku v posledních několika letech. Byla provedena kvantitativní přehledová studie. Cílem bylo pomocí vybraných studií posoudit úroveň pohybové aktivity u chlapců a dívek ve věku od 6 do 10 let. Teoretická východiska práce obsahují popis jednotlivých vývojových období dětí ve věku od 6 do 10 let a zároveň také základní teoretický přehled o pohybových schopnostech a dovednostech.
V metodické části byly mezinárodních multioborových databázích vyhledány pomocí klíčových slov studie, které se zabývají testováním hrubé motoriky u dětí v určeném věku, a to pomocí testové baterie Test of Gross Motor Development - 2. Data z těchto studií byla následně zpracována pomocí metody PRISMA
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the level of gross motor skills in children of younger school age in the last few years. A quantitative survey was performed. The aim was to assess the level of physical activity in boys and girls aged 6 to 10 years using selected studies. The theoretical basis of the work contains a description of individual developmental periods of children aged 6 to 10 years and also a basic theoretical overview of motor abilities and skills.
In the methodological part, international multidisciplinary databases were searched using the keywords of studies that deal with testing of gross motor skills in children of a given age, using the test battery Test of Gross Motor Development - 2. Data from these studies were subsequently processed using the PRISMA method.
Klíčová slova
meta-analýza, hrubá motorika, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
meta-analysis, gross motor skills, younger school age
Zásady pro vypracování
Popsat vývoj hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku.
Sebrat data pro posouzení vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku prostřednictvím motoricého testu Test of Gross Motor Development 2.
Srovnat stav vývoje hrubé motoriky ve zmíněné populaci s roky 2008 a 2009
Zásady pro vypracování
Popsat vývoj hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku.
Sebrat data pro posouzení vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku prostřednictvím motoricého testu Test of Gross Motor Development 2.
Srovnat stav vývoje hrubé motoriky ve zmíněné populaci s roky 2008 a 2009
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998.
Young, A., Silliman-French, L., Nichols, D. Kyzar, K. Effect of Adapted Physical Education and Homework on Gross Motor Development for Young Children with Down Syndrome. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities 2020, 55(2), 228-242.
Garn, AC., Webster, EK. Reexaming the factor structure od the test of gross motor development - second edition: Application of exploratory structural equation modeling. Measurement in Physical Education and Exercise Science 2018, 22(3), 200-212.
Re., AHN,., Okley, AD., Logan, SW., da Silva, MMLM., Cattuzzo, MT,. Stodden, DF. Relationship between meeting physical activity guidelines and motor competence among low-income school youth. Journal of Science and Medicine in Sport 2020, 23(6), 591-595.
Peers, C., Issartel, J., Behan, S., O'Connor, N., Belton, S.. Movement competence: Association with physical self-efficacy and physical activity. Human Movement Science, 2020, 70.
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998.
Young, A., Silliman-French, L., Nichols, D. Kyzar, K. Effect of Adapted Physical Education and Homework on Gross Motor Development for Young Children with Down Syndrome. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities 2020, 55(2), 228-242.
Garn, AC., Webster, EK. Reexaming the factor structure od the test of gross motor development - second edition: Application of exploratory structural equation modeling. Measurement in Physical Education and Exercise Science 2018, 22(3), 200-212.
Re., AHN,., Okley, AD., Logan, SW., da Silva, MMLM., Cattuzzo, MT,. Stodden, DF. Relationship between meeting physical activity guidelines and motor competence among low-income school youth. Journal of Science and Medicine in Sport 2020, 23(6), 591-595.
Peers, C., Issartel, J., Behan, S., O'Connor, N., Belton, S.. Movement competence: Association with physical self-efficacy and physical activity. Human Movement Science, 2020, 70.