Teoretická část práce popisuje vývoj dítěte v předškolním věku. Vysvětluje digitální gramotnost a její možnosti rozvoje v mateřských školách. Praktická část popisuje vlastní výzkum. Výzkum sleduje posun ovladatelnosti tabletu dětmi, při jeho pravidelném zařazování do vzdělávacího procesu. Sestavuje metodiku práce s tabletem na základě evaluací nabízených činností.
Anotace v angličtině
The theoretical part describes the development of a child in preschool age. It explains digital literacy and its possibilities for development in kindergartens. The practical part describes the research. The research monitors the shift in tablet controllability by children, with its regular inclusion in the educational process. Compiles a methodology for working with a tablet based on evaluations of the activities offered.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, digitální gramotnost, digitální technologie, předškolní věk, RVP PV, komunikační a informační technologie, vývoj dítěte, hra, učení, metodika
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, digital literacy, digital technology, preschool age, RVP PV, communication and information technology, child evolution, play, learning, methodology
Rozsah průvodní práce
36 s. (68 581), III.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část práce popisuje vývoj dítěte v předškolním věku. Vysvětluje digitální gramotnost a její možnosti rozvoje v mateřských školách. Praktická část popisuje vlastní výzkum. Výzkum sleduje posun ovladatelnosti tabletu dětmi, při jeho pravidelném zařazování do vzdělávacího procesu. Sestavuje metodiku práce s tabletem na základě evaluací nabízených činností.
Anotace v angličtině
The theoretical part describes the development of a child in preschool age. It explains digital literacy and its possibilities for development in kindergartens. The practical part describes the research. The research monitors the shift in tablet controllability by children, with its regular inclusion in the educational process. Compiles a methodology for working with a tablet based on evaluations of the activities offered.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, digitální gramotnost, digitální technologie, předškolní věk, RVP PV, komunikační a informační technologie, vývoj dítěte, hra, učení, metodika
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, digital literacy, digital technology, preschool age, RVP PV, communication and information technology, child evolution, play, learning, methodology
Zásady pro vypracování
Seznámení s odbornou literaturou
Teoretická východiska tématu z pohledu pedagogicko-psychologického
Analýza základních pojmů - digitální technologie (tablet), vliv digitálních technologií
Charakteristika dítěte předškolního věku
Vzdělávání předškoláka prostřednictvím moderních technologií
Výzkum založený na začleňování digitálních technologií do vlastní praxe v MŠ
Závěrečné shrnutí, doporučení
Zásady pro vypracování
Seznámení s odbornou literaturou
Teoretická východiska tématu z pohledu pedagogicko-psychologického
Analýza základních pojmů - digitální technologie (tablet), vliv digitálních technologií
Charakteristika dítěte předškolního věku
Vzdělávání předškoláka prostřednictvím moderních technologií
Výzkum založený na začleňování digitálních technologií do vlastní praxe v MŠ
Závěrečné shrnutí, doporučení
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-11-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
ŘÍČAN, Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku: jak vést děti k rozumnému užívání médií. Praha: Portál, 1995. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-084-7.
SUCHÝ, Adam. Mediální zlo?mýty a realita: souvislost mezi sledováním televize a agresivitou u dětí. V Praze: Triton, 2007. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7254926-9.
ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-11-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
ŘÍČAN, Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku: jak vést děti k rozumnému užívání médií. Praha: Portál, 1995. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-084-7.
SUCHÝ, Adam. Mediální zlo?mýty a realita: souvislost mezi sledováním televize a agresivitou u dětí. V Praze: Triton, 2007. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7254926-9.
ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2.