Cílem mé diplomové práce je poukázat na fakt, že si německý jazyk zaslouží více prostoru v RVP. Zaměřila jsem se především na mezipředmětové vztahy, které se mi jeví jako vhodnější řešení pro 1. stupeň i pro německý jazyk, protože do výuky odborného předmětu jsou začleněny aktivity/úkoly za účelem získání a prohloubení jazykových znalostí. V praktické části práce se snažím o propojení německého jazyka se vzdělávacími oblastmi, které vychází z rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Nabízím aktivity určené k motivaci, aktivizaci žáků, k opakování slovní zásoby, gramatiky aj.
Anotace v angličtině
The aim of my diploma thesis is to point out the fact that the German language deserves more space in the FEP. I focused mainly on interdisciplinary relations, which seem to me to be a more suitable solution for the primary school and for the German language itself, because various activities and educational tasks are included in the teaching of the subject in order to acquire and deepen language skills. In the practical part of the work I try to connect the German language with educational areas, which is based on the framework educational program for primary school education. I offer activities designed to motivate, activate students, to repeat vocabulary, grammar, etc
Klíčová slova
Německý jazyk, mezipředmětovost, motivace, integrovaná výuka, CLIL, raná výuka cizího jazyka, didaktizace, inspiromat, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
German language, interdisciplinarity, motivation, integrated teaching, CLIL, early foreign language teaching, didactization, inspiration, framework educational program
Rozsah průvodní práce
59 s. + přílohy XVIII
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé diplomové práce je poukázat na fakt, že si německý jazyk zaslouží více prostoru v RVP. Zaměřila jsem se především na mezipředmětové vztahy, které se mi jeví jako vhodnější řešení pro 1. stupeň i pro německý jazyk, protože do výuky odborného předmětu jsou začleněny aktivity/úkoly za účelem získání a prohloubení jazykových znalostí. V praktické části práce se snažím o propojení německého jazyka se vzdělávacími oblastmi, které vychází z rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Nabízím aktivity určené k motivaci, aktivizaci žáků, k opakování slovní zásoby, gramatiky aj.
Anotace v angličtině
The aim of my diploma thesis is to point out the fact that the German language deserves more space in the FEP. I focused mainly on interdisciplinary relations, which seem to me to be a more suitable solution for the primary school and for the German language itself, because various activities and educational tasks are included in the teaching of the subject in order to acquire and deepen language skills. In the practical part of the work I try to connect the German language with educational areas, which is based on the framework educational program for primary school education. I offer activities designed to motivate, activate students, to repeat vocabulary, grammar, etc
Klíčová slova
Německý jazyk, mezipředmětovost, motivace, integrovaná výuka, CLIL, raná výuka cizího jazyka, didaktizace, inspiromat, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
German language, interdisciplinarity, motivation, integrated teaching, CLIL, early foreign language teaching, didactization, inspiration, framework educational program
Zásady pro vypracování
Studentka shromáždí a nastuduje odbornou literaturu, z níž bude vycházet ve své diplomové práci. Cílem práce bude v teoretické části definovat základní pojmy týkající se zvoleného tématu (mezipředmětovost, integrovaná výuka, CLIL, DaF-výuka na 1.stupni ZŠ v ČR, RVP, motivace, DaFnE apod.), popsat zásady rané výuky cizího jazyka (cíle, metody, organizační formy), popsat aktuální situaci na vybraných ZŠ. V praktické části pak bude hlavním cílem vytvořit metodický zásobník aktivit a didaktických pomůcek pro vybranou cílovou skupinu žáků 1.stupně ZŠ. Předložit řešení a inspiraci pro ostatní učitele, kteří chtějí pomocí jednoduchých CLIL-aktivit obohatit svoji výuku a motivovat tak své žáky k (budoucí) výuce německého jazyka.
Zásady pro vypracování
Studentka shromáždí a nastuduje odbornou literaturu, z níž bude vycházet ve své diplomové práci. Cílem práce bude v teoretické části definovat základní pojmy týkající se zvoleného tématu (mezipředmětovost, integrovaná výuka, CLIL, DaF-výuka na 1.stupni ZŠ v ČR, RVP, motivace, DaFnE apod.), popsat zásady rané výuky cizího jazyka (cíle, metody, organizační formy), popsat aktuální situaci na vybraných ZŠ. V praktické části pak bude hlavním cílem vytvořit metodický zásobník aktivit a didaktických pomůcek pro vybranou cílovou skupinu žáků 1.stupně ZŠ. Předložit řešení a inspiraci pro ostatní učitele, kteří chtějí pomocí jednoduchých CLIL-aktivit obohatit svoji výuku a motivovat tak své žáky k (budoucí) výuce německého jazyka.
Seznam doporučené literatury
HARRIS, B: Mehr Motivation und Abwechslung im Unterricht!: 99 Methoden zur Schueleraktivitierung. Muelheim an der Rurh. Verlag an der Rurh, 2013. ISBN 978-3-8346-2328-7
NAJVAR, P.: Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20.století. Vyd. 1., Brno, Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-200-0
BUTTNER, A.: 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. Brno: Edika, 2013.
Lunndquist-Mog, A., Widlok, B.: DaF für Kinder. Klett- Langenscheidt, München 2015.
ŠMÍDOVÁ, T., TEJKALOVÁ, L, VOJTKOVÁ, T.: CLIL ve výuce. Jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87652-57-2.
Kompetence ve vzdělávání. Havlíčkův Brod: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Kompetence ve vzdělávání. GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-5511-3.
Seznam doporučené literatury
HARRIS, B: Mehr Motivation und Abwechslung im Unterricht!: 99 Methoden zur Schueleraktivitierung. Muelheim an der Rurh. Verlag an der Rurh, 2013. ISBN 978-3-8346-2328-7
NAJVAR, P.: Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20.století. Vyd. 1., Brno, Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-200-0
BUTTNER, A.: 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. Brno: Edika, 2013.
Lunndquist-Mog, A., Widlok, B.: DaF für Kinder. Klett- Langenscheidt, München 2015.
ŠMÍDOVÁ, T., TEJKALOVÁ, L, VOJTKOVÁ, T.: CLIL ve výuce. Jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87652-57-2.
Kompetence ve vzdělávání. Havlíčkův Brod: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Kompetence ve vzdělávání. GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-5511-3.